Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Turundus kinnistab väikefirmade kliente
Poemüüjad peaksid kindlasti uurima, mida püsikliendid tahavad. Võib-olla puudub mõnda marki kohv või hambapasta, mida kliendid praegu kusagilt mujalt hangivad, aga võiksid osta koos muu kaubaga sealtsamast poest. Sortimenti kujundades tuleb jaekaupmehel terane olla.
Peale info küsimise otse klientide käest kasutavad jaekaupmehed mujal maailmas palju ka prügikastiuuringut, mis kõlab küll koledasti, kuid on vana ja tuntud uuringutüüp. Ameerikas töötavad spetsiaalsed uurijad, kes varahommikul välja pandud prügikotid enne läbi tuhnivad, kui prahiauto need peale korjab. Äravisatud pakendite järgi saab kindlaks teha, missugust ühe või teise kaubaliigi toodet eelistatakse.
Toidukaupluse pidajad peaksid siiski müüjaid motiveerima ostjatelt kaubamärkide kohta infot küsima ja sortimenti nende järgi kujundama. Vastasel juhul paneb kauplus oma kliendid sundseisu, kus neile pakutakse kaupa hankijate suva järgi. Samas sõltub kõik ettevõtja ambitsioonidest, kas ta tahab suurt käivet või mitte, kas ta on rahul klientuuri ja müügimahtudega.
Kes on rahul, ei peaks uute klientide võitmisega tegelema, vaid kogu tähelepanu olemasolevate kinnistamisele suunama. Siis on suhteturundus kõige tähtsam. Tuleks teha kliendibaas ja suhelda nendesamade klientidega.
Näiteks, kui autoremonditöökoda on orienteerunud ainult oma piirkonna elanikkonna teenindamisele, võiks vähemalt püsiklientidele aeg-ajalt oma uudiseid postitada. See on selge sõnum kohalikule elanikule, et selles töökojas tuntakse tema auto pärast muret ja neil on, kuhu vajaduse korral pöörduda.
Ettevõtte laiendamise ambitsioonid dikteerivad aga hoopis teise käitumise. Tuleks leida nipid enese tutvustamiseks võimalikele klientidele, kes võib-olla ei teagi sellise hea töökoja olemasolust oma elukoha lähedal. Tasub tegelda turukommunikatsiooniga ? uurida näiteks autoregistrist välja, mis marki autosid on selles piirkonnas kõige rohkem.
Kui aga on tegu monopoolse firmaga, kellel juurde on sunnitud tulema kliendid üle Eesti, tuleks tal kogu energia pühendada vaid olemasolevate klientide hoidmiseks. Ei tohi unustada, et kohe kui neile peaks tekkima konkurent, võivad kliendid lihtsalt üle kolida.
Autor: Eha Laanepere