Hansa Capitali turundusjuhi Agnes Makki sõnul aitas nende juurutatud krediiditoote Ego kaardi järgmisse faasi kõikide sellega seotud valdkondade töötajate ühine eesmärgipärane tegevus: ?Kõik mõistsid, et lihtne, tarbijatele arusaadav, mugav ja kõrgetasemelise tehnilise lahendusega Ego toode on Eestis ääretult innovaatiline ja suure potentsiaaliga.?
Ka aitas Ego kaardil edukalt turule tulla hea ajastus. ?2000. aastal tegelesime suure tarbimishooaja ? jaanipäeva ? eel järelmaksureformiga, see tähendab toote paindlikkuse, emotsionaalse kuvandi loomise ja tuntuse kasvatamisega. Muutsime toote lihtsamaks ja mugavamaks, näiteks ei pidanud Hansapanga kliendid enam esitama sissetulekutõendeid ja käendusi, sellest ajast alates piisas järelmaksu taotlemiseks vaid passi esitamisest.
Vähendasime esimest sissemaksu ja pikendasime järelmaksuperioodi, et kuumaksed oleksid kliendile taskukohasemad,? ütleb Hansa Liisingu Eesti väikefinantseerimise divisjoni direktor Annely Kauge. ?Teise elava ostuperioodi ? jõulude ? hakul tõime turule uue tehnilise lahenduse järelmaksukaardi näol.?
Eesmärk oli paisata jõulise turundusega müügile lihtne, selge ja silmatorkav toode. Ego kaardi emotsionaalne kuvandki pole range ja pangalik, vaid arusaadav ja meeldejääv, et hakkaks klientidele silma kauplustes valitsevas kirevas virvarris. Makk lisab, et tehtu õigsust kinnitab Ego kaardi populaarsus, mida kasutab 45 000 inimest Eestis. Arendustegevuse oluline osa on olnud kontseptsiooni laiendamine ka teistesse Baltimaadesse. Aasta lõpus viidi kaart Lätti, sihikul on ka Leedu turg.
Kasvufaasi iseloomustavad endiselt suured reklaamikulud, mille eesmärk on teavitada tarbijaid ja tutvustada toodet. ?Reklaamisummad koos tarbijate hulgas leviva infoga peaksid kaasa tooma klientide arvu, toote tuntuse, käibe ja kasumi pideva tõusu,? ütleb EBSi Juhtimisinstituudi ettevõtluse õppetooli lektor Juta Tikk.
Agnes Makk möönab, et Ego kaardile tehakse reklaami vastavalt väljatöötatud turundusstrateegiale. Ego reklaamistrateegia näeb ette nutikaid ja kuluefektiivseid lahendusi, mis hakkavad silma ja jäävad meelde oma tavapäratuses. ?See on kindlasti olnud üks osa Ego toote edust. Suured ja kallid kulutused meediale ei tule kõne alla.?
Kui kõik on sinnamaani kulgenud edukalt, siis ärgitab see samalaadse tootega välja tulema ka konkurente. Tiku sõnul paiskavad konkurendid just kasvufaasis turule oma analoogtooteid, lootes kliente ja kasumit endale tõmmata. Egole esimesed konkurendid tulid sarnaste kaartidega välja aasta pärast toote turuletoomist.
Kasum on tipus ka veel kolmanda, küpsusstaadiumi alguses. Kuid mida kauem küpsusfaas kestab, seda väiksemaks muutub kasum. ?Reklaam peaks olema nüüd suunatud toote turul hoidmisele, juba tuleks mõelda toote üksikute eelisomaduste või väikeste modifikatsioonide välja arendamise peale,? ütleb Tikk. Tootel on oma lojaalsed tarbijad, uusi ostjaid reeglina enam juurde ei tule. Selles faasis on mõtet reklaami peale järjest vähem raha kulutada. Konkurendid hakkavad tasapisi oma tootega turult lahkuma. ?Kui mõni veel siiski lisandub, on ta kas liiga enesekindel või lihtsalt rumal,? ütleb Tikk. Suurt käibe kasvu küpsusfaasi lõppjärgus enam oodata ei ole. ?Selles etapis võivad endale tõhusat reklaami toote turul hoidmiseks lubada ainult jõukamad firmad,? lisab Tikk.
Toote eluiga lõpeb langusfaasiga, mis seab ettevõtted tihti dilemma ette, kas odavam on müüa toodet edasi alandatud hindadega või lõpetada tootmine. Tootmise lõpetamine võib kaasa tuua kulutusi seadmete likvideerimise, töötajate töölt koondamise jm kulutuste näol.
Loomulikult ihaldavad ettevõtjad oma toodetele pikka elutsüklit, kuid paraku on tänapäeva tarbija nõudlik ja ihaldab järjest kiiremini uusi, muudetud ja mugavamaid tooteid.
Makk on kindel, et Ego kaarti ootab oma loojate rõõmuks pikk eluiga. ?Alati leidub kliente, kes soovivad osta toodet kohe, kuid maksta pikema perioodi jooksul. Ego kaart on tulevikutoode.?
KATRE KÕVASK
ASi Ösel Foods tootejuht
Toodete elutsüklid on ka mahlaturul muutunud tunduvalt lühemaks ja konkurents väga tugevaks. Sarnase väljanägemise ning samalaadilise kommunikatsiooniga kaubamärke on Eesti kauplustes väga palju. Profindexi andmetel (september?oktoober 2001) on Eesti jaeturul 53 kaubamärki ja 453 erinevat mahlatoodet.
Sellises konkurentsis jõuab küpsusfaasini vaid kaubamärk, mis juba turule sisenedes on osanud luua oma kaubamärgile emotsionaalse lisaväärtuse, mis eristaks teda piisavalt, et hakata automaatselt tekitama kohest eelistust mahlatarbijate seas. Lisanduma peab tugev töö kauplustega ja kauplustes.
Kaubamärgi turul hoidmine on võrreldes turuletoomisega aga tunduvalt keerukam. Võidab see, kes suudab oma emotsionaalset lisaväärtust hoida jätkusuutlikuna ning luua juurde uusi tütarbrände või lihtsalt mahlatooteid, mis on suunatud erinevatele tarbijasegmentidele või loovad lausa uut turgu.
Pikendamaks kasvu- ja eriti küpsusfaasi tänasel mahlaturul, peab kaubamärk olema ühtviisi tugev ja eristuv nii sortimendi laiuses kui sügavuses.
ANTS KIPPASTO
ASi Pere Leib müügidirektor
Vaatamata Eesti väiksusel on leiva-saiaturg suhteliselt stabiilne, kuid piirkonniti väga erinev. Uute müügipiirkondade leidmisel või turuosa suurendamiseks on nii mõnigi konkurent tulnud turule, antud piirkonnas edukale tootele, samalaadse või sarnase nimega tootega. Erinevad leiva-saiakaubamärgid võivad omada erinevaid faase erinevates piirkondades, seega ei saa leivatootja alati kasutada sama reklaami kõigis Eesti piirkondades. Näiteks populaarne Tartu Meelise leib, mis on küpsusstaadiumis Tartus ja Lõuna- ja Kesk-Eestis, on kasvufaasis Põhja-Eestis.
Autor: Eha Laanepere
Seotud lood
Alanud aasta tõotab tulla väikeinvestorite jaoks tegus, sest turge juhivad mitmed tehnoloogilised uuendused, regulatiivsed muudatused ja makromajanduslikud suundumused. Freedom24 analüütikud annavad näpunäiteid, millele tähelepanu pöörata.