Ülar Lauk • 1 august 2002

Jaapani telefonipetturid teenivad sadu tuhandeid jeene sekundis

Iga päev langevad miljonid jaapanlased petturliku triki ohvriks, mis on tuntud kui 'helista ja katkesta kõne', kirjutab BBC.

Selle tõttu kannatavad ka riigi telefonivõrgud, kompaniid ja firmad kannavad hiigelkahjumeid, aga petturid teenivad hiigelsummasid.

Trikk ise seisneb selles, et mingi petturliku kompanii käsutuses on üle 200 telefoniliini, mille kaudu arvutid helistavad peamiselt mobiiltelefonide numbritel. Pärast esimest signaali side katkestatakse, kuid inimesele jäetakse number, millel palutakse tagasi helistada.

Reeglina inimene nii ka toimib, kuid nüüd ootab teda uus salvestus, mis pakub tihti seksuaalse iseloomuga teenuseid. Ning selle kõne eest peab maksma kõige kõrgema tariifi järgi. Mõne sekundiga, mille jooksul helistaja hakkab pettust kahtlustama, on ta kulutanud juba märkimisväärse summa.

Osakas ja linna ümbruses olid juba teist korda selle kuu jooksul telefoniliinid niivõrd ülekoormatud, et keegi ei saanud kusagile helistada. Kõnede laine lihtsalt koormas linna telefonijaamad üle. Üks sellistest petturlikest kompaniidest valis iga 3 minuti järel 4000 mobiiltelefoni numbri, mille tulemusel telefonijaamad läksid 4 tunniks rivist välja. Inimesed reageerisid kõnedele ja lõpuks ei suutnud telefonijaamad enam kliente teenendada.

Võitlus petturitega on raskendatud selle tõttu, et Jaapani seadused ei luba telefonijaamadel avaldada helistanud kompaniide nimesid ja telefoninumbreid. Seetõttu pole praktiliselt võimalik välja selgitada, kes tegeleb petturlike operatsioonidega, järelikult ka järgmisel korral lõksust hoiduda.

Sulide sissetulekuid võib ligilähedaselt aga kokku lugeda küll: neile toob iga sekund sisse sadu tuhandeid jeene ehk kümneid tuhandeid Eesti kroone.

Telefonijaamad püüavad avaldada survet Jaapani valitsusele, et see muudaks vastavat seadust, kuid siiani pole soovitud tulemusi veel saavutatud.

<#BBC=http://news.bbc.co.uk/hi/russian/business/newsid_2164000/2164028.stm>

Hetkel kuum