4. november 2002 kell 22:00

Logistika eriprojekte iseloomustab tarnetäpsus ja oskusteave

Marine parts service ehk MPS on uus laevaomanikele ning laevaremondi- ja hooldusfirmadele varuosade tarnimise teenus, mis põhineb logistikafirma ja laevavaruosade tootja koostööl.

Pooltevahelise koostöö tulemusel toimetatakse laeva varuosad täpselt tellija soovitud sihtkohta kõigis maailma suuremates sadamates.

Teenuse peamised kasutajad on laevaehitustehased ja remondidokid, vajadusel toimetatakse varuosad aga ka otse sadamas randunud laeva pardale. MPSi teeb eriliseks asjaolu, et sageli toimuvad tarned liikuvale adressaadile.

Liinilaevad liiguvad sadamate vahel lühiajaliste peatustega ja täpse ajagraafiku järgi, seetõttu peab sellise logistikateenuse pakkuja olema suuteline saadetise ülitäpse ajastusega laeva pardale toimetama. Samuti on laeva remondi korral iga liigne dokis seistud tund laeva omanikule suure kuluga, nõudes logistikaettevõttelt kiiret ja komplekteerimisvigadeta tarnimist.

MPS baseerub paljuski partnerite vahel toimival infovõrgustikul, kus kehtib ühine arusaam tegevustest ja vahetatavast teabest. Schenkeri MPSi koordineerimiskeskus asub Singapuris, selle ülesandeks on kontrollida info õigsust ja liikumise täpsust, koordineerida tegevusi ning jälgida ülesannete täitmist globaalses ulatuses.

Lisaks koordineerimiskeskusele on logistikavõrgustikus üle maailma, sealhulgas Tallinnas, regionaalkeskused, kus töötavad ööpäev läbi operaatorid, kes kontrollivad koordineerimiskeskuse poolt saadetud info kohalejõudmist ja logistiliste tegevuste täitmist.

MPS-teenust osutades ladustab Schenker laevade varuosad ja vahendab laoseisu laevade haldust koordineerivale laevaomanike ning varustusfirmade allianssettevõttele Ship Management Company (SMC).

Kuna suurem osa maailma laevaehitajatest ja varuosade tootjatest on koondunud Kaug-Idasse, on ka Schenkeri vastava logistikateenuse sõlmpunktid viidud sellesse piirkonda. Sealsed varuosade tootjad saadavad oma tooted Kaug-Ida ladudesse, kus teostatakse logistilisi toiminguid, nagu pidev laoseisude kontroll, pakke- ja komplekteerimisteenus, tolliformaalsused ekspordil, omaniku vahetus ning erinevate varustajate kauba konsolideerimine üheks saadetiseks. Lisaks eelmainitule toimub võrgustiku ühtses andmebaasis laoseisu muutuste pidev korrigeerimine ja reaalse laoseisu haldamine. Laoseisudega seonduvat infot jagab klientidele online Singapuri MPSi koordineerimiskeskus.

Koordineerimiskeskus edastab teenusega seotud infovood ka Singapuris resideeruvale SMC-le, kes omakorda informeerib MPSi keskust tellijate poolt soovitud saadetist sihtkohta toimetavast transpordiliigist ja tarneajast ning edastab ühtlasi tellimuse. Infot saadetise liikumise kohta saab tellija jälgida internetis kasutajatunnuse alusel.

Kauba saabumise valmistab ette Tallinna MPSi regionaalkeskus, kes teostab kauba impordi tollivormistuse, veo ankrus oleva laeva pardale või remondidokki ning kauba loovutuse laeva agendile või omaniku esindajale. Ööpäevaringselt töötav Tallinna regionaalkeskus on vajadusel võimeline kaupa oma tollilaos reaalse tarneajani ladustama ning teostama transiitvedu laeva pardale.

MPSis kasutatav saadetise jälgimise IT-süsteem võimaldab teenuse tellijal saada vedude kohta operatiivinfot, näiteks näha poolelioleva tarne staatust või lõpetatud vedusid. Lihtsamas versioonis võimaldab see jälgida saadetise liikumist saatelehe numbri järgi.

Kohandatud versioonis saab tellija saadetist jälgida ka kaubatellimuse numbri alusel. Tellimuste juhtimise süsteem sisaldab näiteks sooritatud vedude analüüsi ning kulude ülevaadet.

Autor: Toomas Hirve

Hetkel kuum