Elektroonilise personaliotsingu keskkonna eesmärk on vahendada informatsiooni tööotsijatelt tööandjatele ja pakkuda lahendusi eelvaliku tegemiseks ettevõtetele, kes soovivad vähendada otsinguprojekti läbiviimisega kaasnevat aja- ja ressursikulu.
Küsimus on selles, kas online-andmebaasidest on võimalik leida spetsialiste ja juhte?
Paljudel ettevõtetel on kujunenud arusaam, et internetipõhistest andmebaasidest on võimalik leida vaid madalama kvalifikatsiooniga töötajaid. Asjaolu, et suur osa elektrooniliste keskkondade registreerunud kasutajatest on vähese töökogemusega, võib olla põhjustatud sellest, et olemasolevad online-otsingukeskkonnad on massidele suunatud reklaamikampaaniatega keskendunud andmebaasi mahu suurendamisele ning vähem tähelepanu pööranud andmete kvaliteedile ja usaldusväärsete suhete loomisele kandidaatidega.
Keskendudes aga töökuulutuses ametikoha ja ettevõtte kohta atraktiivse informatsiooni kajastamisele, on võimalik heades töötajates usaldust äratada ning saada oma andmebaasi arvestatava töökogemusega spetsiliste ja juhte.
Tööpõhimõtte tundmaõppimine on ajamahukas.
2001. aasta suvel viis Fontes Foorum kümne Eesti eduka ettevõtte seas läbi online-värbamisprotsessi käsitleva uuringu, millest selgus, et keerukamate nõudmistega ametikohtadele sobivate kandidaatide leidmine ei ole internetipõhiste süsteemide kasutuselevõtu tõttu lihtsustunud, vaid muutunud ettevõtete värbamisspetsialistidele hoopis koormavamaks. Protsessi töömahukamaks muutumise peamine põhjus on süsteemi keerukus ning asjaolu, et tööpõhimõtete tundmaõppimisele ning arendustega kursisolekule kulub palju aega.
Värbamisspetsialistid peavad varasemast rohkem vaeva nägema kandidaatide motiveerimisega.
Samuti väitsid uuringus osalejad, et elektrooniliste personaliotsingu keskkondade võimaluste kasutamine on loonud tihedama konkurentsi tööjõuturul kandidaatide leidmisel ja värbamisel.
Infotehnoloogilised lahendused on mõjutanud nii värbamistööd kui ka situatsiooni tööjõuturul. Ligipääs tööandjatele ning informatsioonile vakantsetest ametikohadest on interneti abil lihtsam ja mugavam, mistõttu on kandidaadid senisest enam ettevõtete pakutavate ahvatluste surve all. Värbamisspetsialistid peavad varasemast rohkem vaeva nägema huvipakkuvate kandidaatide motiveerimisega, sest nüüd on nende vabadus valida tööandjat suurem kui kunagi varem.
Kahest eelnevalt kirjeldatud väljakutsest tulenevalt julgeme väita, et toimetulek uue situatsiooniga eeldab personalijuhtidelt veelgi paremaid teadmisi ja oskusi:
tööotsingukuulutuse koostamisel;online?i ja trükimeedia ning otsingukampaaniate planeerimisel;elektrooniliste otsingukeskkondade uute võimaluste kasutamisel;andmebaaside päringumootorite tulemuslikul kasutamisel.
Uuest situatsioonist lähtuvalt peaksid ettevõtete juhid koostöös personalijuhtidega senisest enam analüüsima värbamisprotsessi hinda (protsessis osalevate töötajate poolt investeeritav aeg, reklaami ostmisega seotud kulud). Välja tuleks selgitada need protsessi osad, mida organisatsioon kõige efektiivsemalt ise suudab läbi viia, ja need, mida on otstarbekam väljastpoolt sisse osta.
Autor: Liina Tael