Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
BRS finantseerib ise miljardilise raudteeostu
BRSi osanikud on juba otsustanud finantseerida raudteeostu ise ilma pankade või investeerimisfondide abita, ütles BRSi juhatuse liige Guido Sammelselg. Osanikfirmad viivad praegu läbi ettevõttesisest protseduuri, et otsus 10. augustiks lõplikult vormistada, selgitas ta.
Riigikontrolör Juhan Parts kavandas tänaseks uue rünnaku Eesti Raudtee erastamisele, süüdistades järjekordses kirjas riigiprokuratuurile teede- ja sideministrit Toivo Jürgensoni ja erastamisagentuuri peadirektorit Jaak Liivikut kuritegeliku erastamislepingu sõlmimises.
Riigiprokuratuuri süüdistusosakonna juht Alar Kirs ei suutnud eelmisel nädalal Partsi veenda, et BRSiga on sõlmitud seaduslik leping, selgitas riigikontrolli pressiesindaja Sven Soiver.
Parts konsulteeris kuni eilseni Eesti juhtivate kriminaalõiguse asjatundjatega, et täna või hiljemalt reedeks esitada prokuratuurile uus süüdistus Eesti Raudtee väidetavalt ebaseadusliku erastamise peatamiseks.
Raudtee võidakse asjaajamise reeglite pärast erastada BRSile varem, kui prokuratuur jõuab riigikontrolöri uuele kaebusele vastata. Parts seab erastamislepingu seaduslikkuse kahtluse alla tõenäoliselt avalduse vormis, millele prokuratuuril on aega vastata kuu aja jooksul.
BRS seevastu kannab Eesti Raudtee 66 protsendi aktsiate omandamiseks vajaliku miljard krooni erastamisagentuuri kontole üle juba 30. või 31. augustil, mis sõltub ülekandeprotseduuri tehnilistest üksikasjadest, lausus Sammelselg.
?Kui Partsi esimene avaldus prokuratuurile hirmutas pangad ära, siis BRSi-sisest asjaajamist Eesti riigiasutuste omavaheline kemplemine ei mõjuta,? rääkis Sammelselg.
Riigiprokuratuur juba andis riigikontrolli poolt esitatud materjalidele kriminaalõigusliku hinnangu, keeldudes kriminaalmenetluse algatamisest raudtee erastamislepingu suhtes, selgitati prokuratuurist.
Riigikontrolör Juhan Parts teostab raudtee erastamise vastu poliitilist aktsiooni, mis läheb vastuollu tema ametiülesannetega, väidavad Eesti Raudtee erastajad.
?Partsil on käsil poliitiline aktsioon, mille põhjust ma ei näe,? ütles ministeeriumi pressiesindaja Aap Tänav.
?Riigikontrolör, kes peab kontrollima riigiasutuste finantsmajanduslikku tegevust, pole siiski pädev otsustama lepingute seaduslikkuse üle,? ütles erastamisagentuuri pressiesindaja Katrin Kivi.
Juhan Parts leidis, et erastamisagentuuri peadirektor ning teede- ja sideminister on võtnud BRSiga Eesti Raudtee erastamislepingut ja selle lisaks olevat aktsionäride lepingut sõlmides riigile ebaseaduslikke rahalisi kohustusi ning et erastamine pole olnud läbipaistev.
BRSi osanikud on USA raudteeoperaatorid Rail World Inc. 25,5 protsendiga ja Railroad Development Corporation viie protsendiga. Briti suurele infrastruktuurigrupi Jarvis Plc. tütarfirmale Jarvis International kuulub 25,5 protsenti ning Eesti ettevõtjate Jüri Käo ja Guido Sammelselja juhitud Ganiger Investile 44 protsenti BRSist.