Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Altkäemaksu andnud ettevõtja: muretsesin firma tuleviku pärast
Rahandusministeeriumi osakonnajuhatajale Alar Urmile altkäemaksu pakkunud ASi Harjumaa Liinid juht ja osanik Toomas Saag põhjendas altkäemaksu andmist püüdlusega päästa firma töötajaid koondamisest, kirjutab Eesti Päevaleht.
Harjumaa Liinides ligi 8 protsenti aktsiaid omav Saag heitis ettevõtte nõukogu esimehele Alar Urmile ette seda, et too pidurdas ettevõtte erakätesse minekut, mistõttu jõudis transpordiettevõte likvideerimise äärele.
Tallinnas ja Harjumaal reisijateveoga tegeleva ettevõtte riigi aktsiate enampakkumise võitis augusti lõpus 3,5 miljoni krooniga AS Bussipartner, mis ei suutnud hiljem ostusummat tasuda, sest pank ei andnud firmale laenu.
Pank keeldus laenuandmisest, sest Harjumaal Liinidel pole olemas edasiseks tegevuseks vajalikku liiniluba. Praegune luba kehtib ettevõttel tuleva aasta 1. jaanuarini.
Saag soovis enampakkumise paremuselt teise pakkujana osta Harjumaa Liinid 2,601 miljoni krooniga. Mehe väitel tahtis Urm korraldada aga uut enampakkumist, ning seetõttu pakkus Saag Urmile 100 000 krooni pistist.
Saagi sõnul ajasid ta segadusse ministeeriumist tulnud teated. ?Juhul kui parima pakkumise teinud ettevõte ei suuda tähtajaks lubatud ostusummat tasuda, valitakse erastamispraktika kohaselt paremuselt teine pakkuja. Urmile see millegipärast ei sobinud. Mind ajendas seda sammu tegema vastutus 200 Harjumaa Liinide töötaja pärast, ehk soov päästa toimiv bussifirma,? rääkis Saag.
Saagi sõnul ei olnud tal mingeid isiklikke soove. ?H-Liinidel ja Norgesbussil (Harjumaa Liinide Norra osanik) on Harjumaa Liinide aktsionäridena eelisostuõigus, oleksime seda igal juhul kasutanud,? sõnas Saag.
Norgesbussi esindava suhtekorralduskonsultandi ja Harjumaa Liinide nõukogu liikme Meelis Kubitsa sõnul on riigiametnike tegevusetus tekitanud olukorra, kus Harjumaa Liinide väärtus on tänaseks lähedal nullile.
?Norgesbuss on teinud eri aastate jooksul eri ettepanekuid, et riik müüks oma osaluse avalikult ära, kuid on fakt, et see pole siiani toimunud,? rääkis Kubits. ?Kui pole turgu, pole ettevõttel ka hinda. Harjumaa Liinid on täna just sellises olukorras, ja sugugi mitte seetõttu, et üks ametnik küsis kelleltki altkäemaksu.?
Alar urm ütles, et Saagi idee oli kasutada Harjumaa Liinide osanikuna oma firma H-Liinid eelisostuõigust ja osta ettevõte ära tema firma pakutud 2,6 miljoniga, mitte aga 3,5 miljoniga, mida pakkus enampakkumise võitja. Tema sõnul oli Saag rumal, kui arvas sellist skeemi õnnestuvat. ?Ma olen sarnases süsteemis töötanud kümmekond aastat ja see oli esimene kord, kui mulle raha pakuti,? rääkis Urm.
Urmi sõnul kuulsid tema alluvad Saagi tehtud pistisepakkumisest minut pärast seda kui pakkuja ta töökabinetis toimunud esimeselt kohtumiselt lahkus. ?Me naersime siin juba enne kui Saag tuli, et Saag tuleb moosima,? rääkis Urm.