• OMX Baltic1,52%298
  • OMX Riga0,02%868,54
  • OMX Tallinn1,95%1 877,9
  • OMX Vilnius0,37%1 147,82
  • S&P 500−0,95%6 025,99
  • DOW 30−0,99%44 303,4
  • Nasdaq −1,36%19 523,4
  • FTSE 100−0,31%8 700,53
  • Nikkei 2250,18%38 858,12
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,75
  • OMX Baltic1,52%298
  • OMX Riga0,02%868,54
  • OMX Tallinn1,95%1 877,9
  • OMX Vilnius0,37%1 147,82
  • S&P 500−0,95%6 025,99
  • DOW 30−0,99%44 303,4
  • Nasdaq −1,36%19 523,4
  • FTSE 100−0,31%8 700,53
  • Nikkei 2250,18%38 858,12
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,75
  • 15.01.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ekspedeerija või vedaja valik sõltub vajadusest

Ekspedeerijat-vedajat saab võrrelda kui reisibürood ning laeva- või lennufirmat.
Reisimisel on võimalus, kas osta reisipakett, mis sisaldab soodsaid pileteid, hotellibroneeringuid jms, reisibüroost või püüda teha kõik ise. Tihti tuleb ise tehes kogu pakett kallim ja loomulikult lisandub aja- ja närvikulu.
Hea ekspedeerija on nagu reisibüroo kaupadele, kes organiseerib kogu veoketi võimalikult soodsalt, organiseerib kaupade tollimise, kindlustuse jm lisateenused ning hoiab kogu transpordiprotsessi kontrolli all. Tal on lepingud veofirmadega, ladudega jm alltöövõtjatega eeldatavasti soodsamatel tingimustel kui otsekliendil (v.a väga suured eksportijad või importijad).
Konkreetne vedu on kaetud vedaja vastutusega (mis katab teatud limiidi ulatuses kahju transpordil tekkinud kahjustuste või kauba kadumise eest), ekspedeerija tegevus on kaetud ekspedeerija vastutusega (mis katab teatud limiidi ulatuses kahju, mis tekib transpordiprotsessis ekspedeerija tegevuse või tegevusetuse tõttu). Samas on ekspedeerijal kohustus esindada klienti tema nõuetes vedaja vastu, kui mingi kahju on tekkinud vedaja süül.
Vedaja on juriidiline isik, kes omab vajalikku transpordivahendit, annab oma nimel välja transpordidokumendi ning nõuab veoteenuse osutamise eest tariifidele või kokkuleppele vastavat veotasu. Transpordidokumendi väljaandmine vedaja poolt tõendab veolepingu sõlmimist kaubasaatja ja vedaja vahel vastavalt antud transpordiliigi kohta kehtiva rahvusvahelise transpordikonventsiooni tingimustele. Üldjuhul osutab vedaja ainult veoteenust: võtab saatjalt kauba kokkulepitud punktis vastu ja transpordib selle kokkulepitud sihtkohta kokkulepitud saajale kokkulepitud tähtajaks. Kauba rahvusvahelise transpordiga kaasnevad protseduurid (deklareerimine, ladustamine, dokumentatsioon, kindlustus jne) korraldab kauba saatja.
Kliendi ja vedaja(te) kokkuviimise eest saab ekspedeerija vahendustasu, tavaliselt on see teatud protsent veo maksumusest, pluss kindlaksmääratud lisatasu(d) täiendavate teenuste eest.
Ekspedeerija võib ka müüa kogu transporditeenust oma tootena.
Samas võib ka ekspedeerija esineda vedaja rollis, kui ta annab oma nimel välja veodokumente.
Seega tuleb eksportööril tarne teostamiseks endale kõigepealt selgeks teha, kas ta soovib osta ainult kauba füüsilist vedu või kompleksset ekspedeerimisteenust.
Autor: Paavo Kollom

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 07.02.25, 16:14
Revolutsioon Kinema hooldusmudelis annab tõstustele esmakordselt Eestis 5-aastat garantiid
Tööstuslikud tõstuksed on paljude ettevõtete igapäevaelu lahutamatuks osaks, tagades kaupade sujuva liikumise. Tõstuksed, nagu kõik töötavad ja liikuvad seadmed, vajavad töökindluse tagamiseks pidevat hooldamist.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele