130 apteeki üle Eesti koondav Apotheka küsib viis protsenti ravimi- ja apteegikaupade tootjate käibest endale, mille eest lubab turundusteenust pakkuda.
Apotheka juhatuse esimehe Rein Kermese sõnul annavad nad koostöölepingu sõlminud firmadele võimaluse tutvustada oma tooteid apteekritele mõeldud seminaridel, samuti eelisseisundi vitriinidel. Ühtlasi on Apotheka juhatus andnud proviisoritele käsu pakkuda lepingu sõlminud firmade ravimeid ostjale eelisjärjekorras.
Tartus asuvast Raekoja apteegist kinnitati, et kui ostja ei tea, millise firma ravimit ta tahab, siis peavad nad pakkuma eelisjärjekorras koostööpartnerite omi. Sedasama ütles ka Tallinna Vabaduse väljaku apteegi proviisor. ?Iseasi on muidugi, kas apteekrid seda ka järgivad,? lisas ta.
Rahvusvaheline Ravimitootjate Liit Eestis ja Eesti Geneeriliste Ravimite Liit on võtnud seisukoha, et selliste nõudmistega kaasa ei minda. ?See on diktaat ja koostööks seda nimetada ei saa,? sõnas ravimitootjate liidu tegevdirektor Eve Karmo.
Peale apteekri kutse-eetika rikkumise võib konkurentsiameti kinnitusel olla Apotheka juhtumi puhul tegu ka konkurentsiseaduse rikkumisega.
17 senisest Apotheka koostööpartnerist on lepingu tänaseks lõpetanud Nycomed, pidades seda pakutava teenuse eest liiga suureks summaks. Ravimite eksponeerimise eest akendel tuleks tootjal endiselt lisatasu maksta. Nycomedi käive otse hulgimüüjale müüdud ravimitelt oli möödunud aastal 65 mln krooni.
Retseptiravimite osakonna juhataja Kalle Kännu hinnangul tuleks neil lepingu sõlmimisega Apothekale loovutada üle miljoni krooni. Möödunud aastal Apothekale makstud reklaamiraha oli Kännu sõnul aga tunduvalt väiksem.
Apotheka juht Rein Kermes on siiski veendunud, et Apotheka annab sellega ravimifirmadele suurepärase võimaluse tagada oma toodetele 130 apteegi letil üle Eesti hea positsioon. ?Tootjal on oma eelarve reklaami ja turunduse jaoks olemas ja see kulutatakse ära nii või teisiti,? ütles Kermes. ?Minu meelest on hinna ja pakutava väärtuse suhe väga hea.? Nõutavast 5 protsendist jääks 75 protsenti Apothekale ning 25 protsenti läheks koolitusele, esitlustele ja reklaamile.
Vastava klausliga leping sõlmitaks kõigi koostööpartneritega senise lepingu lõppemisel, samuti uutega.
Seni ainsana lepingu lõpetanud Nycomedi tooted on Apotheka apteekides juba tahaplaanile surutud. Vabaduse väljaku apteegi proviisori kinnitusel kästi neil korjata riiulitelt Nycomedi reklaamsildid.
Et apteekrid eelistavad raha tasunud firmade ravimeid teistele, kinnitas ka Apotheka juht Rein Kermes. ?Loomulikult, sest apteekrid teavad tänu seminaridel tehtud esitlustele nende firmade ravimitest rohkem ja oskavad soovitada.?
Peagi hakkab lõppema ka Tallinna Farmaatsiatehase leping ning läbirääkimised uue üle on pooleli. Ettevõtte müügi- ja turundusjuhi Raivo Kursi sõnul ei taga see 5protsendiline maks heaolu ja seepärast on kaalutud lepingu lõpetamist. ?See on sisuliselt ukse maks ja see on lubamatu,? sõnas ta.
Tallinna Farmaatsiatehase suuromanikul Grindexil lõpeb sarnane leping kevadel.
Koostöölepingu sõlmimata jätmine ei tähenda seda, et Nycomedi või Tallinna Farmaatsiatehase ravimeid Apotheka apteekidest enam osta ei saaks. ?Kõik oleneb paigutusest,? ütles Rein Kermes.
Kermes näeb ravimitootjate pahameele taga aga seda, et kõigile ühtse turundustasu kehtestamine ei võimalda turuliidritel enam apteekides juhtpositsiooni haarata. ?Me oleme mitmel korral loobunud eksklusiivsetest pakkumistest, mille eest nõuti, et ainult ühe tootja ravim oleks müügil.?
Ravimitootjate Liidu esindaja Eve Karmo sõnul võivad tootjad hakata 5 loovutamisel tõstma hindu. Rein Kermese sõnul on väide aga absurdne. ?See oleks meie pakkumise kuritarvitamine,? sõnas ta.
Ka Raivo Kurs ei välistanud, et kui turunduskulud liiga suureks lähevad, siis hakkab see ravimite hinda mõjutama. ?Nad võivad ühel hetkel näiteks öelda, et 5 enam ei piisa ja nüüd tõstame 10-le või 15-le.?
Eestis tegutseb üle neljasaja ravimite jaemüügipunkti, mis tähendab, et keskmiselt 3200 elaniku kohta on üks apteek.
Apotheka juhina apteegiäri suurimaks tegijaks saanud veel alla 30aastane Meelis Mäeots tuli viis aastat tagasi välja ideega ehitada apteegikett üles nagu McDonald?s. Seni üsna edukalt internetiäris kätt proovinud Mäeots ostis poolmuidu ära kaks Magnumi apteeki, mida pärast Magnum Grupi lagunemist keegi ei tahtnud. Mäeotsa plaanid ajasid vihale nii apteekreid kui ka litsentsikomisjoni liikmeid. 90ndate alguses erastatud apteekide juhatajatel puudusid aga äritegemiseks raha ja oskused.
Ühe apteegi tühjalt kohalt ülesehitamine maksab pisut üle poole miljoni krooni. Hea asukoha puhul müüb apteek kuus aga sama suure summa eest kaupa. Pealegi annavad hulgimüüjad mitmekuulisi maksetähtaegu.
Kuigi Apotheka kaubamärgiga ühinenud apteegid jäävad iseseisvateks juriidilisteks isikuteks, saavad nad ühesuguse välimuse ning infotehnoloogia. Apteekide Koostöö (AK) OÜ ütleb, milline on apteegi hinna- ja turunduspoliitika ning reguleerib kaupade väljapanekut vastavalt AK ja tootja vahelistele kokkulepetele. Selle täitmist kontrollib AK nõukogu.
Konkurentsiamet on algatanud uurimise Apotheka asutamise ja kontseptsiooni osas.
Seotud lood
Freedom Holding Corp. (FRHC) 2025. eelarveaasta kolmanda kvartali tulud kasvasid aastases võrdluses 57 protsenti ja ettevõte saavutas rekordilise turukapitalisatsiooni 9 miljardit dollarit.