Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Punased load
Kuigi kirjade järgi võib vanu lube ümber vahetada kõigis autoregistrikeskustes, nõutakse taotluspaberile elukohajärgsest politseiasutusest templit ja allkirja, et inimesel pole maksmata trahve. Elukohana tõlgendavad aga näiteks Tallinna ja Harju büroo töötajad passis olevat templit. Sõidud oma endisesse kodukohta teevad asjaajamise tüütuks ja kalliks. Keskeltläbi nõuab uute lubade taotlemine 500kroonist väljaminekut. 380 krooni kulub riigilõivule, Tallinna büroos küsitakse veel teenustasuks 25 krooni, meditsiinitõendi hinda ei oska keegi ette öelda.
Huvitaval kombel pole haigekassa hinnakirjas sõnu ?autojuhi tõend? või ?meditsiinitõend?. Nii juhtubki, et üks perearst kirjutab vajamineva paberi pärast vererõhu mõõtmist, teine küsib ainult tõendile kleepimiseks vajaminevaid fotosid. Kunagine nägemise, kuulmise ja värvide tundmise kontroll on peaaegu unustatud. Lubade vahetajad küsivad imestunult üksteiselt, miks maksab autojuhi tõend Ida-Virumaal 60, Harjumaal 100 ja Tallinnas 150 krooni.
?Iga raviasutus paneb oma hinna. See ei ole haigekassa poolt reglementeeritud. Tegemist on turumajandusega,? selgitas keskhaigekassa avalike suhete nõunik Kaja Tampere.
Viimased juunikuu päevad on autoregistrikeskustes kiiremad kui tavaliselt, Tallinnas antakse päevas sisse kuni 300 uut juhiloataotlust. Veebruari algul jõustunud liiklusseadus andis punaste kaantega juhilubadele eluõigust ainult 1. juulini. Alates pühapäevast nendega enam sõita ei tohi. Samal kuupäeval kaotavad kehtivuse nõukogudeaegsed tehnilised passid ja numbrimärgid.
?Samas tahaks inimestele öelda, et lube saab eksameid tegemata plastiklubade vastu välja vahetada kuni järgmise aasta juulikuuni,? kinnitas autoregistrikeskuse Tallinna büroo juhataja Tõnu Põldmaa.
Põldmaa sõnul on Tallinnas taotluste vastuvõtmine hästi sujunud, päevas tuleb luba vahetama keskmiselt 250 inimest. ?Asjaajamisel on umbes pooletunnised järjekorrad ning sõltuvalt trükikojast saab uued load 3?5 päeva pärast kätte,? ütles Põldmaa. Mujal Eestis kulub lubade kättesaamiseks kümmekond päeva.
Riikliku autoregistrikeskuse direktori asetäitja Teo Saimre sõnul töötab osa autoregistrikeskusi ikkagi topeltkoormusega ja tavaliselt kell viis töö lõpetanud töötajad saavad õhtul koju alles kella üheteistkümne paiku.
Saimre kinnitusel ei tea keegi täpselt, kui paljudel inimestel punakaanelised autojuhiload üldse olemas on.
?Mingi statistika on vaid selle kohta, kui palju neid omal ajal Eesti NSVs välja anti. Oletasime aasta algul, et 30 000?40 000 luba läheb vahetusse, juuni alguse seisuga olime uue juhiloa juba 22 000-le inimesele ära teinud. Ehk 10 000 jäi juunisse,? oletas Saimre.