• OMX Baltic1,52%298
  • OMX Riga0,02%868,54
  • OMX Tallinn1,95%1 877,9
  • OMX Vilnius0,37%1 147,82
  • S&P 500−0,95%6 025,99
  • DOW 30−0,99%44 303,4
  • Nasdaq −1,36%19 523,4
  • FTSE 100−0,31%8 700,53
  • Nikkei 225−0,72%38 787,02
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,17
  • OMX Baltic1,52%298
  • OMX Riga0,02%868,54
  • OMX Tallinn1,95%1 877,9
  • OMX Vilnius0,37%1 147,82
  • S&P 500−0,95%6 025,99
  • DOW 30−0,99%44 303,4
  • Nasdaq −1,36%19 523,4
  • FTSE 100−0,31%8 700,53
  • Nikkei 225−0,72%38 787,02
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,17
  • 22.01.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Konteinervedudes sõelutakse praegu tugevamaid

2000. aasta edust tiivustatuna joonistasid laevafirmad uue aasta prognoosid tõusvatena ja andsid sisse uute aluste tellimused. Ent tellimusi ei tulnud nii palju, kui oodati.
Oma tõuke madalseisu süvenemisele andsid ka Ameerika vastu suunatud terroriaktid.
Maritime Cargo Logistics Eesti OÜ tegevdirektor Aare Kaarma tõdes, et hetkel on turul 20 ülepakkumist, mis tähendab seda, et praegu on laevakohti viiendiku võrra rohkem kui veetavat kaupa.
Kriis on toonud kaasa sellise hinnalanguse, et Euroopa laevaliinid töötavad suure kahjumiga. ?Kurioosse näitena tooksin 40jalase konteineri veo Antverpenist Hong-Kongi, mis maksab 60 dollarit, kusjuures see sisaldab Antverpeni terminalikulusid,? kirjeldas Kaarma. ?Juba sellest võib järeldada, et laevafirmad veavad miinusega.?
Hinnalangusest saab ennekõike kasu kauba saatja, kuid pikemas perspektiivis pole kellelegi Kaarma sõnul mõttekas asju pankrotiäärel partneriga ajada. ?Seda võib võrrelda majaehitusega, kui paned vähem tsementi ja armatuuri, kukub maja lihtsalt kokku,? selgitas ta. ?Laevgi laguneb, kui seda ei remondita.?
Kuigi madalseis mõjutab enim üleookeanisõitu, on ka euroopasiseste vedude hinnad Kaarma ütlust mööda langenud. ?Muu maailmaga võrreldes siiski vähem,? täpsustas ta.
?Et Eesti kogused on nii pisikesed, ei suuda me kuidagi kriisi kulgu mõjutada,? ohkas Kaarma. See tähendab, et Eesti liigub üldise trendiga kaasa ja muu maailma majandus reguleerib ka siinsed hinnad. Sellegi poolest võistlevad kas siinsed merevedajad hindadega, et konkurentide arvelt kliente võita.
Kriisi tulemusena toimuvad Kaarma prognoosil ühinemised, mõned firmad lähevad ka pankrotti. ?Järsk konkurentide ärakadumine toob kaasa vähemalt 100 hinnatõusu,? ennustas mees.
Leevendust olukorrale ja mõningast hinnatõusu ennustavad laevafirmade esindajad sügisest.
RAIDO REBANE
GS Cargomasters Eesti tegevdirektor
Olukord on antud hetkel absurdilähedane.
Merekonteinertranspordis umbes 30 000 TEU (üks TEU võrdub 20-jalase konteineriga) ülejääk, millele puudub last.
Sellest johtuvalt proovivad laevaliinid leida augu täidet alandades hindu. Ekspordi hinnad Eestist Kaug-Ida sadamatesse on hinnaskaalal(u USD 800 40-jalase konteineri kohta), millega kulude arvestuses peaks saama sõita ainult Euroopa. Reaalsuses aga viiakse selliste hindadega konteiner juba Hong Kongi.
Samasugune on olukord asja impordi poole pealt vaadates. Hinnad on seal küll veel natukene kõrgemal aga jätkuvalt alanemas.
Tingitud on see aga olukorrast, et pakkumine ületab nõudluse. Seega olukord on laevaliinide poolt vaadatuna antud hetkel täiesti väljakannatamatu ja kindlasti on lähiajal oodata hinnatõusu u 100?300 USD/TEU kohta.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 06.02.25, 16:00
Mida toob aasta 2025 väikeinvestoritele?
Alanud aasta tõotab tulla väikeinvestorite jaoks tegus, sest turge juhivad mitmed tehnoloogilised uuendused, regulatiivsed muudatused ja makromajanduslikud suundumused. Freedom24 analüütikud annavad näpunäiteid, millele tähelepanu pöörata.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele