Ülo Toomsalu • 7 veebruar 2002

Mobiiliomanikul võimalus vältida reklaamteksti

Lähitulevikus levitatavate lühisõnumireklaamide eest peab mobiilikasutaja end soovi korral ise kaitsma, keelates reklaamijal või mobiilioperaatoril talle reklaami saatmise, kirjutab Eesti Päevaleht.

Hiljuti hulgi SMSide saatmise võimaluse välja pakkunud mobiilsideoperaatorid EMT ja Radiolinja nõuavad uut teenust kasutavatelt firmadelt, et neil oleks lühisõnumite saatmiseks kliendi nõusolek. Samas ei ole kindlalt paigas, kas nõusolek on inimese konkreetne jah-sõna või saab nõusolekuks pidada juba oma numbri andmist kellelegi.

?Kui inimene annab kuhugi oma postiaadressi, siis ta ilmselt eeldab, et talle võidakse sinna saata mingeid reklaamprospekte. Kui ta annab oma telefoni, siis ta ilmselt ka eeldab, et talle helistatakse sealt,? ütles EMT infojuht Kaja Pino. ?Aga reklaami saatmiseks eraldi nõusoleku küsimine kuulub ärilise viisakuse juurde.?

Kui mobiilikasutajalt pole luba küsitud, kuid reklaamid siiski saabuvad, peab kasutaja pärast esimese soovimatu sõnumi saamist võtma ühendust reklaami saatjaga ning teatama, et tema enam reklaami saada ei taha. Telefoniomaniku soovi arvestamata jätmisel saab paluda oma mobiilioperaatorit, et see takistaks igasuguste reklaamsõnumite saatmist konkreetsele telefonile.

?Siin tuleb väga hoolikalt klientide kaitstust silmas pidada, et mitte neis pahameelt tekitada,? ütles Radiolinja pressiesindaja Helena Lõhmus.

Tallinna Kaubamaja turundusosakonna juhataja Enn Parel nimetas mobiiliturundust paljulubavaks võimaluseks, millega saab reklaami saata just neile kaubamaja kliendibaasis olevatele inimestele, keda vastav teade võiks huvitada.

?Meie käsitluse kohaselt peaks selleks inimestelt kindlasti eraldi luba küsima,? ütles Parel, välistades võimaluse, et oma püsikliendi mobiilinumbri teadmine võiks juba olla piisav nõusolek.

IT-asjatundja Peeter Marvet rõhutas mobiilioperaatori tähtsust ja võimalusi soovimatute teadete saatmise takistamisel.

?Erinevalt nn telemarketingiosakondadest, mis näiteks pärast mõne ajalehe proovitellimust või seminari külastust veel mitu aastat mulle õhtuti helistavad, saavad SMSid tulla mulle ainult ühest kohast: läbi minu GSM-operaatori, kes tõenäoliselt on kõige rohkem huvitatud minust kui rahulolevast ja maksvast kliendist ning on kindlasti nõus hoolitsema selle eest, et reklaam mind tulevikus ei häiriks,? lausus Marvet.

Hetkel kuum