Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Poola püüab tempot tõsta

    Päev pärast raporti avalikustamist teatas peaminister Leszek Miller, et Poola on nõus seitsmeaastase piiranguga tööjõu vabale liikumisele ning lühendama piirangu taotlust välismaalaste maaostuõigusele 18 aastalt 12 aastale.
    Samuti ei piirata investorite maaostu soovi.
    ?Need on läbirääkimiste jaoks murrangulised otsused,? ütles Leszek Miller, avaldades veendumust, et Poola liitumiskõnelused tuleval aasta lõpetab.
    Praegu on Poola esimesena liitumiskõnelusi alustanud riikidest Eesti järel edurivi lõpus, suletud 18 peatükki.
    Teisipäeval avaldatud eduraportis kiidab Euroopa Komisjon kõiki kandidaatriike ning näeb võimalust, et kümme neist, Poola sealhulgas, aastal 2004 liidu liikmeks saab.
    Samas pole saladus, et Poolal on ettevalmistustega tõsiseid probleeme, ehkki poliitiliselt on liidu laienemist ilma Poolata raske ette kujutada. Poola on üksi niisama suur kui teised kandidaatriigid kokku. Poola on Euroopa Liidule kõige olulisem turg ning saanud sealt enim otseseid välisinvesteeringuid.
    Samas on Poolal kuhjunud probleeme nii majanduses, sisepoliitikas kui liitumiskõnelustel. Juba kõlab hääli, et ELi tempo on liiga kiire ? Nordea Panga hinnangul pole Poola liitumisküps enne 2005?2006 aastat.
    Komisjoni raport hoiatab Poolat majanduse seisukorra pärast, kus kasv on järsult aeglustunud ning tööpuudus üle 16. Sel aastal kasvab Poola majandus vaid 2, mis on aeglaseim kasv kommunismi kokkuvarisemisest saadik. Tööpuudus ähvardab tuleval aastal tõusta 20 protsendile. Analüütikute hinnangul peab majandus kasvama vähemalt 5, et tööpuuduse kasv peatuks.
    Muret teeb ka Poola riigifinantside seis. Kui kaks aastat tagasi zloti stabiilsust ohustanud jooksevkonto defitsiit on kontrolli alla saadud, on tekkinud uus auk riigieelarves. Ilma kokkuhoiu ja uute tuluallikateta võib riigieelarve defitsiit 2002. a kasvada 11 protsendile SKTst, mida on ?raske finantseerida muutumata teiseks Argentinaks,? kommenteeris ühe kohaliku panga analüütik.
    Majandusprobleemid on osaliselt tingitud tagasiminekust USAs ja Euroopas, eelkõige Saksamaal, kuhu läheb kolmandik Poola ekspordist. Järsult on vähenenud siseturu nõudlus. Uute autode müük kahanes Poolas esimesel poolaastal 30. Nõudluse vähenemine elamispinna järele seab raskustesse ehitusfirmad ? sel nädalal teatas Rootsi Skanska 4000 töölise koondamisest Poola tütarfirmas, ka NCC ja Peab tõmbavad tegevust koomale. Investeeringuid hoiab tagasi Poola keskpanga 13 laenuintress, mis on Euroopas üks kõrgeimaid.
    Eelmise valitsuse reformidest on edu saatnud vaid pensionireformi. Täielikuks läbikukkumiseks on tervishoiureform ning pooliku eduga haldus- ja haridusreform. Uuel valitsusel tuleb kiiremas korras reformida tööjõuturgu reguleerivad seadused, mis praegu kõike muud kui soodustavad uute töökohtade loomist.
    Majanduse kõrval on valitsuse teine prioriteet Euroopa Liit. Siin lisab probleeme parlament, kuhu viimaste valimistega pääses kaks tugevat ELi vastast parteid. Euroskeptikute käes on 20 parlamendikohtadest ning põllumajandusministri portfell, mis on Poolale ELi kõnelustel kõige raskem valdkond.
    Poolakate hulgas on toetus Euroopa Liidule kahanenud vähem kui 60 protsendile. Euroopa Komisjoni presidenti Romano Prodit tervitati Poola külaskäigu ajal munarahega. Referendumi ELiga liitumise üle tahab valitsus korraldada 2003. aastal.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.