Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti ? uus hamburger või midagi muud
Kümme aastat tagasi tõmbas Eesti endale Euroopas ja maailmas tähelepanu peamiselt nõukogude impeeriumist lahkulöömisega. Eesti sattus jälle üle pika aja eraldi mõistena maailma majandus-, kultuuri-, spordi- ja muudele kaartidele.
Järgnevalt on olulisemad tähelepanu väärivad asjaolud olnud Vene vägede lahkumine 1994. aastal, Euroopa Liitu ja NATOsse pürgimine.
Loomulikult vahetevahel ka üksikute Eesti inimeste tublid saavutused ühes või teises valdkonnas. Viimase aasta tähelepanu Euroopas on saavutatud ka seoses Eurovisiooni lauluvõistluse võiduga. Aga tuntust ja tähelepanu vajame me pidevalt ja kogu aeg, nii majanduslike eesmärkide saavutamiseks kui ka emotsionaalses mõttes.
Eesti kaupade ja teenuste eksport, mis eelmisel aastal oli üle 80 miljardi krooni, on vägagi palju sõltuvuses Eesti tuntusest ja mainest. Samuti kõik, kes me välisreisil käies vastame küsimusele ? where are you from?, ning ootame vastust andes suure lootusega äratundvat reaktsiooni, teame seda positiivset emotsiooni, kui tõesti ka teatakse.
Siinkohal on oluline rääkida tuntuse ja maine loomisega tegelemisest ning kohe nentida, et kui me räägime ainult mainekujunduskampaaniast, võime langeda ühekordse ja mööduva nähtuse lõksu.
Professionaalne turundus tähendab pidevat plaanipärast ja koordineeritud tegevust, mille loomulikud koostisosad on ka lühemaajalised kampaaniad. Ja nimelt selle pideva ja süsteemse turundusega arenenud riigid ka tegelevad.
Eesti on jõudmas taas arenenud riikide tasemele, nii et meie külalised leiavad eest samasugused mugavused ning võimalused, nagu see Euroopas ja Ameerikas normiks on kujunenud. Siin on haritud ja töökas rahvas, puutumatu loodus ning tihe ja tasemel kultuurielu. Meie peamine probleem on, et meid ei teata piisavalt, või et teadmine meist põhineb eelarvamustel. Seega ? meie eesmärk peaks olema Eesti ühtse kaubamärgi ehk imago välja töötamine selleks, et seda kasutada kogu promotsiooni skaalal ? riigi üldine maine, turismivaldkond, investeerimiskeskkond, eksporditurg, kultuuri-, spordi- ja meelelahutusvaldkond, ettevõtete müügitoetus jne. Eesmärk oleks tegutseda proaktiivselt, ühtselt ja professionaalselt ning luua kestev süsteem ka selle tegevuse jätkumiseks.
See tegevus oleks peamiselt suunatud meie jaoks olulisematele sihtturgudele. Loomulikult oleks tore seda kogu maailmale teha, kuid väikse riigina piiratud ressursside olukorras peame leppima, et suure hulga inimeste jaoks maailmas jääme me ka tulevikus, analoogselt hiljutisele Eesti Telefoni reklaamikampaaniale, kas uueks hamburgeriks või veel millekski tundmatuks.
Olulisi sihtturge peab vaatama kui ? lähedased turud ehk naabermaad ja suured turud. Ülejäänud on rohkem juhusliku iseloomuga ja nende peale ressursse realiseerida pole otstarbekas.
Kaubamärgi ja maine loomisel peabki alustama nende peamiste sihtturgude ootuste uurimisest ehk mida meist teatakse ja mida oodatakse. Kõige suurem viga oleks ainult ise arvata ja enda naba imetleda ning ainult selle alusel kaubamärki luua. Tihtipeale teistele meie naba mujale ei paista. Samas ei tohi ka kohalikku arvamust ignoreerida.
Ideaalne oleks kombinatsioon välis- ja siseinformatsioonist. Siseriiklikult oleks vajalik selles protsessis võimalikult laiapõhjaline ühiskonna esindajate kaasamine, sest tulemusse peaksime me kõik eelkõige ise uskuma.
Kaubamärgi loomisprotsessist tähtsam on selle hilisem ellu rakendamine ja sellega seotud tegevuste pikaajaline ja ühtne teostamine ehk selle järgi elamine. Teostajateks oleksime me ju kõik. Kogu edu võti on hilisemas koostöös riigi, omavalitsuste, ettevõtjate ja inimeste vahel.
Riigi tuntusest ja positiivsest mainest saavad rikkust absoluutselt kõik. Et heaolu ja rikkust juurde saada, tuleb investeerida nii mõistust, aega kui raha. Meie vajadus on lihtsalt ja selgelt edastada ühtset sõnumit Eestist, et küsimusele ?Mis on Eesti?? vastataks üheselt, nii meie enda rahva, ettevõtete ja esindajate kui ka meid huvitavate riikide elanike, turistide ning firmade poolt. Ja vastaks nii, nagu me ise oleme ette öelnud. Positiivne tuntus ja tähelepanu on tasuv.