Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kolk ja Karu lõid karvadeta pintsli
Toomas Karu on registreerinud leiutise Eestis kasuliku mudelina ning koos projekti finantseerija, ASi Alexela Oil ühe omaniku ja juhataja Juhan Kolgiga on nad andnud sisse rahvusvahelise patenditaotluse. See tähendab, et kui keegi hakkaks vahutit järele tegema, siis eestlastest tandemil on eelisõigus, sest nende patenditaotlus on varem sisse antud.
Alexela grupi tütarettevõte OÜ Alexela Products on käivitanud Kose-Uuemõisas asuvas rakiste ning plastvaluga tegelevas OÜs Roomet & Melrosten vahutite katsetootmise. Uus habemeajamise abivahend peaks müügile jõudma umbes kuu aja pärast.
?Vahuti on ainulaadne leiutis selle poolest, et see on täielikult Eestis välja mõeldud ja ka tootmisse juurutatud,? räägib Jüri Käosaar omanimelisest patendibüroost ja täpsustab, et patendi taotlusest kuni patenditunnistuse saamiseni võtab aega umbes kolm aastat. Rahvusvaheline patendiotsing on näidanud, et analoogse, oma olemuselt imeväärselt lihtsa asja peale pole varem tulnud ükski leiutaja maailmas.
Vahuti idee pärineb spordimeditsiini professorilt, Alexela Productsi tegevjuhilt Toomas Karult. ?Kuna minu näonahk ei kannata vahupintslit ning käega vahtu näole plätserdada on ebameeldiv, hakkasin otsima abivahendit,? meenutab Karu.
Katsetused näitasid, et just jäiga tasapinnalise vidina puhul püsis vaht näo ja vidina vahel kõige paremini. ?Tekkis vajadus inimese järele, kes aitaks rahastada toote täiustamist ja selle võimalikku tootmist,? lisab Karu.
Juhan Kolgi sõnul kulus Toomas Karul tema äraveenmiseks vaid kümme minutit. ?Nägin võimalust kaitsta ideed rahvusvahelise patendiga,? nimetab Kolk peapõhjust, miks ta soostus hakkama finantseerijaks.
Kolgi andmeil on ta vahuti turuletoomiseks kulutanud umbes pool miljonit krooni, millest intellektuaalse omandi kaitseks on kulunud viiendik. ?Kui ekspordi peale mõelda, siis peab arvestama kümneid kordi suuremate kuludega,? kalkuleerib Kolk ning nimetab suuremate kuluartiklitena toote turustust ning patendi kaitset riikides, mille turule plaanitakse minna.
Toomas Karu sõnul on nad uurinud võimalikku turgu. ?Vähemalt viis protsenti arenenud riikide elanikest kasutab habeme ajamisel vahtu või geeli,? hindab Karu vahuti potentsiaalsete tarbijate hulka ülisuureks.
Vahutite valmistaja, Roomet & Melrosten osaniku Mihkel Mägi sõnul võimaldab praegune pressvorm teha vähemalt 100 000 vahutit. ?Kui tellija, Alexela Products suurendab kogust, rakendame töösse lisapressid,? ütleb Mägi ja lisab, et nemad on valmis tootma vahuteid nii palju, kui on vaja.
Juhan Kolgi kinnitusel on nad mõelnud vahuti erinevate mudelite, näiteks luksusmudeli tootmisele. ?Kaugem eesmärk on hakata uut kaubamärki Alexela Products kasutama muude habeajamistarvete ja kõikvõimalike vannitoavidinate tootmise organiseerimisel,? lisab Kolk.