Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Audit selgitab ettevõtte logistilise olukorra ja kitsaskohad
Audit eelneb üldjuhul uute eesmärkide püstitamisele ja edasise strateegia planeerimisele nende eesmärkide saavutamiseks, samuti viiakse audit läbi pärast muudatuse tegemist mõõtmaks plaanide täituvust. Mõistlik on korraldada ka profülaktilisi iga-aastaseid auditeid. Sarnaselt näiteks kvaliteediauditi läbiviimisega on mõistlik moodustada firmasisene projektirühm, mis töötab esmalt välja oluliste küsimuste nimistu. Lisaks sellele on vajalik kriitiliste kvantitatiivsete ja kvalitatiivsete edutegurite määratlemine, mis on iseenesest äärmiselt keeruline ja vastutusrikas tegevus. Tuleb olla kindel, et mõõtma asutakse ainult olulist, sest vastasel juhul on tegemist ressursside raiskamisega. Auditi üks tähtsamaid osi on ettevõtte põhiprotsessi ja kõigi logistiliste allprotsesside analüüs ning nende visualiseerimine.
Ettevõttesisese projektirühma strateegia on vajalik seetõttu, et rühma liikmed on hiljem otseselt seotud otsustamisprotsessiga. Nad tajuvad selgelt isiklikku vastutust oma soovituste juurutamisel.
Ettevõtte tippjuhtkonnapoolne eestvedamine ja toetus projektile on ettevõtmise õnnestumise eelduseks. Kui seda toetust pole, pole jõupingutustest mingit kasu.
Projektirühm ei tohi koosneda ainult logistikaga tegelevaist isikuist, vaid sinna tuleb kaasata kõigi ettevõtte oluliste funktsioonide esindajaid, kindlasti finants- ja turundusspetsialiste. Väga tähtis on, et kõik ettevõtte logistilised tegevused oleksid projektirühmas vastutavate isikute näol esindatud.
Parima ajakasutuse huvides on mõistlik kasutada vastava kogemusega konsultanti, kes täidaks moderaatori ja auditiprotsessi suunaja rolli.
Logistikaauditi läbiviimiseks sobiva konsultandi leidmiseks on mõistlik pöörduda rahvusvaheliste audiitor- ja konsultatsioonifirmade või logistika- ja tarneahelate juhtimise alaste konsultatsioonide pakkumisele spetsialiseerunud ettevõtete poole.
Konsultantide poolt loodavaks üheks lisaväärtuseks on üldjuhul kriitiliste edutegurite baasi olemasolu ja kogemusel põhinev oskus eristada olulisi mõõdikuid konkreetse ettevõtte puhul ebaolulistest.
Autor: Illimar Paul