Möödunud aasta lõpus edestas suurema rahvaarvuga Leedu uute sõiduautode müügis Lätit pika puuga, tänavu jaanuaris suutsid kaks lõunanaabrit aga oma tagasihoidlikud müüginumbrid täpselt ühele pulgale sättida: Lätis osteti 467, Leedus 469 uut sõiduautot.
Seda oligi arvata. Leedut aasta lõpus tabanud autoostubuum oli seotud muutuva maksuseadusega, mis uuest aastast lõpetas ettevõtetele investeeringutelt käibemaksu tagastamise. Ja aeg näitab, mida Eu-roopa selles osas Eestiga ette võtab, lubab jätta asjad vanaviisi või ei. Praegu igatahes, ptüi-ptüi-ptüi, makstakse, ja eks see ole üheks hoovaks, miks kõige pisema Balti riigi automüüginumber jaanuaris suurem oli kui kahel lõunanaabril kokku ? Eestisse müüdi jaanuaris 1057 uut sõiduautot.
Vähe sellest, et müüginumbrid kahes riigis sarnased on, ka müüduimad autod olid jaanuaris ühed ja samad. Leedus esikohal Peugeot 307, teisel kohal Opel Astra. Lätis Opel Astra esimene, 307 teine. Nagu Piibeleht ja Vestmann. Ka Eestis oli 307 jaanuari menukaim auto, ainult et Opel Astra meie esikümnesse ei mahtunud. Ehkki jah, koguseliselt müüdi neid pea sama palju.
Kahest esikohast allapoole läheb aga juba meie jaoks huvitavamaks. Lätis oli kolmandal kohal Peugeot 206, Leedus Renault Laguna. Viimase leiab Läti tabelist kohe esikolmiku järelt, mis näitab, et see auto hakkas Lätis ja Leedus rahvale juba ammu enne meeldima, kui ta meil aasta autoks valiti. Näis, kas pärast austavat tiitlit Laguna edaspidi ka meie müüduimate esikümnesse mahub.
Igatahes on Läti menukamate autode rida meie mõistes pisut loomulikum kui Leedu oma. Leedu esikümnest ei leia näiteks meie teist müügihitti Peugeot 206 sootuks, seevastu on seal sellised ?eksoodid? nagu Lada 06 ja 07, mille kõrval seisab uhkelt BMW X5. Eks see näita eeskätt seda, et Leedus on lõhestumine ühiskonnas veelgi suurem. Ning meil (ja kogu Lääne-Euroopas) domineeriv väike-kesk- ja keskklassi autoturg alles hakkab tasapisi ilmet võtma. Esialgu piirdub see Leedus esikümnes vaid 5 autoga, seda juhul, kui Lada 06 ja 07 välja arvata. Teadupoolest ei vasta nood autod Euroopas kehtivatele nõuetele ja eks seegi näita üht-teist, et neid seal üleüldse veel müüa lubatakse. Lätis on keskklassi autosid esikümnes samuti pool, Eestis aga juba kõik peale Peugeot 206.
Seotud lood
Foruse juhatuse liige Einar Laagriküll arutleb, milliste väljakutsetega ettevõtted peavad praegu silmitsi seisma ja kui oluline on järjest sagenevate küberrünnakut ajastul mõelda ka füüsilisele turvalisusele. Kui füüsilise turvalisuse samme läbi ei mõtle, võivad ülejäänud mehhanismid osutuda täiesti kasutuks.