Viimasel ajal on ajakirjanduses kirjutatud tihti USA suurkorporatsioonide pankrottidest. Detsembri alguses sattus ajakirjanduse tähelepanu keskmesse energeetikagigant Enron, mille puhul räägiti Ameerika Ühendriikide ajaloo suurimast pankrotijuhtumist. Esmaspäeval sattus pankrotimenetlusesse Ühendriikide suuruselt kolmas jaemüügikett Kmart, andes sellega põhjust rääkida kõigi aegade suurimast jaekaubandusettevõtte pankrotijuhtumist. Tegelikult ei ole kumbki neist ettevõtetest pankrotis, vaid nad otsivad kohtult kaitset pankroti vastu.
Ameerika Ühendriikide pankrotiseadus on väga paindlik. Seaduses on mitmesuguseid juhtumeid käsitlevaid paragrahve, mis reguleerivad makseraskustesse sattunud ettevõtteid. Näiteks paragrahv 9 käsitleb munitsipaalettevõtteid, paragrahv 12 perefarme, paragrahv 13 aga eraisikuid.
Makseraskustes korporatsioone on võimalik käsitleda põhiliselt kahel viisil. Paragrahv 7 tähendab ettevõtte otsest pankrotti, mille tagajärjel firma likvideeritakse ning vara müüakse ära. Paragrahv 11 annab ettevõttele aga võimaluse ellu jääda. Makseraskustes oleva ettevõtted satuvad sellisel juhul kohtu kaitse alla võlausaldajate vastu, mis annab kompaniile võimaluse tegevuse jätkamiseks ning reorganiseerimiskava väljatöötamiseks. Tõsi, reorganiseerimise käigus vahetatakse tavaliselt välja suurem osa selle juhtkonnast.
Paljudel juhtudel võib ettevõte pärast reorganiseerimist mõne aja pärast muutuda taas kasumlikuks. Tavaliselt võtab reorganiseerimine aega mitu aastat, kuid positiivne lõpplahendus pole ikkagi tagatud.
USA suuremaid lennukompaniisid Continental Airlines sattus esimest korda pankrotikaitse alla 1983. aastal. Juba aasta hiljem oli kompanii taas kasumis ning kolm aastat hiljem vabanes pankrotikaitsest. Läks veel neli aastat ning kui kütusehinnad kerkisid Lahesõja tõttu lakke, sattus lennufirma taas pankrotikaitse alla. 1992. aastal aga suutis Continental Airlinesi tollane tegevjuht moodustada kompanii finantseerimiseks konsortsiumi ning Airlines vabanes taas kohtu kaitse alt. Vahetult enne möödunud aasta septembris toimunud terrorirünnakut oli Continental Airlines üks kahest suurest lennukompaniist, kes oli kasumis. Tänaseks on olukord muidugi muutunud.
Seega ei saa ei Enroni ega Kmarti puhul rääkida, et ettevõttega on kõik läbi. Sellega seletub ka asjaolu, miks pärast aktsiahinna järsku kukkumist, mis kaasneb uudisega selle pankrotikaitse alla sattumisest, võib see taas tõusta. Enroni aktsia on praegu kolm korda kallim kui vahetult pärast pankrotimenetluse alla sattumist.
Seotud lood
Tööstuslikud tõstuksed on paljude ettevõtete igapäevaelu lahutamatuks osaks, tagades kaupade sujuva liikumise. Tõstuksed, nagu kõik töötavad ja liikuvad seadmed, vajavad töökindluse tagamiseks pidevat hooldamist.