Neetud amet

Andres Reimer 24. oktoober 2001, 00:00

Tänavuse aasta skandaalseimast SwedTrade?i liisingupettuse loost Hansa Liising Eestile 25 hinnalist veoautot tagastanud Päär prõmmib eelmisel nädalal Liivalaia tänaval uksi. ?Hansapangas arvatakse, et ollakse nii suured, et võidakse minu peale sülitada,? kirub mustas nahkmantlis Päär. ?Ma lõpetan nendega igasugused suhted.?

Kaelamurdvate seiklustega Antverpeni sadamast uuena tõenäoliselt kogusummas üle 40 miljoni krooni maksvad autod Eestisse toonud Päär teenis operatsioonilt 7500 krooni, kuid ootas ligi 20 000 krooni suurust tasu.

Nüüd ripub Pääri pea kohal kohtuasi, sest SwedTrade?i esindava advokaadi Marko Paabumetsa sõnul oli tegu autode väljapressimisega.

Eelmise aasta septembri lõpus koondab korduvalt omanikke vahetanud SwedTrade Belgias Antverpenisse 25 ilma koormata veoautot. Hansa Liising, kellele oli infot, et SwedTrade võib liisitud autod maha müüa, käivitab autode päästmise operatsiooni.

Pääri mõõt Hansa Liising Eesti suhtes saab täis, kui ta eelmisel nädalal toob Tartumaalt BRC parklasse kaks metsatöötraktorit, mille hind ulatub 5 miljoni kroonini. Väidetavalt hüppavad liisingufirma ametnikud Pääri kraesse, sest parklas manööverdades murdub ühel treileriveokil käigukang ning üks traktor ei käivitu mahalaadimiseks. Pääri sõnul süüdistab Hansa Liising Eesti teda paari tuhande krooni suuruses kahjus seoses tõrgetest tingitud veoautode liigse seisuajaga. Liisingufirma uksed pauguvad.

Paari aasta jooksul seisab Pääri poolt tagastatuna Hansa Liising Eestis arvel ligi 50 veo- ja 30 sõiduautot. ?Olen Hansa Liisingule toonud kasu 50?70 miljoni krooni eest,? raiub Päär.

Hansa Liising Eesti kingib petturitele autosid, kirub Päär. Ta on leidnud Venemaalt 17 liisingupettusega varastatud sõiduautot, millest igaüks maksab üle 300 000 krooni, kuid liisingufirma tahtel ootab kohtulahendit vaid kolm juhtumit. ?14 autot lihtsalt loovutatakse, kuigi kõik need on tagasi võidetavad,? räägib ta.

Sulid palkavad Eestis varatu tankisti, kes liisib kalli sõiduki. Auto viiakse enamasti läbi Läti Venemaale, kus see ligi 50 000kroonise altkäemaksu eest autoregistris arvele võetakse ning müüakse heausksele ostjale.

Juhtumi lahendamiseks saanud Päär alustab nüri lappamist Venemaa autoregistri andmebaasides, leiab otsitud sõiduki ning seejärel võtab ühendust Venemaa miilitsa autojälitusüksusega. Koos miilitsatöötajaga suundutakse õnnetu autoomaniku koju.

?Vastuvõtt on tavaliselt erakordselt närviline, sest venelased on väga emotsionaalsed,? räägib Päär. ?Mina käitun püüdlikult viisakalt, ei kasuta ähvardusi, sest inimesed kipuvad sinu enda käitumisviisi üle võtma.?

Riikidest, kust Päär on autosid tagasi toonud, peab mees Venemaad raskeimaks, kuid samas kõige ligitõmbavamaks. Venemaal jõuad edasi üksnes sidemete ja altkäemaksuga, lausub ta.

Eelmisel aastal tegeles Päär

M-Transport Grupi (MTG) liisitud 12 veoauto tagastamisega, mis salakaubaveo ja maksupettuste tõttu nii Venemaal kui ka Soomes aresti alla sattusid.

Keskkonnamaksust hoidumiseks otsustas MTG autojuht mööduda Smolenski linnast külavaheteid pidi, kuid jäi põhjatule teele kinni. Tunni aja jooksul, mil ta abi otsis, varastati juhikabiin tühjaks ning viidi ära kauba saatedokumendid.

Smolenski miilits kahtlustas, et juht lavastas varguse ning koos lihalaadungiga ligi 2 miljonit krooni maksnud veokit ähvardas konfiskeerimine. ?1000 liitri bensiini kinkimine Smolenski miilitsale toimis argumendina, mille tagajärjel algatati röövimise suhtes kriminaalasi,? meenutab Päär.

Selleks, et veoauto saaks koduteed alustada, tuli Smolenski linnale kinkida koormas olnud 17 tonni liha.

?Autojuht elas kuu aega kabiinis, oli endale leidnud kohaliku tüdruku elukaaslaseks,? jutustab Päär. ? Mina pidin teda toitma ning õiendama tema Eestisse jäänud perega.?

Liising on nagu lõks, kuhu astutakse sisse oma võimaluste ülehindamise tagajärjel, räägib Päär. Inimesel tekkib omanikutunne auto suhtes, mida on kaks aastat liisitud. Kui kolmandal aastal lõppeb raha lepingujärgseteks makseteks, hakatakse peitma nii ennast kui ka autot.

Kohtumisel võlgnikuga tabab inkassomeest lubaduste tulv, et raha makstakse ära homme või pakutakse altkäemaksu. Mõni keeldub võtmete loovutamisest ning auto lukud tuleb politseiniku juuresolekul lahti muukida. ?Väga närvesööv töö,? tunnistab Päär. ?Mõjub rusuvalt, kui näiteks veoautojuht katsub masinat enne äraviimist, nagu jätaks hüvasti vana sõbraga.?

Emotsionaalselt raskeimaks nimetab Päär hiljutist võitlust Eesti tuntuima naiskelmi Merike Valsiga. Nägemispuudega paraolümpia võitja, kelle nime Päär ei soovi avaldada, laenas riigilt saadud preemiarahast tulu teenimiseks Valsile 100 000 krooni. Kelm muidugi ei kavatsenudki paraolümpialasele protsente maksta, laenu tagastamisest rääkimata. Suure tööga õnnestus laenu põhiosa kätte saada.

KOIT PIKARO
eradetektiivibüroo Ius Dicere omanik

Ants Päär on ?arlatan, eks SwedTrade?i loo pärast väärib kriminaalsüüdistust. Viimastel kuudel ta näib lootvat, et suudab minu bürooga koostööd teha. Kui ma juhtisin Eesti politseis organiseeritud kuritegevuse vastast osakonda, viskasin ma Pääri välja, kui ta tuli koostööd pakkuma. Temas on kolmandik kelmi, kolmandik psühholoogilisi probleeme ja ülejäänu loeb ta ajalehtedest ning kogub Venemaa eriteenistuse FSB büroode uste tagant. Hansa Liising võtab liiga lihtsalt kahtlasi tüüpe endale tööle.

KAIDO FRIDOLIN
ASi FKSM juhatuse liige

Ants Päär lahendab meile paari asja probleemsete klientidega Venemaal, millest ma ei taha lähemalt rääkida. Tuleb tunnistada, et temast on abi olnud, hellitame lootust raha kätte saada. Oleme nende asjade lahendamiseks proovinud ka inkassofirmade teenuseid, kuid tulemusteta. Ma ei soovi kommenteerida, kas Päärist on olnud nii palju abi, kui lootsime.

KASPAR NOOR
Hansa Liising Eesti jurist

Ants Päär on hüperaktiivse iseloomuga, mistõttu hindab sageli olukordi Hansa Liising Eestist erinevalt. Vaatamata keerulisele iseloomule, oleme saanud temaga korrektselt asju ajada ning mina ei mäleta, et ta oleks meiega tööettevõtulepingu üles öelnud. Tal on paar asja praegu pooleli, nii et töösuhe jätkub.

SwedTrade?i autode puhul tõlgendas ta tasu kokkulepet valesti. Meie pakkusime talle kokkulepitud summat juhtumi lahendamise eest, tema aga tõlgendas, et tasu on iga auto eest eraldi.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    06. December 2011, 19:34
    Otsi:

    Ava täpsem otsing