Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Virtuaalne kauplus juhib ostja pärispoodi
Internetileheküljest saadavat kasu saab hinnata traditsiooniliselt külastajate, klikkide, lehekülje laadimiste arvu ja veel paljude muude näitajate järgi. Kuid iga külastaja taga on potentsiaalne klient, kelle tahtmistest ja huvidest eriti palju teada ei saa. Selleks et hinnata kodulehe kasu, peab arvestama ka tavaliste traditsiooniliste müüginäitajatega, sest enamasti saavad ostjad esimese idee poodi tulekuks just internetist.
Lihtsaim viis veebilehe kasulikkusest teada saada on klientidelt küsida, kustkaudu nad firma ja toodete kohta infot said. Küsitlust tehakse hooajaliselt pärispoodides või siis samaaegselt ka veebilehel.
Kuigi veebikülastajaid saab mitut viisi analüüsida, on tavaline nn serveri logifailide uurimine üsna ebamäärane ja kliendi tegelikest soovidest ja vajadustest eriti midagi teada ei anna. Võib küll teada saada populaarsematest toodetest või kampaaniate mõjul toimunud huvi kasvust, kuid kes ja kust külastas, jääb teadmata. Ka inimeste arvu on raske hinnata, kuna samalt internetiaadressilt võib tulla päringuid mitmelt inimeselt ja üks inimene võib külastada lehte erinevate arvutite tagant.
Firmale on kõige mugavam võimalus ülevaate saamiseks oma kliendid internetis registreerida, andes neile kasutajanime ja salasõna. Selle meetodiga saab küll klientide kohta üsna täpselt teada, aga järjekordne registreerimistõke peletab kindlasti ka palju kasutajaid eemale.
Registreerimisega lehel peab olema klientidele oluline lisaväärtus, mis neid tülika salasõna meelespidamise ja registreerimise juurest edasi viiks. Registreeritud klientidele saab pakkuda personaalset teenindust ka tavalises poes, mitte ainult e-äris, kasutades näiteks kliendikaarti ja -numbrit.
Kodulehel käijate kohta saab arvestust pidada ka cookie?dega, mis on nähtamatud jäljed, mis jäetakse külastaja arvutisse. Cookie?de abil saab kindlaks teha kasutaja, kui ta uuesti lehele tagasi tuleb. Tema iga tegevuse saab dokumenteerida ja nii saab teada, millised leheküljed teda rohkem huvitavad. Cookie?de puudus on kasutajapoolne võimalus neid ära keelata või erinevaid arvuteid kasutava kliendi andmete kaotsiminek.