• OMX Baltic0,61%306,9
  • OMX Riga0,00%875,55
  • OMX Tallinn0,57%1 908,44
  • OMX Vilnius0,69%1 189,09
  • S&P 500−0,01%6 114,63
  • DOW 30−0,37%44 546,08
  • Nasdaq 0,41%20 026,77
  • FTSE 100−0,37%8 732,46
  • Nikkei 225−0,79%39 149,43
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%95,5
  • OMX Baltic0,61%306,9
  • OMX Riga0,00%875,55
  • OMX Tallinn0,57%1 908,44
  • OMX Vilnius0,69%1 189,09
  • S&P 500−0,01%6 114,63
  • DOW 30−0,37%44 546,08
  • Nasdaq 0,41%20 026,77
  • FTSE 100−0,37%8 732,46
  • Nikkei 225−0,79%39 149,43
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,95
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%95,5
  • 07.01.02, 11:14
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Puuetega inimeste toetus vajab süsteemset kontrolli

Riigikontrolli tehtud auditi tulemusena puuetega inimestele makstavate toetuste osas tehti sotsiaalministeeriumile ettepanek tagada süsteemne kontroll vaegurluse ekspertiisi komisjonide ja ekspertarstide tegevuse üle.
Riigikontroll tegi ettepaneku ka täpsustada puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seadust selles osas, mis käsitleb rehabilitatsiooniplaanide täitmise järelevalvet.
Samuti tehti ettepanek näha ette kontrollimeetmed, mis tagaks toetuse maksmise mittekodanikele ainult kehtiva elamisloa olemasolu korral ning välistaks toetuse maksmise pikaajalisel haiglaravil.
Läbiviidud auditi teemaks oli puuetega inimestele igakuuliste toetuste maksmisel esinevate riskide hindamine. Auditeeritavaks perioodiks oli 2001. aasta 9 kuud.
Auditi läbiviimise olulisemaks põhjuseks oli riigieelarvest puuetega inimestele igakuulisteks toetusteks eraldatud raha suur maht ning asjaolu, et need toetused puudutavad paljusid inimesi.
Auditi käigus hinnati riigieelarvest sotsiaalministeeriumi kuludes puuetega inimestele igakuulisteks sotsiaaltoetusteks eraldatud raha kasutamisega seonduvaid võimalikke riske ja nende ärahoidmiseks vajalike meetmete olemasolu ja toimimist. Kuna suurem osa puuetega inimestele makstavast toetusest kulutati puudega lapse ning puudega 16aastase ja vanema inimese toetuse (edaspidi ka täiskasvanu toetus) maksmiseks, auditeeriti nimetatud toetuste määramise ja maksmisega seotud riske.
Puuetega isikute igakuulisi sotsiaaltoetusi käsitlev seadusandlus sisaldab endas mitmeid riske. Toetuse saajate sihtgrupp ei ole regulatsioonides selgelt määratletud. Puudega täiskasvanu toetust makstakse puudest tingitud lisakulutuste kompenseerimiseks. Samas on lisakulutuste mõiste seaduses ja selle alusel vastuvõetud rakendusaktides jäänud avamata. Toetuse määramise aluseks olev kõrvalabi vajadus ei ole olnud piisavalt selgelt defineeritud. Puudega lapse toetuse puhul ei olnud üheselt selge, kas toetuse määramisel tuleb arvestada ka puudest tingitud lisakulutusi.
Alates 01.01.2002 jõustuva seaduse muudatusega on puudega lapse toetuse määramise aluseks lisakulutuste vajadus. Kuna puuduvad kriteeriumid vanusest ja tervisehäirest tingitud kõrvalabi vajaduse eristamisele, on oluliselt kasvanud vanaduspensionieas puudega isikute sotsiaaltoetuse saajate arv. Puude määramise kriteeriumite üldsõnalisusest tulenevalt võiks keskmise puude määrata suurele osale inimestest. Perearstide jaoks on lihtsam inimesele puue määrata, kui patsiente kaotada ja kaebusi saada.
Sotsiaalkindlustusamet ei ole teostanud süsteemset kontrolli vaegurluse ekspertiisi komisjonide ning ekspertarstide, kes puude määramisega tegelevad, töö üle.
Auditeeritud pensioniametites oli toetuse määramise ja maksmise protsess küllaldaselt dokumenteeritud, kindlustades ülevaate otsustamisest. Toetuste määramisel ja maksmisel puudusi kindlaks ei tehtud.
Rehabilitatsiooniplaan, mis on üheks puudega lapse toetuse määramise alusdokumendiks, on sisult formaalne. Alates 01.01.2002. aastast jõustuva seaduse muudatuse kohaselt on ka täiskasvanu toetuse määramisel rehabilitatsiooniplaan vajalik. Regulatsioonid ei sätesta, kas ja kuidas selle plaani täitmist kontrollitakse.
Risk, et puuetega inimeste sotsiaaltoetusi makstakse ka pikaajalisel haiglaravil viibivatele ja elamisluba mitteomavatele inimestele, ei ole piisavalt maandatud. Pensioniametitel puudub võimalus sellealast infot operatiivselt kontrollida.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.02.25, 14:17
Freedom Holding Corp. tegevjuht Timur Turlov: Trumpi memecoin ehk kuidas saada hakkama krüptouniversumis
Aastal 2017 esimese suurema bitcoini buumi ajal, mida juhtiv majandusmeedia aktiivselt kajastas, väljendasid paljud professionaalsed investorid ja finantsettevõtete juhid krüptovarade tuleviku suhtes tõsist skeptilisust. J.P. Morgani (JPM) juht Jamie Dimon pidas krüptovaluutatehinguid pettuseks ja ütles, et vallandab iga ettevõtte töötaja, kes selle nimel bitcoinidega kaupleb. Kongressi kuulamistel nimetas Dimon krüptoraha tokeneid "detsentraliseeritud püramiidskeemideks" ja soovitas valitsusel nendega seotud tehingud keelata.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele