Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Juht vastutab andmete kvaliteedi eest
Kui vastutus andmete kvaliteedi ja töötlemise eest on hägustunud, sellega tegeldakse valel juhtimistasandil ja valel moel, võib ohtu sattuda mitte ainult IT-investeering, vaid olulised investeeringud ka teistes valdkondades. Selle asemel, et lõigata kasu hästikorrastatud andmemajandusest, jätkavad paljud ettevõtted ?trahvide? maksmist otseste kulude või saamatajäänud tulude näol.
Eduka andmestrateegia eelduseks on nelja valdkonna ? teadmised, kvaliteet, protsessid ja vastavus nõudmistele ? integreeritud juhtimine. Kehtestatud andmestrateegiat toetab korrektne ja läbinähtav andmete omaduste ning kvaliteedi mõõtmine. Ainult nii on firmal võimalik andmetest ka mõistlikku infot kätte saada.
PricewaterhouseCoopers viis 2001. aasta alguses läbi laiaulatusliku küsitluse (599 telefoni-intervjuud USA, Austraalia ja Suurbritannia 222 TOP500, 222 keskmise suurusega ettevõtte ja 155 peamiselt e-äris tegutseva ettevõtte infojuhi, IT direktori või muu sarnase juhiga), et välja selgitada arvamused ettevõtte andmete kvaliteedi ja praeguse andmete haldamise taseme kohta.
Tippjuhi tüüpilised küsimused oma ettevõtte andmehalduse kohta peaksid olema:
Kas ettevõte on viimasel ajal kandnud kulusid või saanud reaalset kahju andmete kvaliteedi tõttu?Kas järgmise kahe aasta jooksul suureneb meie äris automaatsete otsustuste või ainult elektroonsetele andmetele tuginevate protsesside osakaal?Miks me usaldame enda ? või kellegi teise ? andmeid?Millal arutati andmete kogumist ja töötlemist viimati juhatuse tasemel?Kas meil on olemas andmemajanduse strateegia või ainult hulk eraldi reegleid?
Uurimuses kogutud informatsiooni põhjal oli sarnastele küsimustele saadud vastuste seas ka selliseid:
?Meil polnud täpset mõõtmisinfot ja me ei saanud neile arvet esitada ? me oleks väljunud meile litsentsiga antud õiguste raamidest ...?
?Just möödunud nädalal vaatasin meie numbreid ja paistab et 15 makset on tõepoolest tegemata jäänud.?
?Kõik andmetesse puutuv on IT osakonna otsustada.?
Pole just julgustav ? uuringu kohaselt on kolmel neljandikul küsitletutest olnud olulisi probleeme andmetega ning vähemalt kolmandikul on jäänud seetõttu näiteks arveid esitamata. Üle kolmandiku küsitletutest tunnistasid, et juhtkond ei pööra piisavat tähelepanu andmete kvaliteedi juhtimisele, ning et kui juhtkonnas ka räägitakse andmestrateegia vajalikkusest, ei jõuta tegudeni just tihti.
PricewaterhouseCoopers leiab, et ka Eesti tippjuhtidel on põhjust muretseda oma ettevõtte andmehalduse kvaliteedi pärast. Andmed on nii kriitiline ressurss juhtimiseks kui ka ettevõtte oluline vara. See vara liigub klientide infosüsteemidest teie ettevõtte infosüsteemi ja väljub ettevõttest näiteks omanike või äripartnerite infosüsteemidesse. Andmete ja nendest kättesaadava informatsiooni hulk ning kvaliteet on muutunud ettevõtte üheks kriitiliseks eduteguriks.
Huvi korral leiate küsitluse tulemuste kohta detailsemat infot aadressilt www.pwcglobal.com/managingdata
Autor: Aare Renzer