Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tuunitud auto eristub hallist massist

    Auto mootori võimsamaks muutmisel ei pea vähimatki tähelepanu pöörama kere väljanägemisele. Paljude Soome tuunimisfanaatikute võistlusautod on roostes ja eemaletõukavad, kuid mootor pakub oma tuhande hobujõuga konkurentsi igale tänavakihutajale. Seetõttu kasutataksegi linnatingimustes enamasti keretuuningut koos audio paigaldusega, mis on parim variant silmajäämiseks. Mürtsuv bassikõlar ja kõrgemate helitämbrite edastajad ajavad asja ära ega maksagi eriti palju. Mootor on sekundaarne ning saab äärmisel juhul vaid mõne jõudlust lisava komponendi. Vastavalt rahakoti suurusele pannakse autole suure läbilaskevõimega summuti või õhufilter. Ülejäänud tuunimisosad vajavad rohkem raha ja pühendumist ja tihtilugu ei leitagi teed mootorisse. Kui tegemist on uue mudeliga, saadakse tõsiseltvõetav tänavasõiduk auto omahinnaga. Vanemate sõidukite puhul peab arvestama mitmekordse oma auto hinnaga.
    Mootorite forsseerimisega tegelevad Eestis kõigest üksikud autohuvilised. Üks neist, GT Studio omanik Heikki Puura peab tuuningut nooremate inimeste teemaks. ?Alustatakse välisest tuuningust, vahetatakse 14tollised tehaseveljed suuremate vastu, saades autole paremad sõiduomadused. Hiljem tuleb juba spoileriring ja samm edasi väljalaskesüsteemi vahetamine,? kirjeldab ta. Hetkel on kuum teema laia värvivalikuga neoonvalgustus auto all.
    Teine tuunija, USA autoosade maaletooja Top Parts AS pakub tuuningu komponente ja demonstreerib kolme projektautot. Üks neist, Camaro Z28 on firma enda töötaja Lauri Kuriksi oma ja mitme aasta tõsine kätetöö. Auto välimus on jäänud seeriatootmise Camarole truuks, kuid sisemuses on toimunud tõsised muudatused. Autot vaadates hakkavad silma massiivsed kiirendussõidu slick-kummid, mis ulatuvad koobastest välja. Kahe istme vahel on alusele paigaldatud lämmastikoksiidi ehk nitroballoon, mis annab kiirendusel ligi 200hobujõulise lisavõimsuse ning sellega edumaa teiste ees. Pudelist piisab kuni viieks stardiks, siis peab minema uuesti täitma. Auto käib tühikäigul kõrvulukustava müdinaga, mis tuleneb lühikesest summutist, kus puuduvad sõelad. Võistlustel pidi summuti veel lühemaks minema, sest nitropudel vajab vabalt hingamist.
    Kuriksi sõnul pole kiirendusauto ehitamisel eriti piire. ?Tänavaautol on piir tuhande hobujõu kandis, kuid spetsiaalselt kiirendusautol võib arendada seda pikalt edasi,? räägib Kuriks. Tema Camaro kere ei kannata enam eriti võimu lisamist, peab muretsema uue kere ja siis uuesti ehitama hakkama.
    USA päritolu autod saabuvad seeriatootmisest suuremahuliste mootoritega, nad on võimsad, kuid mitte piisavalt forsseeritud. Tänavaauto omaduste kättesaamiseks on rida varustust, mille peaks vahetama või juurde lisama. Mootori võimsusele aitavad peamiselt kaasa õhufilter, karburaator ja kütusesüsteem. Mida suurem on õhufiltri läbilaskevõime, seda parem kiirendusele. Kallis sportauto õhufilter annab juurde 5 kuni 15 hobujõudu. Lisaks filtrile paigaldatakse külma ja tiheda õhuga mootorit varustavad õhusüsteemid, mis hoiavad mootori maksimumvõimsusel normaalse temperatuuri juures.
    Tavaline karburaator varustab tavasõiduauto mootorit ühtlase kütusevooluga, kuid forsseeritud auto vajab eraldi tugevdatud ehitusega karburaatorit, mis peab vastu äärmuslikele sõidutingimustele. Hea karburaatoriga kaasnevad lisahobujõud ja väiksem kütusekulu.
    Mitte vähem vajalik pole kütusesüsteem korraliku kütusetorustikuga ning filtrid ja kütusepump. Viimase paigaldamisel saab edasi mõelda lämmastikoksiidiballooni paigaldamisele. Balloonist väljuv N2O annab mootorile lisahapniku näol impulsse kütuse kiiremaks põletamiseks. Hetkega saab auto 30 kuni 200 hobujõudu. Võistlusautodele lämmastikoksiidipudeli lisamisel hakkab mootor töötama kriitilisel piiril, mida seeriatootmise varuosad sageli välja ei kannata. Näiteks tavalise kütusetorustikuga lämmastikoksiidi kasutav auto võib lihtsalt õhku lennata, kuna torustik ei kannata kõrget rõhku.
    Kiirendus sõltub suuresti korralikust käiguvahetusest ja käikude enda vahetuskiirusest. Suurtel võimsustel kipub üles ütlema parimgi vahetus, sest juba esimesel käigul vallanduv võimsus paneb süsteemi suure katsumuse ette. Heade kohaltvõttude nimel oleks vajalik käigukasti veidi investeerida. Konverter võimaldab vahetusele lühemat tühikäiku, kuid vajab lisaks kõrvale õlijahutit agressiivse sõidu jaoks. Viimane osa hoiab kasti temperatuuri ja pikendab selle eluiga.
    Meeletu jõuga kohalt võttes hakkavad vedavad rattad ebaühtlaselt ringi käima, nende ühtlustamiseks on diferentsiaalilukk, mille abil hakkavad mõlemad rattad ühesuguse jõuga vedama ning annavad autole kiirema kohaltmineku.
    Et võimendatud mootor töötaks laitmatult kooskõlas tervikliku autoga, peab välja vahetama väga paljud osad. Paremad pidurisüsteemid ja vedrustuse komponendid on ohutuse seisukohalt ülitähtsad, sest suudavad taltsutada suuri võimsusi ja auto vajadusel kiirelt peatada.
    GT Stuudio autoehitaja Gerry Sulbi autoks on Toyota Corolla 1,6 G6 aastast 2000. See oli teadaolevalt kõige esimene seda värvi mudel, mis Eestis pärast Corolla mudeli uuenduskuuri müüdi. Välimuselt muutus võrreldes eelmise mudeliga esiosa, uued VVTi tehnoloogia mootorid ja muud pisemad muutused. G6 tähendas Corolla juures sportlikumat varustustaset, millest kõige rohkem ehk tõmbab tähelepanu kuuekäiguline käigukast, muudeks erinevusteks on sportlikum vedrustus, ketaspidurid taga, visuaalsed erinevused salongis ja sportrool.
    Sulbi on autole paigaldanud ümmarguselt 30 000 krooni eest keredetaile ehk küljes on peaaegu kõik asjad, mida Toyota Boosteri keretuuning sellele mudelile teeb. Prioriteet Sulbi auto juures on välimus. ?Kuna ma kilovattide võimsusest muusikasüsteemis eriti ei hooli, siis selles suunas auto arvatavasti ei arene,? ütles Sulp.
    Kõik keredisaini detailid tulevad tooriktoodetena, mida on enne paigaldamist vaja värvimise jaoks töödelda ja värvida. Paigaldatakse neid kruvide, tappide, kahepoolse teibi ja liimide abil: nii nagu on originaalosasidki auto küljes. Sellised keredetailid on enamasti kas klaasplastist või ABS-plastist. ABS-plast on üldiselt hinnatum, kuna see on pehmem ja võimaldab väikeses ulatuses deformeerumist ega purune kergesti, samas on ta ka kallim materjal.
    Spoilerid ja kerelaiendused on tulnud ringradadelt, kus nad on vajalikud. Esispoilerid suunavad õhku mootori jahutamiseks, ?liimivad? auto suurematel kiirustel vastu teed, tagaspoilerid suruvad tagaosa tugevamalt maha, muud laiendused, mis teevad auto madalamaks, vähendavad tõstejõudu.
    Suured veljed ja laiad rattad muudavad välimust ja sõidutunnetust. Suurem velg ja madalama profiiliga rehv muudab juhtimise täpsemaks ja kurvispüsimise kindlamaks. Kui siia veel lisada sportlikud amordid ja autot madalamaks tegevad vedrud, siis nende tegurite koostöös saab drastiliselt erineva juhitavusega auto.
    Autor: Lauri Levo
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.