Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
MarkIT vähendab ostudele kuluvat aega ja raha
MarkIT on internetipõhine hankesüsteem, mida kasutavad Eesti suurimad firmad ja nende kõrval ka väiksemad, kes ei saa endale lubada eraldi ostujuhi palkamist.
Helmese äriidee on pakkuda tasuta ostusüsteemi ettevõtetele koos konsultatsiooniteenusega, mille eest võetav vahendusprotsent peab olema väiksem kui jaemüügikohtades. Suuremate tehingute puhul sekkub ka MarkITi müügiagent, väiksemate ja rutiinsete ostude puhul (nt toonerid ja muud tarvikud) käib tellimus läbi arvutisüsteemi ja toode tuuakse kohale tööpäeva jooksul.
Internetipõhine hankesüsteem aitab ettevõttel ka ostutegevust koordineerida. Kui näiteks firma osakonnad tegelesid kõik ostudega ise, siis võis sama kaup tulla sisse erinevatelt pakkujatelt ja erineva hinnaga. Veebipõhise süsteemiga saab aga koondada kõik ostud ühte kohta ja samas suhelda otse hulgiladude andmebaasidega ilma vahendava jaemüüjata.
e-hange lubab firmasiseselt määrata, kes kui palju ostab. Kasutajatele, kes ühest firmast süsteemi sisenevad, saab määrata erinevaid piiranguid: ostulimiidid, tarneaadressid vms.
Süsteem on ühendatud hulgifirma GNT Eesti laoandmebaasiga ja tellida saab maaletoodavate kokku ligi 2500 toote seast.
Kui varem sai Helmesest osta vaid Compaqi arvuteid, siis nüüd on võimalik tellida ka teisi kaubamärke. Kodumaiste arvutite ostmist e-hanke süsteem veel ei võimalda.
Aega aitab antud süsteem kokku hoida tellimuste tegemise arvelt. Kui enne pidid helistama ja tellima kauba ja mitte kunagi ei teadnud, millal sa selle tellitud kauba kätte saad, siis MarkITis on võimalik jälgida sind huvitava toote laoseisu ja tead täpselt, kas saad tellitud toote tellimuse tegemise päeval või järgmisel päeval. Loomulikult oli enne ka variant näiteks ise kuskil kontoritarvete poes käia ja oma vajalik kaup, näiteks tooner ise ära tuua, aga see protsess nõuab ka palju rohkem aega, kui MarkITit kasutades.
Tellimuste täitmise kiirus on palju kiirem kui seda oli enne - sa võid kindel olla et kui oled tellimuse teinud enne kella 14 siis saad samal päeval tellitud ja laos oleva kauba kätte (jutt loomulikult tööpäevadest).
Plussideks ongi peamiselt see, et sa näed ise, kas sind huvitav toode on laos olemas või ei ole, st kas sa saad kauba kätte täna-homme või pead ootama mingi aja (MarkIT?i praeguses verisoonis on isegi olemas saabumisel olevad tooted).
Süsteem aitab minu arvates kokku hoida aega ja transpordikulusid. Näiteks kui harukontoris on vana monitor rikki läinud, tuleb tavaliselt minna poodi, osta uus, oodata kuni see hulgilaost tuuakse ja see ise ära tuua. Juhul, kui ettevõttel selle poega puudub leping või koostöö, tuleks veel oodata arve maksmist ja laekumist. Tänu MarkITile on aga võimalik monitor ära tellida, vaadates laoseisu ja määrata tarneaadress. Hiljemalt järgmisel päeval on seade kohal ja arve tuleb kunagi hiljem.
Kokkuhoiu täpset suurust on raske määratleda, kuna tööaja kulu erinevus sõltub konkreetsetest juhtumitest. Muidugi esineb (suuremaid) koguseid ja juhtumeid, kus kasulikum on kasutada traditsioonilisi müügikanaleid (müügimees ja hinnaläbirääkimised). Traditsioonilise ostutegevuse korral läheb tavaliselt kordades rohkem aega. Just sellepärast, et ka arvutifirma esindaja peab enamasti kõigepealt ise minema hulgilattu.
MarkITi plussiks on ülevaatlikus: näha on palju rohkem nimetusi kaupa koos hindadega, kui mistahes eesti arvutipoodi mahuks. Samuti ka ajakohasus: näha on laoseis ja kauba oletatav saabumine. Miinuseks on see, et kui ei tea toote omadusi, nimekirja lühenditest on vahel raske kogu infot saada ning kaupa ei saa ?käega katsuda?. MarkITis ei saa ka tingida.