Lahkuv IT-juht: ma ei armasta bürokraatiat (intervjuu)

Hansapangast lahkuv Kadri Trahov ütles enne lahkumisotsust antud intervjuus, et ei armasta bürokraatiat.

Intervjuu on võetud Hansapanga interneti <#kodulehelt=http://w.hansa.ee/est/tuletoole_tootaminehansapangas_minutoohansapangas_trahov.html>. Kadri Trahov töötas Hansabank Marketsi IT-juhina. Intervjuu on esitatud lühendatuna.

<b> Kaua sa juba Hansapangas töötad? </b>

2001. aasta suvel täitus mul pangas juba 10 aastat. Eelnevalt töötasin firmas, mis pakkus Hansapangale infotehnoloogilisi lahendusi. Olen õppinud Tallinna Tehnikaülikoolis infotehnoloogiat ja peale seda läksingi IT-firmasse tööle.

1995. aastal integreeriti see firma Hansapangaga.

<b> Millised olid esimesed tööülesanded? </b>

Minu esimeseks tööülesandeks oli valuutavahetusprogrammi loomine, mis on siiani Monexi valuutavahetuspunktides kasutusel.

Tol ajal Hansabank Marketsis juhtidena töötanud Rain Lõhmus ja Andres Viisemann ütlesid, et pangal vaja on valuutavahetusprogrammi. Hakkasin programmi tegema, esimese paari aasta jooksul täiendasime seda pidevalt, kuid sisuliselt töötab sama programm ka praegu.

<B<Milles seisneb sinu igapäevane töö?</b>

Alguses seisnes minu töö IT-s peaaegu kõiges. Tuli aru saada, mis on valuutavahetusprogramm ja see teostada ning teistelegi õpetada või ise valuutavahetajat mängida.

Viimasel ajal enamiku oma tööajast olen vahendanud äripoole soove ja vajadusi IT-le ning mõelnud välja kõigile sobivaid lahendusi.

Programmikirjutaja IT-s ei peagi aru saama (aga loomulikult võib ja mida rohkem, seda parem), mis äripoolel täpselt toimub. Äripoolel aga ei pea inimesed IT termineid mõistma (aga jälle võivad) ega teadma, kuidas mingit programmi või lahendust tehakse.

<b>Kas Hansapank on ainuke organisatsioon Baltikumis, kus töötavad IT valdkonnajuhid?</b>

Hansapangas on selline ametikoht esimest korda ametlikult fikseeritud. Nii suures mastaabis Baltikumis ilmselt IT-valdkonnajuhte pole. Väiksemate firmade puhul ostetakse IT-teenust pigem konkreetsete projektide puhul sisse.

<b>Milliseid projekte sa vahendad? </b>

Tegelen HB Marketsi front- ja backoffice"i süsteemidega (süsteemid, mis tegelevad nt väärtpaberitehingutega) ja nende süsteemidega, mis on otseselt suunatud kliendile ehk investorile.

Samuti kuuluvad minu vastutusalasse süsteemid, mis on tihedalt seotud raamatupidamise ja kindlustusega. Seega tegelen süsteemidega, mis on suunatud nii Hansapanga sisemistele kui välisklientidele teenuste pakkumiseks.

<b>10 aastat on päris pikk aeg. Mis on sind motiveerinud tööle jääma?</b>

Klassikalised teooriad õpetavad, et ühes kohas ei tohiks töötada üle kolme või viie aasta.

Kui aga mõelda sellele, et alustasin valuutavahetusprogrammi loomisega ja jätkasin pangasüsteemidega, vahepeal on toimunud mitmed ühinemised teiste pankadega ja tegevus on muutunud rahvusvaheliseks, siis on seda päris palju.

Selle 10 aasta jooksul on ühes valdkonnas tulnud tegeleda väga erinevate tööülesannetega. Organisatsioon ning suur osa inimesi on samad, kuid elu ümberringi muutub kiiresti.

Kui on tahtmine ja teadmised, ollakse avatud suhtlemisele, siis on võimalik jõuda ka tellerist tippjuhiks.

IT-s ei saa hierarhiliselt palju liikuda, sest meie organisatsioon on horisontaalne. Samas on inimesi, kes tahavad ainult programmeerida, kuid nad tahavad teha seda väga hästi.

Ametiredelil võib küll liikuda, kuid IT-s ei anna see väga heale spetsialistile tingimata palju juurde. IT-s on oma ala väga hea spetsialist rohkem hinnatud, kui keegi, kes üritab ametiredelil kiiret karjääri teha.

<b>Miks oled töötanud just Hansapangas?</b>

IT spetsialistina saaksin kindlasti ka mujal hakkama, kuid väga oluline on tajuda, et su ümber on kompetentsed inimesed, kes aitavad eesmärke ellu viia.

Ma ei pea kahtlema selles, et probleemi ilmnemisel saan abi professionaalidelt. Asjade õnnestumiseks on just see ääretult oluline.

<b>Millised inimesed sinu ümber töötavad?</b>

Hariduselt on nad väga erinevad - keskharidusega, kõrgharidusega, erinevate kraadidega. Iseloomult samuti väga erinevad.

Selleks, et IT spetsialistiga suhelda, peab olema mõnes mõttes annet ja kogemust või pead ka ise natuke imelik olema.

<b>Mis sulle Hansapangas ei meeldi?</b>

Ma ei armasta väga karmi korda ega bürokraatiat, kuid sellega tuleb leppida, meil on suur organisatsioon. Seda tõestab ka minu praegune ametikoht.

<b>Kuhu tahad jõuda?</b>

Ma kindlasti ei tahaks hierarhiliselt edasi jõuda sealt, kus ma praegu olen. Mõnevõrra peegeldab minu praegune ametikoht siiani tehtud tööd ja seda oskan ilmselt kõige paremini. Liiguksin spetsialistiliinis edasi.

Minu trump on ilmselt just äri- ja IT poole sidumise oskus ja ka nn patsiga poistega hakkama saamine.

Hetkel kuum