Lennukompanii valikul on hea teada, milles seisneb lisaks hinnaerinevusele teenuste erinevus.
Mida informeeritum on kauba lähetaja, seda kergem on teha otsus just kindla lennukompanii teenuse kasuks. Tavaliselt usaldatakse lõpliku valiku tegemine siiski ekspedeerijale.
Tallinnast on võimalik kaubaveoks kasutada 11 erinevat lennukompaniid, kelle suurim erinevus seisneb tarneajas.
Hea näide on SAS, kes pakub kallimat, kuid kiiremat (Euroopa piires üks päev) priority teenust ja odavamat, kuid pikema tarneajaga (Euroopa piires kaks kuni kolm päeva) tavateenust. Tarneaja vahe tekib käsitluskiirusest transiitlennujaamas ja sihtpunktis.
Tarneaeg sõltub ka transiitlennujaamade arvust. Näiteks on Tallinnast Londonisse kauba saatmiseks mitmeid erinevaid viise. Kiireim neist on Estonian Air, mis lendab otselennuna. Miinuseks on asjaolu, et lennud ei toimu iga päev.
Teise lahendusena on võimalik saata kaup üle ühe vahelennujaama (Helsingi, Kopenhaagen), mis pikendab tarneaega.
Lennukompanii valikul tuleb arvestada ka lennukite luugimõõtudest tulenevate kitsendustega. Enamik lennukompaniisid kasutab sihtkohta jõudmiseks mitmeid transiitpunkte ning seepärast on õhutranspordi ekspedeerijal vaja koos vedajaga üle vaadata kõigist transiitlennujaamadest edasi lendavate lennukite luugimõõdud ning muud piiravad asjaolud. Võib juhtuda, et vahelennujaamast ei saadeta kaupa edasi, kuna see ei mahu lennukisse. Sellisel juhul on võimalik, et kaup pakitakse lisatasu eest üm-ber.
Pakkimisele kuluv aeg aga pikendab transpordiaega, sest kaup ei pruugi esialgselt broneeritud lennule jõuda. Halvimal juhul keeldub lennukompanii kaupa ümber pakkimast ning saadab selle tagasi.
Orientiiriks on hea võtta teadmine, et Tallinnast pole üldjuhul võimalik lennukiga lähetada üle 70 cm kõrgust euroalust (mõõdud 120×80×70 cm).
Sageli satuvad ekspedeerija ja klient olukorda, kus kauba mõõtmeid ei ole võimalik muuta ning lennukiga pole võimalik kaupa Tallinnast teele saata.
Sellisel juhul on alternatiivina võimalik kaup Tallinnast välja saata lennuautoga, mida kasutatakse just suuremõõtmeliste saadetiste puhul. Lennuautod väljuvad Helsingisse ja Stockholmi, sealt saadetakse kaubad edasi juba suuremate lennukitega või spetsiaalsete kaubalennukitega.
Oluline piirang on ka pakkeüksuse kaalul. Piirang võib olla kehtestatud lennukompanii või kaubakäsitlusfirma poolt.
Näiteks on läbi Kopenhaageni saadetavatel kaupadel piiranguks 80 kg pakkeüksuse kohta, euroalusele paigutatud saadetise puhul on maksimaalne kaal 200?500 kg, see omakorda sõltub sihtlennujaamast.
Samuti võib piirang tuleneda lennukitüübist. Näiteks Fokker 50 puhul on suurim pakkeüksuse lubatud kaal 150 kg, Boeing 737-500 puhul kuni 80 ning alusega kauba puhul 500 kg.
Vajalik eeltöö tuleb ära teha õhutranspordi ekspedeerijal koos vedajaga. Kvaliteetset teenust pakkuvad ekspedeerijad seda ka teevad.
Autor: Helena Roots
Seotud lood
Keskpangad ostsid ka mullu massiliselt kulda, suurimaks ostjaks kujunes Poola. Samas on turuosalistele aina selgem, et salaja ja jälgi segades on kullaturul suurimaks mänguriks siiski Hiina ja teised arenevad turud, kes soovivad oma reserve teistest riikidest (eelkõige USAst ja dollarist) sõltumatumaks muuta.