Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Efektiivsuse tagab tootja ning jaemüüja koostöö
Jaekaubandus Eestis on koondunud suurematesse linnadesse ning omakorda veel ka kettidesse.
Vaadeldes tootja pilgu läbi turuolukorda, selgub, et mida suurem on konkureerivate toodete arv tooterühmas, seda raskem on saada esindatus iga n-ö võtmekliendi juures. Sarnaste maitsetega toodete paljusus loob kaupmehe poolt esindatuses piirangud. Väljajäämine omakorda viib oluliselt alla tootja distributsiooni üldnäitajad. Ja kui puudub esindatus olulise käibemahuga kaupluses, on lisaks esindatusele kaotatud ka hea käibepartner. Eelpool kirjeldatud tendentse kinnitavad kaubagruppide esindatuse- ja inventuuriuuringud.
Küsimusele, kas distributsiooni suudab paremini tagada tootja otse või distribuutor, tuleb vastata mitmest argumendist lähtuvalt.
Efektiivsuse tagab jaemüüja ja tootja ühine strateegia, mille eesmärk on viia kiire ringlusega tarbekaupade sektor enim vastavusse tarbimisnõudlusega ning eemaldada mittevajalikud kulutused tarneketist.
Oluline tugi kärbete tegemiseks on infotöötlus ning selle oskuslik analüüs.
Kindlasti on tarneketis oluline inimlik otsekontakt. Küsimus kaupmehele ? kas sadakond otsekontakti tootjaga või kaks-kolm kvaliteetse teenusena kaubajagajat?
Usun, et tulevik on suunatud efektiivsusele ning multifunktsionaalsetele struktuuridele. Mitme suurema globaalse jaemüüja ning tootja vahel usalduse ja koostöösuhte rajamine otsekontaktina ning optimaalsete kuludega distribuutorfirma kasutamine esindatuse saavutamisel loob säästliku tarneketi.
Autor: Margit Raid