Igasugune äritegevus eeldab hoolikalt läbimõeldud kommunikatsiooni, nii partnerite, klientide kui ka konkurentidega. Kommunikatsioonivahendite pidev täiustumine võimaldab nüüdseks ilma vaevata üha operatiivsemalt soovitud sihtgrupiga suhelda.
Teleteenuste pakkujadki lähtuvad üha innovatiivsematest väljunditest: milleks helistada, saada SMS, milleks käega märku anda, hääleta mobiilselt.
Kui veel aastaid tagasi selleks, et koosolekuid pidada tuli asjaosalised kokku kutsuda, et üheskoos mõtelda, arutada, kaaluda ja otsustada, siis nüüd saab sama asja mugavalt ka telefonikonverentsil ära ajada. Seega jääb ära ruumide ja vahendite rentimine, transpordikulud ja kohvipausidele kulutatud aeg ning raha.
Virtuaalmess 17 000 krooniga
Uudsete lahenduste jälil on operatiivse lahendusena turule toodud ka virtuaalse messi idee, mida esmakordselt praktiseeris aasta tagasi CV-Online. Kui töötunnid välja arvata, siis läks CV-Onlinel antud üritus maksma ca 17 000 krooni. See summa sisaldab meedia ja reklaam (bannerite vahetus, raadio ja plakatid), tehniline lahendus oli foorumi näol juba olemas, kuhu mess ehitatigi.
Läbi virtuaalmessi tutvustati töösoovijatele erinevaid töö ? ja karjäärivõimalusi Eesti ettevõtetes ning ning erinevate koolitusfirmade tooteid.
Virtuaalmess täidab kõigiti samasuguseid eesmärke kui reaalne mess, ainult et eksponaadid ja külastajad ei pea kuhugi jooksma, ega liigselt ressurssi kulutama, vaid saavad eesmärgi täidetud ning vajaliku elamuse kätte internetipõhiselt. Virtuaalsete messibokside ja töötubade loomine ning rentimine on märksa soodsam kui reaalsel messil. Samuti on selline mess kättesaadav suurematele hulkadele kui seda pruugib olla konkreetses messikeskuses korraldatav.
Korraldaja pääseb halduskuludest
Kulutused korraldaja jaoks piirduvad tehnilise lahenduse loomise ja ürituse reklaamimisega laiemale üldsusele, ära jääb messi toimumisajaks töörühma palkamine ja halduskulud. Tehnilise lahendusega genereerimisega saab hakkama iga leidlikum programmeerija, vajadusel võib lahenduse ka sisse osta.
Messi kavandamisest teostuseni oleks hea arvestada vähemalt kolm kuud. Igat virtuaalmessi tuleks käsitleda kui projekti, millel on algus ja lõpp, vastutav projektijuht ja töörühm. Töörühma koosseis sõltub kavandatava ürituse mastaapsusest. Kindlasti peaksid organiseerijate hulka kuuluma:
vastutav projektjuht ? kelle õlul on messi üldkontseptsioon, suhtlemine pressiga, reklaam, kanalite valik ja eelarve
kliendihaldur(id) ? kes tegeleb teabekorraldusega, suhtleb klientidega, jagab teavet ja registreerib nad messile
tehniline tugi ? kes vastutab kogu klientide info weebi keskkonda üles panemise ning instruktsioonide saatmise eest
arendusjuht ? kes arendab välja infotehnoloogilise ja korraldajate vajadustele vastava tööriista messi korraldamiseks
Messiboksi peab leidma lihtsalt
Virtuaalmessi põhilisteks märksõnadeks on lihtsus ja interaktiivsus. Kõigepealt tuleb ära määrata eesmärk ja sihtgrupp, kellele ja miks messi korraldatakse. Seejärel kaardistada eksponaadid/osalejad (mistahes tooted/teenused: nt reisiteenuste pakkujad, IT lahenduste pakkujad vm valdkonna esindajad) ning liigitada need alagruppideks. Jaotus võib toimuda mistahes kriteeriumite alusel, alates tähestikulisest, märksõnaotsingust ja lõpetades hinnatasemega. Jaotus on oluline just külastajasõbralikkuse seisukohalt, et huvipakkuv messiboks kiiresti leitav oleks.
Iga toote või teenuse esindaja saab endale virtuaalse messiboksi, kus on esindatud olulisem informatsioon tema ettevõtte ja pakutavate toodete/teenuste kohta. Kuna silmast silma üritustele omane emotsionaalsus ja usaldusväärsus jääb internetis täna veel kättesaamatuks, siis on oluline kasutada atraktiivseid pildimaterjale (nii esindaja kui presenteeritavate toodete kohta), video- või heliklippe, mis kogu ettevõtmist külastajale lähemale toovad ning huvi tekitavad. Siinkohal on suured trumbid eksponentidel endil, kes püüavad üksteist lüüa ja messiboksi meelitada kreatiivsusega. Samas aga tuleks tähele panna, et teenus ülearendamise tõttu huvilistele kättesaamatuks ei muutuks. Unustada ei tohi, et klient peab jõudma kontaktini võimalikult lihtsalt.
Küsimustele vastab firma esindaja
Kui jaotus loodud ja messil osalejad oma toodete teenustega välja pandud, tuleb luua ka interaktiivne lahendus. Külastajatele peab olema võimaldama vahetult esindajatega suhelda, küsimusi küsida ja pakkumisi saada.
Parim viis seda teha, on luua foorumi sarnane moodul, mis küsimused ja vastused ka messiboksi juurde nähtavaks jätab. Nii saavad vastuse ka need, kes ehk ise küsida ei malda. Selleks et tsensuuri tagada, oleks oluline külastajatel end messile registreerida. Nii saab messikorraldaja neile ka messijärgselt täiendavat infot ja tagasisidet saata.
Kui foorumi loomine liiga tülikaks või keeruliseks osutub, piisab ka e-posti lingist. Mõlemal juhul tuleb siiski tagada, et vastused võimalikult kiiresti küsijani jõuaksid. Nagu näha eeldab see messil osalejate jaoks samasugust ?kohalolekut? kui tavamessilgi, siiski mõningase suurema vabadusega.
Reklaamikulud poole väiksemad
Virtuaalmessist teavitustöö on mõneti lihtsam ja vähem ressurssi nõudvam kui tavamessi korral. Kõikides online kanalites (bannerid kodulehekülgedel, otsepostituskirjad jne) on lisaks tutvustusele võimalik ära tuua ka link, mis otse messikeskkonda viib. Messi idee ja lingiga selle toimumiskoha reklaamimine on igati soodsam kui tavamessi puhul, kus toimumisaja ja koha fikseerimine sihtgrupi hulgas suurt eeltööd vajab.
Virtuaalmessi korral on kergem sõlmida ka bartertehinguid, kus vastutasuna reklaamikanali link ja rekvisiidid messikeskkonda üles pannakse. Argumendiks see, et messi vältel on keskkond arvestatavaks meediakanaliks ning saab suurel hulgal külastusi.
Messipilet külalisele null krooni
Messikülalistele peaks messi külastamine olema tasuta. Küll aga paeks olema osalejatele spetsiaalne tasu, mille eest nad messiteenuste paketi koos tehnilise rakendusega saavad.
Kindlasti maksaks välja panna ka messisoodustused ja eripakkumised, mis külastajaid motiveeriksid. Omal kohal on kõik kliendimängud, küsitlused ja loosimised, sarnaselt reaalse messiga. Võimalus jätta oma andmeid virtuaalsetesse messiboksidesse annab osalejatele suhtlemiseelise potentsiaalsete klientidega ka messijärgsel ajal.
Kaks korda rohkem külastajaid
Kanalite valikust ja teabekorralduse mastaapsusest lähtuvalt on virtuaalmessile võimalik saada mitmeid kordi rohkem külastajaid kui reaalsele messile.
Selleks, et messil osaleda peaks ettevõttel olema oma kodulehekülg, kus oleks piisaval informatsiooni firma tegevuse ja pakutavate hüvede kohta. See on põhiline väärtus, mida messi raames kommunikeerida, nö visiitkaart ettevõttele. Kuna virtuaalmess on oma olemuselt kui turundusüritus, siis eeldab see osalejalt firmalt läbimõeldut tutvustusmaterjalide komplekteerimist, tootepiltide, bannerite, heliklippide, video vms ettevalmistamist korraldaja jaoks.
Kuna virtuaalmessi töötubade ?ehitamise? eest vastutab korraldaja, siis rohkemaid investeeringuid see osaleja jaoks ei tähenda, kui et messi vältel külastajatega vahetult suhelda. Kokkuvõttes peaks osalemiskulu firma jaoks olema vähemalt poole väiksem kui tavamessil. Kuna virtuaalmess jääb ka peale lõppemist mingiks perioodiks korraldaja arhiivi üles ning on leitav klientidele ka peale üritust, siis Kasu ulatub pikemale ajale kui tavamessi puhul.
Autor: Tiina Saar