Detroidis asuva Ühendriikide suurima autotootja General Motors kasum langes eelmise aasta neljandas kvartalis aasta varasemaga võrreldes 58 ehk ligi kahe kolmandiku võrra 255 miljoni dollarini (4,5 miljardit krooni) ehk 60 USA sendini aktsia kohta. Aasta varem teenis kontsern kasumit 609 miljonit dollarit (10,8 miljardit krooni) ehk 1,15 dollarit aktsia kohta.
Argentina rahvusvaluuta devalveerimine vähendas kontserni kasumit 97 miljoni dollari (1,7 miljardit krooni) võrra ehk 14 senti aktsia kohta.
Sellegipoolest suutis General Motors ületada analüütikute ootusi, kes prognoosisid kontserni kasumiks 59 senti aktsia kohta ning aktsionäridel on põhjust rõõmustada, sest tõenäoliselt on firma ainuke suurematest riigi autotootjatest, kes mullu suutsid kasumisse jääda.
Kontserni käive kasvas neljandas kvartalis 45,95 miljardi dollarini (887 miljardit krooni) aasta varasema 45 miljardi dollariga (799 miljardit krooni) võrreldes.
?Arvestades raskusi, millega tuli silmitsi seista, oli mullune tulemus igati hea,? lausus GMi üks juhte Jack Smith.
General Motors teatas, et kavatseb jätkata kulude kokkuhoiu programmi, koondades tänavu umbes 10 töötajatest ehk 5000 inimest.
Ühendriikide teise suurima autotootja Ford Motor Co neljanda kvartali kahjum oli 5,068 miljardit dollarit (90 miljardit krooni) ehk 48 USA senti aktsia kohta.
Aasta tagasi samal ajal teenis kontsern kasumit 1,077 miljardit dollarit (19,1 miljardit krooni) ehk 64 senti aktsia kohta.
Vaatamata ülisuurele kahjumile osutus ka Fordi tulemus paremaks analüütikute prognoositud 50sendisest kahjumist aktsia kohta.
Fordi teatel põhjustas eile enne börsi avanemist avaldatud suure kahjumi tagasihoidlik müügitulemus Põhja- Ameerikas ning oodatust kõrgemad turundus- ja tootmiskulud. Enam kui 4 miljardit dollarit hõlmas kuludest restruktureerimiskava, mis sisaldab ka 35 000 töötaja koondamist.
Aasta kokkuvõttes kujunes Ford Motori kahjumiks 5,5 miljardit dollarit (ligikaudu 98 miljardit krooni). Fordi jaoks on selline tulemus viimase üheksa aasta jooksul esimene aastakahjum.
?See aasta oli meie jaoks raske aasta ning tulemustega ei saa rahule jääda,? lausus Fordi juht William Ford.
Juba varem teatas Ford, et käive langes 41,15 miljardile dollarile aastataguselt 42,587 miljardi dollari tasemelt. Aasta kokkuvõttes langes käive 5 162,4 mld dollarini.
Eelmisel nädalal kärpis Ford juba teist korda aasta jooksul omanikele makstavaid dividende ja teatas, et plaanib sulgeda taas kasumisse jõudmiseks viis tehast.
Omanikutulu makstakse aktsionäridele eelmise kvartali 15 USA sendi asemel 10 senti. Aasta tagasi maksis ettevõte 30 senti aktsia kohta.
Ford plaanib tootmist vähendada 5,7 miljonilt ühikult 4,8 miljonile, võttes tootmisest maha neli mudelit. Tootmisest võetakse maha Escort, Cougar, Villager ja Continental.
Ettevõtte kasumisse viimise nimel ilma palgata töötav ning boonustest ja lisatasudest loobunud William Ford kinnitas, et sammud on küll valulikud, kuid ettevõtte arenguks ja taas kasumisse jõudmiseks vajalikud.
William Ford kinnitas, et neljandas kvartalis maha kantavad ligi 72 miljardit krooni lubavad kontserni kasumit 2005. aastaks suurendada 9 miljardi dollari ehk 158 mld krooni võrra.
Tuleviku suhtes on General Motorsi juhid optimistlikud, prognoosides aasta kasumiks aktsia kohta 3 dollarit. Esimese kvartali kasum aktsia kohta peaks olema umbes dollar aktsia kohta.
?Me oleme valmis vastu võtma selle aasta väljakutseid,? kinnitas kontserni president ja juhatuse esimees Rick Wagoner.
Ford prognoosib, et esimeses kvartalis peaks ülemaailmne nõudlus olema 15,5 miljonit ühikut, mis on 3 vähem kui eelmisel aastal.
Fordi aktsia hind langes eile kauplemise alguses protsendi võrra 14,80 dollari tasemele. General Motorsi aktsia tõusis 0,72 50,11 dollarini.
Seotud lood
Nõudlus kulla järele tõusis mullu uue rekordini, millele aitasid kaasa nii keskpankade kullaostud kui ka investeerimisnõudluse kasv, selgub Maailma Kullanõukogu värskest raportist.