Spämmimine on lihtne reklaamiviis, kuid adressaadile tekitab see suurt peavalu, eriti kui isiklik postiaadress on sattunud suurte firmade andmebaasi. Kõige rohkem kasutatakse ära heasoovlikke ja uudishimulikke inimesi. Spämmile vastates käivitatakse mootorid, mille tulemusena hakkab postkasti voolama lugematul hulgal kirju ja need ei pruugi piirduda ühe asutuse reklaamidega. Huvi üles näidanud inimese meiliaadress levib teistelegi n-ö reklaampommitajatele ja tekib ahel, millest aitab välja pääseda ainult vastavate tõkete seadmine.
Esiteks ei ole soovitatav avada tundmatuid kirju. E-posti organiseerijat, näiteks Outlooki kasutades kuvatakse kirja päis koos teemaga eraldi aknas ja tihti on avatud ka teksti aken, mis kirja teemale vajutades kuvab selle sisu. Spämmile klikkides muutub teie aadress ?aktiivseks? ning saatja kannab aadressi kohe reklaamist huvitatute nimekirja. Ainult teemarea vaatamisel kirjeldatud asju ei juhtu. Olukorra ärahoidmiseks tuleb välja lülitada eelvaate paneel. Outlooki puhul on järjekord selline: ülevalt menüüribalt valida View/Preview Pane ja lülitada see välja. Tools/Options/Preview Pane menüüst saab sättida eelvaate paneeli oma käe järgi. Akna eemaldamisel kuvatakse ainult kirjade päised, sisu ligi pääseb teemale klikkides. Outlook Expressi kasutajad valigu ülevalt nupuribalt Message/New Mail Rule ja sättigu paika sissetulevate kirjade filtrid. Valmis on mitmeid võimalusi, näiteks kustuta kiri, kui selle teemareal on sõna people vms.
Teine soovitus rämpsposti vastu võitlemisel on filtrite paigaldamine. Veebipõhise posti kasutajatel on tehtud filtrite lisamine väga lihtsaks, piisab Options?i menüü alt Filters?i menüü valimine. Käivitamine toimub vastavalt soovile, kas on vaja blokeerida kindel aadress või ainult kirjad, mis sisaldavad teatud sõnu, näiteks free, new, offer jne. Filtreeritud kirjad saab suunata eraldi kausta, prügikasti või lihtsalt eriliselt ära märkida. Puuduseks on filtrite piiratud kasutusvõimalus. Näiteks saab www.hotmail.com?i keskkonnas kasutada ainult teatud hulka blokeeringuid.
Kirjad saab kategoriseerida ka aadressi põhjal, paigaldades neile takistused. Lihtsaim variant, kuidas soovimatud kirjad eristada, on märgistada sissetulevad kirjad eri värviga. Outlooki menüüriba ülemisel serval on nupp nimega Organize, kus saab muuta postkasti värviliseks.
Levinumad spämmiaadressid on toodud ära Microsofti kodulehel ja lehte uuendatakse pidevalt.
Add to junk senders list käsuga saab Outlookis suunata soovimatud kirjad ühte kindlasse kausta või kustutada täiesti. Kirja menüül parema hiirenupuga vajutades tekib ribamenüüs alajaotus nimega Junk E-mail ja seal on soovitud käsk kirja prahikausta toimetamiseks.
Halvem lahendus oleks postkastile mahupiirangu seadmine, sest see hoiab eemale ka vajalikud kirjad. Spämm on ehitatud tavaliselt HTML-keeles, mis tähendab seda, et kirja ilustamiseks on kasutatud veebilehtede kodeerimiskeelt ja seega on lühike kiri tavalisest mitu korda suurem.
Block sender nimeline käsk veebipõhistes keskkondades blokeerib väljavalitud aadressid, kiri ei jõua kohale ja saadetakse automaatselt saatjale tagasi.
Kasuks tuleb ka, kui blokeerida kirjad, mis ei ole suunatud otse sinule. Võimsamad spämmijad võtavad ette mõne suurema veebipõhise e-posti teenuse pakkuja, näiteks Yahoo!, ja saadavad laiali tuhandeid kirju neile teadmata vastuvõtjatele. Valimisse satub üks levinud nimi, näiteks John, ja tema nimest tuletatud variatsioonid: john2002, john1, john007 jne. Kui kiri pole mõeldud otseselt aadressile
[email protected], siis saadetakse see saatjale tagasi.
Ravim väiksemate, kodumaiste spämmijate vastu on keelduva kirja saatmine. Kirjas peaks saatjat korrale kutsuma ja end järgmiste kirjade jadast välja lülitama. Ähvardada võib SpamCopi nimelise USA asutusega, mis tegeleb eriti raskete massreklaamijatega. Vajaduse korral saab tüütaja trahvi või keelu. Sama meetodit ei tohi kasutada suurfirmade või välimaise rämpsposti puhul, kuna neil vastavad kirjadele arvutid, kes kirja sisust välja ei tee. Vastamisel ootaks heausklikku saatjat suur hulk uusi rämpskirju.
Ameerika IT-töösturid tulid hiljuti välja rämpspostivastase meiliprogrammiga, mis tegeleb omal käel tahtmatute kirjadega. Õppides kõrvalt kasutaja käitumist, korraldab programm igahommikused kirjakuvamised võimalikult lihtsaks. Kasutud kirjad lähevad postkasti põhja ja tähtsad kerkivad eredates värvides esile.
Autor: Lauri Levo