?1. juulil jõustuva tolliseadustiku rakendussätetega muudetakse mitmeid maksuseadusi, sealhulgas kütuseaktsiisiseadust,? ütles rahandusministeeriumi maksupoliitika osakonna tollitalituse juhataja Marge Niit.
Muudatus lisab Niidu sõnul seadusesse maksuvaba kütuse kasutamise tingimused. Maksuvabalt imporditud kütust ei tohi kasutada muus sõidukis kui selles, millega kütus imporditi. Samuti pole seda lubatud sõidukist välja võtta ega ladustada, välja arvatud sõiduki remondi ajal. Isik, kelle suhtes maksuvabastust kohaldatakse, ei tohi kütust tasu eest ega tasuta üle anda.
?Vastasel korral tekib isikul kütuseaktsiisi maksmise kohustus ja selle mittetäitmisel nõutakse maksusumma sisse maksukorralduse seaduse alusel,? lausus Niit.
Kütusemüüja, kes Venemaalt sõiduauto paagis toodud odavat bensiini või diislikütust müüa tahab, peab omama turuluba ja vastavussertifikaati. ?Nii lihtne see kindlasti pole, et pärast riigikohtu 25. aprilli määrust võib lõunaeestlane oma sõiduautoga iga päev korduvalt teisele poole piiri sõita, odavat aktsiisivaba kütust tuua ja seda sõpradele ja sugulastele, aga ka ajalehekuulutuse kaudu müüa,? ütles Niit.
Esiteks tohib Eestis vedelkütust müüa ainult sellekohast turuluba omav ettevõtja, teiseks peab kütusemüüjal olema sertifikaat, mis näitab vedelkütuse vastavust kvaliteedinõuetele.
Kagu-Eesti illegaalsed kütuseimportijad ja -müüjad ei saa siiski seaduslikuks muutuda, sest üksikisikutel pole võimalik vedelkütuste turuluba taotleda. ?Energiaseaduse kohaselt saab seda teha vaid äriregistrisse kantud või asutamisel olev äriühing või välismaa äriühingu filiaal,? ütles energiaturu inspektsiooni peadirektori asetäitja Margus Kasepalu. ?Meil ei ole saanud seetõttu turuluba väljastada ka füüsilisest isikust ettevõtjatele.?
Kasepalu sõnul on Kagu-Eesti omaalgatuslike kütuseimportööride võimalus äriühingu moodustamine. ?Samas eeldab turuloa saamine, et äriühingul on vajalikud tehnilised vahendid ja nõutavate oskustega personal,? lausus ta. ?Ka võib aastane riigilõiv ? 60 000 krooni ? maksjale üle jõu käia.?
Probleeme lisab Kasepalu väitel ka see, et Venemaalt aktsiisivaba kütuse toojad on sisuliselt importöörid ja vajavad impordiluba, selle taotlemiseks on aga vajalik eelnev kaheaastane tegevus Eesti siseturul.
Marge Niidu sõnul ei tohi üksikisikutest kütusemüüjad unustada ka tulumaksu, mida nad kütuse müügist saadud tulult on kohustatud maksma. ?Kuigi mitte nii rõhutatult, sisaldub ka kehtivas kütuseaktsiisiseaduses mõte, et maksustada tuleb standardses kütusepaagis Eestisse toodav kütus, mida ei kasutata samas sõidukis,? rääkis Niit. Maksukohustus tekib, kui isik võtab kütuse paagist välja ja annab teistele isikutele.
Tulumaksu maksmise kohustust kinnitas ka maksuameti peadirektori asetäitja Vahur Kivistik. ?Küsimus on vaid tuvastamises, kui palju kütust on müüdud ja millist tulu saadud,? sõnas ta.
Kagu-Eestis tegutseva illegaalse kütuseturu aastakäibeks on hinnatud 20?40 miljonit krooni ja Venemaalt odava bensiini toojate arv võib küündida poole tuhandeni.