Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Välireklaamifirma saavutas võidu
Unicom sõlmis käesoleva aasta suvel Tallinna linnaosavalitsustega välireklaami ja bussipeatuste paigaldamise lepingud 15 aastaks. Nendelt objektidelt ei pea Unicom maksma linnale reklaamimaksu.
Unicom maksab tänavu reklaamimaksu 2,7 miljonit krooni. Arvestades Unicomi turuosa 70protsendilist kasvu ning reklaamimaksu ja rendi kahekordistamist peaks ettevõte hakkama tasuma reklaamimaksu umbes 9 miljonit krooni aastas. 15 aasta jooksul tähendaks see linnale 135 miljoni krooni eest reklaamimaksu.
Unicomi nõukogu esimehe Franklin McMahoni ütlust mööda investeerib Unicom vastutasuks kahel tuleval aastal kokku 30 miljonit krooni bussipeatuste ehitusse. Lisaks arvestab Unicom, et bussipeatuste hooldamine läheb neile maksma 15 aasta jooksul 90 miljonit krooni ehk ühe bussipeatuse kohta umbes 1000 krooni kuus.
Samas saab Unicom lepingutega lisaks bussipeatustele õiguse paigalda ka reklaamtahvleid, valguskaste ning osalise kommertskasutusega linnateabe vitriine ja sambaid, millelt ei pea reklaamimaksu maksma. Näiteks reklaamtahvlite investeeringu tasuvuse aeg on viis kuud pinna 40protsendilise täitumuse juures.
?Unicomi ja teiste firmadega varem sõlmitud lepinguid üle ei vaadata,? kinnitas keskerakondlasest Tallinna abilinnapea Toomas Vitsut eile.
Kuigi seoses uue reklaamimääruse väljatöötamisega linnaosavalitsused ei andnud firmadele lube uute välireklaami pindade püstitamiseks, sõlmisid nad Unicomiga 15 aastaks ilma konkursita lepingu. Kuna selles tehingus raha osapoolte vahel ei liikunud, ei olnud hanke korraldamine linnale kohustuslik. ?Tehingu sõlmimise põhjusi tuleb otsida firmast ja mitte linnaosavalitsustes. Nii aktiivseid ja tugevaid lobiste pole varem nähtud,? märkis Vitsut.
Ka Unicomi omanikud Franklin McMahon ja Lorraine Stevenin kinnitavad, et on linnaosavalitsustega tugevat tööd teinud.
Tallinna linnaosade vanemad on öelnud, et seitsmes linnaosas üheaegselt sarnaste lepingute sõlmimine oli juhus ja see polnud ei linnavalitsuse ega poliitiliste erakondadega koordineeritud. Unicomi bussipeatuste tasuta pindadel olid aga kahe nädala jooksul enne valimisi keskerakondlikke linnaosavanemaid tutvustavad reklaamid koos erakonna logo ja valimislubadusega. Arve plakatite trükkimise eest läks Keskerakonna valimiskampaaniat kujundanud reklaamibüroosse Idea AD.
Tallinna reklaamimäärus tõstab reklaamimaksu, kehtestab rendi maa kasutuse eest ning reguleerib välireklaami kohtade väljaandmist.
Erinevalt varasemast ei pea reklaamimaksu maksma ettevõtted, kes on seadnud välja oma firma logo ehitisele, kus nad tegutsevad. Linn maksustab kahekordselt kuni 6protsendise alkoholisisaldusega jookide reklaami ja kolm korda rohkem raha üle 6protsendise alkoholisisaldusega jookide reklaami.
Tänu varem sõlmitud lepingutele ei ulatu see piirang Unicomile.
Kolmekordse määraga on maksustatud reklaam mobiilsetel konstruktsioonidel. ?Linn hea meelega ei näeks seda liiki reklaaminduse vohamist Tallinnas,? ütles abilinnapea Toomas Vitsut.
Reklaami paigutamise kohad renditakse välja konkursi korras linnaosavalitsustes. Koha rent on kallim kesklinnas ja ristteede läheduses.
Linn ei või anda välja reklaampindu 60?100 meetri raadiuses Unicomi pindadest.
Reklaamimaksu hakkab koguma Tallinna ettevõtlusamet, kus uue ülesande saavad viis inimest.
Tänavu sai linn reklaamimaksu 21 miljonit krooni. Hoolimata sellest, et reklaamimaksust vabanevad logod ehitistel ja osa Unicomi pindadest, loodab linn tuleval aastal eelarvesse reklaamimaksust 31 miljonit krooni.
Toomas Vitsuti ütlust mööda tekib kasv tänu oluliselt tõhusamale maksude kogumisele. ?Varem linn lihtsalt sirutas käe välja ja lootis, et keegi paneb sinna midagi,? rääkis Vitsut.
Samuti peaks lisaraha tooma reklaamimaksu tõus ja linna maa kasutamise eest rendi kehtestamine.