Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Alkeemikute ajastu lõpp

    Keskaegse Euroopa tehnoloogiaarendajate häbiplekiks olid alkeemikute hordid, kes suunasid oma jõupingutused kõigi kättesaadavate ainete moondamisele kullaks. Ajad muutuvad, kuid kõik kordub. Tung moondamisele on säilinud, tänases Eestis on kulla ?tekitamisest? tulusamaks saanud diislikütuse ?tootmine?. Olen nördinud, et Eesti riik ei ole siiani suutnud lahendust leida nende ?initsiatiivikate? ja ?ambitsioonikate? inimeste vastu, kes riiki maksmata maksudega ja tarbijaid ebakvaliteetse kaubaga pettes ?toodavad? ja müüvad diislikütusesarnast toodet ?hea hinnaga?.
    Lootsin ja loodan siiani, et olukorra parandajaks saab uuest aastast kehtiv kord, mille kohaselt on kõik kütuste jaemüüjad kohustatud müüma talvist diislikütust (perioodil 1.12 kuni 29.02) ning kõigile autokütustele hakkavad kehtima kohustuslikud euronormid. Nii see juhtub, kui riik suudab kindlaks jääda suvel tehtud otsuste juurde ja eirab soove autokütuste kvaliteedilatt taas alla lasta.
    Eurokütuste normid töötas välja majandusministeerium koos tarbijakaitse- ja standardiameti, kütusemüüjate ning kütuse- ja autondusekspertidega. Toona tundus, et tähtis otsus mängureeglite määramiseks ja autojuhte kummitavate kütusekvaliteedi probleemide lahendamiseks on tehtud. Hiljuti aga esitas osa kütusefirmasid ministeeriumile ettepaneku leevendada talvise diislikütuse normatiive.
    Mõned firmad väidavad, et nad ei saa euronõuete tõttu enam Venemaalt ja Leedust diislikütust tarnida. See ei vasta tõele. Fakt on see, et sealsed rafinee-rimistehased ei ole veel käesoleval talveperioodil võimelised tarnima talvediislit, mis vastaks Eesti kehtestatud normidele. Ka Statoilil oli kavatsus Leedust Mazheikiai rafineerimistehasest talvist diislikütust osta. Leedukad olid veel sügisel kindlad, et nad saavad Eesti normidele vastavat kütust toota. Kahjuks ei osutunud see võimalikuks ja pidime oma talviseid mahte mujalt hankima. Statoilil ei tulnud hetkekski pähe mõtet, et peaksin pöörduma majandus- ja kommunikatsiooniministri poole murega, kuna üks meie tarnija ei suuda käesolevaks talveperioodiks normidele vastavat kütust toota. Igas äris on ettearvamatust, aga sellepärast ei tohi iga kord hakata nõudma seadusemuudatusi oma kasuks. Järgmiseks talveperioodiks (2003?2004) on Mazheikiai kindlasti võimeline Eesti kliimatingimustele sobivat euronormidekohast diislikütust tarnima. Kas meil on tõesti vaja seadusi muuta ainult lähema kolme kuu vajaduseks?
    Talvediisli kvaliteedinõuete leevendamine tähendab tegelikult autojuhtidele karuteenet. Hägustumisnormi alandamine toob kaasa selle, et tavalise Eesti talveilmaga diiselautod ei käivitu. Kehtiv norm tagab diislikütuse külmakindluse -16 °C juures. Kui normi alandada -10 kraadile, nagu taotletakse, tähendaks see autoomanikule, et juba alates temperatuurist -10 °C tekivad diislikütuses parafiinihelbed, kütusefilter ummistub ja auto ei käivitu.
    Eesti talveoludesse sobivat diislikütust saab osta enamikust Euroopa rafineerimis-tehastest. Ka kütusemüüjate konkurentsi vähenemist ma ei prognoosi, sest maapiirkondades tegutsevad väiketanklad saavad normidele vastavat kütust osta mitme Eesti turul konkureeriva hulgimüüja käest. Kogu selles kvaliteedinõuete ja müügikorra arutelus on kentsakas see, et talvise autobensiini impordi- ja müügikohustus on üldine, diisli puhul ei peeta seda vajalikuks.
    Ühtegi probleemi ei lahenda ministeeriumi poolt kehtiva korra muutmise taotlejatele välja käidud ?kompromissidee?, et talveperioodil võiks tanklates kõrvuti müüa nii suvist kui ka talvist diislikütust. Sellise sätte vastuvõtmine lükkab vastutuse kütuse kvaliteedi eest kütusemüüjalt tarbija kaela, kes ise peab näpuga järge ajama ja täpselt erinevate kütusemarkide omadusi tundma, et mitte külma ilmaga tee peale jääda.
    Ministeeriumi kompromiss ei aita kedagi, sest ettepanek sisaldab endiselt kohustust talvist diislikütust müüa. Absurdne on see, et antud kujul kirja pandud määruse mõtte täitmisest on kõrvale hiilida imelihtne. Seaduskuulekuseks piisab, kui teenindusjaama sees on pudeliga müügil pisut talvist diislikütust, tankurist võib teadmatule kliendile ikka müüa suvist diislikütust. Ise on loll, kui ostab, aga ise ka vastutab.
    Ajalooratta tagasipöörajatele tuletan meelde, et praeguse korra kehtestamise oluliseks argumendiks olid tarbija huvid ning lihtsa, ühetaolise ja kergestikontrollitava süsteemi loomine. Kvaliteedinõuete leevendamine tähendab praeguse olukorra jätkumist ja on vesi alkeemikute, solkijate, kütusepesijate ja maksupetturite veskile.
  • Hetkel kuum
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Jeen saavutas 34 aasta madalaima taseme, analüütikud ootavad valitsuse sekkumist
Jaapani jeen langes kolmapäeval 34 aasta madalaimale tasemele, nõrgenedes USA dollari suhtes kuni 151,97-ni, mis on tekitanud turul küsimusi valitsuse sekkumise kohta Jaapani valuuta toetamiseks.
Jaapani jeen langes kolmapäeval 34 aasta madalaimale tasemele, nõrgenedes USA dollari suhtes kuni 151,97-ni, mis on tekitanud turul küsimusi valitsuse sekkumise kohta Jaapani valuuta toetamiseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Eestlane tõusis suure Soome börsifirma ärijuhiks
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Läti keskpank tõmbas kasvuprognoosi allapoole
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Kohus nõuab ettevõtjalt äritüli keskel sadu tuhandeid eurosid
Ärimees Priit Kotkase ettevõtetel tuleb kohtuotsusega maksta pea 200 000 eurot ettevõttele, kus ta on teiste omanikega aastaid tülitsenud.
Ärimees Priit Kotkase ettevõtetel tuleb kohtuotsusega maksta pea 200 000 eurot ettevõttele, kus ta on teiste omanikega aastaid tülitsenud.