Kolmapäeval avalikustab Euroopa Komisjon kava, mille kohaselt peavad uued liikmesriigid ootama 10 aastat, enne kui neile antakse täielik ligipääs euroliidu hiiglaslikule põllumajanduseelarvele, kirjutas Wall Street Journal.
Äripäeva arvates muudab uute liikmete eemale jätmine euroliidu põllumajanduseelarvest Eesti kiire liitumise mõttetuks. Piltlikult öeldes soovib Brüssel Eestilt, et me maksaksime äriklassipileti hinna, kuid sunnib meid lendama turistiklassis.
Euroopa Liit nõuab Eesti ettevõtetelt lühikese ajaga mahukate investeeringute tegemist, et viia tootmine kooskõlla euronõuetega, meie seadustes tuleb teha hulga parandusi, me peame tegema mahukaid keskkonnainvesteeringuid. Lühikese perioodi jooksul suurte investeeringute tegemine käib eeskätt paljudele väikeettevõtetele üle jõu.
Enda kohustuste täitmise lükkab Euroopa Liit aga kaugemasse tulevikku. Tööjõuturg sooviti jätta 7 aastaks uute liikmesriikide kodanikele suletuks. Põllumajandustoetuste maksmisele taotletakse 10 aasta pikkust üleminekuaega. Euroliit ei ole valmis uusi liitujaid kohtlema võrdselt vanade liikmesriikidega. Selline suhtumine seab kahtluse alla ühtse majandusruumi idee. Millisest ühtsest majandusruumist me saame rääkida, kui ühtsed reeglid hakkavad kehtima alles 7 või 10 aasta pärast?
Euroametnikud avaldavad meie juhtkirja lugedes kindlasti hämmeldust. Äripäev on olnud põllumajandustoetuste maksmise vastu. Võidakse isegi öelda, et Euroopa Komisjoni kava on Eestile kasulik. Eurotoetuste saamine eeldab iga riigi enda rahalist panust. Kui soovime saada suuri põllumajandustoetusi, siis peavad ka Eesti maksumaksjad suurendama eraldisi põllumajandussektorile.
Äripäev tervitaks Euroopa Komisjoni tegevust, kui see oleks suunatud põllumajandustoetuste vähendamisele. Praegu soovib aga Brüssel muuta laienenud Euroopa Liidu kahetasandiliseks, mis selgelt kahjustab Eesti ettevõtete ja riigi konkurentsivõimet. Ühises majandusruumis on raske konkureerida, kui sulle sunnitakse peale euroinvesteeringud ja euronõudeid ning samas doteeritakse sinu konkurente, lohutades, et sind hakkame doteerima 10 aasta pärast. Diskrimineeriv toetussummade jagamise ettepanek on kasulik praeguste liikmesriikide ettevõtjatele ja kujutab endast turukaitset, mis vähendab uute liikmesriikide ettevõtjate läbilöögivõimet.
Tulles tagasi juhtkirja alguse juurde, siis on meil seoses Euroopa Liiduga võimalik valida kolme käitumismudeli vahel. Esiteks, kas me otsustame ise, millises klassis soovime lennata, ehk loobume kiirest ja eneseväärikust alandavast liitumisest. Teiseks, nõuame Brüsselilt, et me saaksime äriklassi hinna eest ka vastava teeninduse, ehk meile laienevad kõik liikmesriigi kohustused ja hüved. Ja kui Brüssel pakub meile turistiklassi, siis maksame ka odavamat hinda. Kolmandaks, lepime olukorraga, et maksame äriklassi hinna ja sõidame turistiklassis. Viimane on selgelt kõige halvem variant.
Seotud lood
Olen veendunud, et tehisintellekt (AI) on saamas meie elu lahutamatuks osaks, kuigi selle juurutamine ja kasutuselevõtt võib võtta kauem aega, kui paljud eeldavad. Oleme juba näinud, kuidas AI suudab tõhusalt lahendada äärmiselt keerukaid ülesandeid. Samas on see tehnoloogia veel üsna kaugel täielikust äriprotsessidesse integreerimisest, mis nõuab põhjalikku tööd ja aega.