Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kesko: kontserni sees konkurentsi pole
Küsitletud kaupmeestest viitasid Citymarketi ja Säästumarketi kontsernisisesele arusaamatule konkurentsile teiste hulgas Keskoga hüper- ja supermarketite turul rinda pistvad Prisma ja Selver.
Prisma keti kaubandusdirektori Arttu Laine hinnangul on discounter?i hilisem sulatamine kontserni raske ega pruugi endaga kaasa tuua sünergiat. Nii näiteks oli Soomes Prismal vastava katseprojekti käigus raske kokku panna discounter?i ja hüpermarketi kontseptsiooni.
Laine rääkis, et tema arvates on Eestis praegu tekkinud samuti olukord, kus Citymarket ja Säästumarket konkureerivad omavahel Kesko kontserni sees.
?Kui Citymarket tahab olla hüpermarket, siis ei saa bränditooted olla kallimad kui discounter?il,? tõdes Laine. ?Pole põhjust, miks müüa turuliidriks olevaid tooteid kallimalt.? Ta lisas, et tänavu Soome vallutusele asunud Saksa discounter-ketis Lidl pole ükski bränditoode odavam kui Prismas, Lidl müüb peamiselt spetsiaalselt talle tehtud tooteid. ?Säästumarket on vist ainuke discounter maailmas, kes tegeleb valdavalt bränditoodete müümisega,? märkis Laine.
Laine hinnangul on Säästumarketis täheldada hindade tõusu, ka on laienenud sortiment konkureerivate toodete lisandumisega. ?Ma arvan, et Säästumarket liigub lähikaupluse suunas,? ütles ta, viidates samuti sellele, et väljaspool Tallinna seisab discounter?ile vastu ETK, kes pakub suuremat kaubavalikut.
Selveri keti juhi Ain Taube sõnul on temagi märganud Säästumarketi ja Citymarketi omavahelist konkurentsi, Pärnus asuvad mõlemad poed lausa lähestikku.
?Tundub põhjendamatu, miks on supermarket hinnasõjas ühe kontserni sees discounter?iga,? märkis ta. ?Esiteks söövad nad nii iseennast, teiseks ? üks on ju discounter ja teine supermarket.?
Samas lisas Taube, et hinnavõistluse põhjuseks võib olla ka Citymarketi praegune turule sissesöömise aeg. Taube ei uskunud võimalust, et Säästumarketid võiksid muutuda lähipoodideks.
?Kontsernis pole tekkinud konkurentsi ? need on teiste kuulujutud,? ütles Kesko siinne juht Timo Hämälä. ?Säästumarket on odava hinnaga discounter ja Citymarket laia valikuga pood. Loomulikult on ka sellist kaupa, mis võib olla kattuv,? lisas ta, rõhutades ka seda, et Kesko strateegiline otsus on jätkata kahe täiesti erineva kauplusekontseptsiooniga ning Säästumarketi sulandamine kontserni pole tekitanud raskusi.
Hämälä ei näinud konflikti ka brändide vahel: ?Discounter?il on pealegi oma brändid, nendega tegeleme tuleval aastal veelgi rohkem.? Ta lausus, et Säästumarket pole suurendanud kaubavalikut, samuti on püsinud hinnad samad ning discounter?ina peetakse teda ka edasi.
Emori suunajuht Ülle Pärnoja ütles Kesko kettide võimalikku konkurentsi kommenteerides, et Pärnu uuringu kohaselt positsioneeruvad Säästumarket ja Citymarket tarbijate teadvuses väga erinevalt ? seetõttu on pigem tegemist lisamüügiga: ?Need, kes külastavad Citymarketit, ei külastaks muidu põhiostukohana Säästumarketit ja vastupidi.?
Pärnoja osutas samas ka turundustegevusele ehk sellele, kuivõrd suudab Kesko tarbijatele jätta mulje, et tegemist on eri tüüpi kauplustega, isegi siis, kui nende kauba- ja hinnavalikud muutuvad sarnasemaks.