• OMX Baltic1,52%298
  • OMX Riga0,02%868,54
  • OMX Tallinn1,95%1 877,9
  • OMX Vilnius0,37%1 147,82
  • S&P 500−0,95%6 025,99
  • DOW 30−0,99%44 303,4
  • Nasdaq −1,36%19 523,4
  • FTSE 100−0,31%8 700,53
  • Nikkei 225−0,1%38 746,96
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,75
  • OMX Baltic1,52%298
  • OMX Riga0,02%868,54
  • OMX Tallinn1,95%1 877,9
  • OMX Vilnius0,37%1 147,82
  • S&P 500−0,95%6 025,99
  • DOW 30−0,99%44 303,4
  • Nasdaq −1,36%19 523,4
  • FTSE 100−0,31%8 700,53
  • Nikkei 225−0,1%38 746,96
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,97
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%100,75
  • 01.03.02, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ajalugu rööbastel

Millal viimati tõmbasite nöörist, kui soovisite trammi peatada? Väga paljud inimesed ei saa sellest küsimusest aru. Nendel soovitan küsida vanaisalt ja vanaemalt, milline näeb välja tramminöör.
Liikumisvahendi peatamiseks on maailmas levinud nupud, nöörid on kadumas. Ka Helsingi linnas liikuvates vanades trammides on lisaks nööridele nupud olemas.
Helsingi linnapilti on aga kõigi ajaloohuviliste ? nende, kellele meeldib sõita ?muuseumiga? tööle ? hirmuks ja õuduseks hakanud viimase aasta-paari jooksul vallutama uued, madalad ja moodsad trammid. Nagu ikka tähendab uue tulek seda, et vana hakatakse hävitama. Nii on oodata, et lähemate aastate jooksul kaovad Helsingi tänavapildist vanad, rohelised trammid. Nende kadumine on aeglane, kuid kindel.
Kuigi kadumas on võimalus vanaaegse trammiga tööle sõita, sõidavad vähemalt mõned neist kindlasti muuseumisse. Helsingis on nimelt kõigi ühistranspordi ajaloost huvitatud inimeste jaoks olemas trammimuuseum. Muuseum asub Olümpiastaadioni lähedal, aastal 1900 valminud ajaloolises vagunihallis. Naabruses asusid tollal veel hobusetallid, pesutoad ja sadulatöökoda.
Kolmapäevast pühapäevani külastajatele lahti olev trammimuuseum avati nendes ruumides 1993. aastal. Üheks muuseumi tõmbenumbriks on helsinglaste hulgas möödunud sajandi esimesel poolel äärmiselt populaarne olnud seinteta trammivagun, mida teadagi sai kasutada vaid nappidel suvenädalatel.
Tänaseni kannab aga kõige vanem Helsingi tänavatel liikuv tramm järjekorranumbrit 16. Seda seetõttu, et esimesed 30 trammi telliti kahelt firmalt ja esimesena sai valmis hiljem tellitud partii ning esimese trammi numbriks sai 16.
Autor: Tarmo Virki

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 08.02.25, 08:00
Tehisintellektist ja muust
Olen veendunud, et tehisintellekt (AI) on saamas meie elu lahutamatuks osaks, kuigi selle juurutamine ja kasutuselevõtt võib võtta kauem aega, kui paljud eeldavad. Oleme juba näinud, kuidas AI suudab tõhusalt lahendada äärmiselt keerukaid ülesandeid. Samas on see tehnoloogia veel üsna kaugel täielikust äriprotsessidesse integreerimisest, mis nõuab põhjalikku tööd ja aega.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Äripäeva TOPid

Tagasi Äripäeva esilehele