Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Infrastruktuuriettevõtete erastamise fiasko
Avalikkuse tähelepanu all on juba mõnda aega Narva Elektrijaamade AS ja ASi Eesti Raudtee erastamistehingud. Üldsus, teadlased ja ühiskondlikud organisatsioonid on juhtinud riiklike institutsioonide tähelepanu olulistele puudustele Narva Elektrijaamade erastamisel NRG-le, kui ka Eesti Raudtee erastamisel BRSile.
Kulutatud on miljoneid kroone maksumaksjate raha, aga resultaati ei ole. Korduvalt on juhitud tähelepanu GIBBile makstud liiga suure nõustamistasu kohta. Samas jäi selle firma osutatud ?teenus? arusaamatuks. Fakt jääb faktiks, et erastamisagentuur ja selle nõukogu esimees Mihkel Pärnoja ei ole hakkama saanud Narva Elektrijaamade ja Eesti Raudtee erastamise toimingutega.
Vaatamata sellele, et Isamaaline valitsus Mart Laari juhtimisel on pidevalt rahva kriitika all, läheb erastamise karavan edasi. See ei olegi eriti üllatav, sest peaminister Laar tõestas oma poisikeseliku eeskuju ja valetamisega (pildi skandaal), et midagi muud tema juhitavast valitsuskoalitsioonilt oodata ei olegi.
Riigikogu on algatatud umbusaldusprotseduuri ministrite Mihkel Pärnoja ja Toivo Jürgensoni suhtes, kuid koalitsioon on suutnud opositsiooni õigustatud rünnakud tõrjuda.
Riigikontrolör Juhan Parts ja õiguskantsler Allar Jõks on andnud Eesti Raudteele õigusliku hinnangu. Nähtub, et lepingu sõlmimisel on oluliselt rikutud seadust. Seega sellist lepingut ei peagi täitma, tühine tehing ei tekita omandiõigust.
Riigikontroll on otsuses selgelt välja toonud lepingu punktide vastuolu õigusnormidega. On tõestatud, et erastamisagentuur, agentuuri peadirektor ning teede- ja sideminister on oma volitusi ületanud. Vaatamata eeltoodule, on nagu maksumaksjate mõnitamiseks Eesti Raudtee nõukogu otsustanud maksta raudtee juhtkonnale kopsakaid erastamispreemiaid. Lubage küsida ? mille eest?
Leian, et ministrid Toivo Jürgenson ja Mihkel Pärnoja on tekitanud oma tegevusega riigile olulist kahju. Peaminister Mart Laar peaks vabastama nimetatud ministrid kohe või ta riskib sellega, et pärast järgmisi valimisi astub ka tema kohtu ette riigi vara raiskamises ja riigile kahju tekitamises.
Narva Elektrijaamade kui ka Eesti Raudtee erastamise küsimuses kutsuti kokku ka riigikogu erakorraline istungjärk. Lugupeetud rahvasaadikud Isamaalased ei suvatsenud aga isegi kohale ilmuda.
Eelnimetatud hämarate tehingute taustal on Hansapank ja panga suuromanik Rootsi Swedbank juba teatanud, et ei soovi Eesti Raudtee erastamises osaleda. Samuti lükkas Euroopa rekonstruktsiooni- ja arengupanga (EBRD) direktorite nõukogu edasi BRSile antava laenu suhtes lõppotsuse tegemise.
Seega võiks nentida, et valitsuse kaks suurprojekti ? Narva Elektrijaamade erastamine NRG-le ja Eesti Raudtee erastamine BRSile, on läbi kukkunud. Kahjustatud on Eesti riigi maine rahvusvahelisel areenil.
Miks praegune valitsus on nii järjekindlalt jäärapäine ja kas üldse on sellist erastamist vaja? Võtame aja maha ja mõtleme härrased, otsime alternatiive. Juhul kui Laari valitsus jätkab argumenteerimata ja oponentidega mitte arvestavat poliitikat, võib tulevikus karta negatiivseid muutuseid ka majanduses tervikuna.