Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti Energialt ja valitsuselt pikk elektri?okk

    Majandusminister Henrik Hololei avalikustas Eesti Eduka Arengu foorumil elektrienergia hinnatõusu kava lähemateks aastateks. Nii kallineb näiteks 2003. aastal elektronide suunatud liikumine äritarbija juurde lisaks inflatsioonile veel 10 protsenti.
    Äripäev tunnustab selget sõna elektrienergia hinna kujunemise kohta tulevikus. See lihtsustab tarbija pikemaajalisi investeerimisotsuseid, mis on suunatud elektrienergia tarbimise järsule kokkuhoiule.
    Mitu head aastat ajas riiklikus omandis monopoolne Eesti Energia tarbijale puru silma. Jutud soodsast öisest energiast ja mugavast elektriküttest pidid kinnitama kliendid Eesti Energia lõa otsa. Nüüd on see juhtunud ja kaardid avatud. Tuleb välja, et tarbijad investeerisid Eesti Energia äri eduks.
    Eesti on valitsuse ja suurärimeeste vaikival heakskiidul valinud elektrienergia hinna inflatsioonilise mudeli.
    Hololei andmetel kallineb elekter 2002. aastal keskmiselt 21 protsenti (kõik tarbijad kokku). 2004. aastaks on kasvuprognoos võrdne mitte enam tarbija-, vaid tootjahinnaindeksiga. 2000. aastal oli tootjahinnaindeksi kasv 4,9 protsenti, kuid energeetikas ? pange nüüd tähele! ? null protsenti. Seega kallines elektri väljamüük, ilma et tootmiskulud oleksid tõusnud.
    See asjaolu lubab eeldada elektri hinna tõusu taltumist tulevikus ? kui muidugi valitsus tänaste põhimõtete juurde ikka jääb.
    Ränk hinnatõus kiirendab alternatiivide, nagu biomassi-, tuule- ja hüdroenergia kasutuselevõtmist, ehkki praegu on nende hind põlevkivielektrist kõrgem. Ent vahe kogu aeg väheneb. Hinnatõus sunnib investeerima kokkuhoidu, mis säästab põlevkivivarusid ja keskkonda.
    Elektrienergia hinna tõus pole kuidagi seotud Narva Elektrijaamade erastamisega, sest hind on tõusnud kogu aeg. Juba praegu tehakse uusi julgeid kasvuprognoose, ehkki jaamad on NRG-le veel formaalselt erastamata. Asi seisab laenu taga.
    Halvim stsenaarium on jätkuv hinnatõus ilma elektrijaamade erastamiseta, s.o ilma investeeringuteta. Siis jääb peale hinna kõik vanaviisi: vananenud tehnoloogia, keskkonna saastamine, kaod ülekandeliinidel. Samas, kui elektrijaamad oleks erastatud varem, oleksid ka elutähtsad investeeringud laekunud varem.
    Inflatsioonilist mudelit saavad Eestis jätkata ainult monopolid. Negatiivne on see, et neist alguse saanud uus inflatsioonikeerd tõstab ka muu toodangu hinda, vähendades nii meie kaupade ja teenuste konkurentsivõimet.
    Otsast peale hakkab ka ?ristsubsideerimise likvideerimine?, mis on algusest peale olnud bluff. Kui 2003. aastal tõstetakse äriklientidel tariife, siis on 2004. aastal hea öelda, et ärikliendid maksavad kodutarbijale peale jne.
    Avalikult tuleks öelda välja ka see, et energiaturu inspektsioon on degradeerunud kasutuks ripatsiks ? hinnatõusu takistamine temast ei sõltu, tema üksnes kinnitab hinna, mille on otsustanud Eesti Energia. Hea vähemalt see, et illusioone pole enam mõtet teha.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.