Ehkki soomlased juba nurisevad, et Euroopa autoturu lähenev liberaliseerimine võib Soomes tuua hoopis autode hinna tõusu, oodatakse tootjate monopoli kärpimisest Euroopa tarbijale valdavalt rahalist võitu ning paremat teenindust.
Praegu tähendab 15 aasta püsinud erand ELi konkurentsireeglitest Euroopas USA ja Jaapaniga võrreldes 20-30 kõrgemaid autohindu. Ühe ja sama automargi hinnavahe bloki sees võib riigiti kõikuda kuni 50. Uurimused on näidanud automüügist saadud tagasihoidliku tulu kompenseerimist krõbedate teenustasudega, samas kui kallim hind pole tingimata taganud kvaliteetsemat teenust. Odavamate autode sissetoomist madalama maksukoormaga riikidest on autotootjad igati takistada püüdnud. Volkswagen sai Brüsselilt trahvigi.
Nüüd on Euroopa Komisjon avaldanud kava, mille järgi Euroopa autotööstuse privileege sügisest ei pikendata. See tähendab suurt muutust, kes ja kuidas edaspidi autosid müüma ja teenindama hakkavad.
Eksklusiivsete õigustega edasimüüjate asemel võivad edaspidi teenindust pakkuda kõik nõutud kvaliteeditasemele vastavad töökojad, kitsalt etteantud territooriumi asemel võivad edasimüüjad oma tegevust laiendada teistesse riikidesse, müüa erinevate tootjate marke ning on vabastatud kohustusest tagada teenindust. Nii saavad automüügiga tegelda ka supermarketid ? Briti Tesco ja Prantsuse Carrefour on huvi juba ilmutanud. Samuti saab tõkke tagant minema automüük internetis.
Täielikku konkurentsi muutused autoturul siiski ei taga, kuna tootjatel säilivad õigused edasimüüjaid valida. Samuti ei sunni neid miski automüügiga internetis ja supermarketites kaasa minema. Brüsseli poolt on aga vaieldamatult tegemist olulise sammuga konkurentsivõimelise ja dünaamilise siseturu suunas. Ehkki seni autotootjatelt hinnaalandust saanud kõrge maksukoormaga riigid, nt Soome, päris rõõmsad ei ole.
Seotud lood
Nõudlus kulla järele tõusis mullu uue rekordini, millele aitasid kaasa nii keskpankade kullaostud kui ka investeerimisnõudluse kasv, selgub Maailma Kullanõukogu värskest raportist.