Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Arvutikaupu sobib osta tavalisest supermarketist
Tänane Eesti arvutikaupade koju soetaja tundub enamasti pöörduvat spetsialiseeritud arvutikaupade müüjate poole. Üha laienevast toidupoolise ja tööstuskaupadega kaubitsevast supermarketite ketist arvutit-printerit küsima minna on ostjale veel võõras tegu.
Samas ennustatakse Lääne-Euroopas just sedalaadi arvutimüügi hoogsat laienemist. Peale selle, et tarbija ei oska täpselt sõnastada, mida ta vajab, võib väga tihti kohata ka müüjate hulgas ebakindlust. Lääne-Euroopas on enamik müüjaid ka ise arvutikasutajad, mistõttu vajavad vähem tootekoolitust.
Septembris Costa del Solis peetud tootjatelt müüjaile suunatud seminar ja autasustamisüritus Retail Vision Europe tõi välja mitmeid huvitavaid aspekte, mis kajastavad arvutikaupade müügi tänast ja homset Ida-Euroopa maades, mille sekka kuulume ka meie siin.
Seminarüritusel esinenud Gartner Dataquesti analüütik Annette Jump mainis ühe olulisima asjana, et tehnoloogia innovatsioon ei suurenda, vaid hoopiski vähendab nõudlust arvutikaupade järele. See tähendab, et kiiresti arenev tehnoloogia ajab inimesed segadusse ja nad ei tea, kas valida või oodata ära lähiajal müüki tulev uus ja parem seade.
Sülearvutitele ennustas Gartneri uuringufirma veelgi suuremat võidukäiku. Mobiilsus on see, mis annab ka jaemüüjatele ligipääsu uutele ostjatele.
Arvutikaupade kodutarbijatele suunatud turul on lähiajal oodata samuti muudatusi. Esimesena ilmnevad need Lääne-Euroopa supermarketites, kus arusaadavalt on mahud suuremad.
Nii näiteks lepib tootja kokku mõne müügiketiga ja paiskab müüki suure koguse soodsa hinnaga, kvaliteetseid ja tuntud kaubamärgiga tooteid. Arvatakse, et see trend jõuab mõne aja pärast ka Ida-Euroopasse, Eestiski on mõned sellised tehingud toimunud.
Parima jaemüügistrateegia auhinna sai näiteks kaablite ja ühendustarvikute tootja Belkin, kes tutvustas jaemüüjaile enda ideed sellest, kuidas peavad nende tooted kaupluses ostjate jaoks paremini paigutatud olema.
Nende lahendus oli ruumi kokkuhoidev ja väga kompaktne riiul. Tooted pakitakse standardse suuruse ja ühesuguse disainiga pakenditesse, nii et need moodustavad riiulil ühtse pilkupüüdva terviku.
Tänane arvutikaupade jaemüük võiks olla paremini korraldatud just kodutarbija ja väikeettevõtjast tarbija vajadustest lähtuvalt. Arvutikaupade jaemüügikanal võiks olla märksa laiem, kui ta praegu on. Küsimus on inimeste harjumuste ning müüjate ja otsustajate pädevuse muutmises. Inimeste harjumuste muutmist saab alustada just jaemüüjate poolt.
Tarbijad on hinnatundlikud, kuid nad ei osta alati just odavaimaid arvuteid. Nad tahavad saada oma raha eest olulist lisaväärtust ning nad on õppinud seda tahtma ajast, mil nende käsutuses oli vähe raha. Müügijärgne toetus lisateenusena peaks arvutikaupade müüki suurendama, kuna tagab just sellise lisaväärtuse. Arvuti ost pole ühekordne tegevus, tarbija vajab midagi enamat kui pelgalt arvutit.
Autor: Ingrid Eha