Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
EL keelustab tubakareklaami
See on samm edasi, sest juba varem oli Euroopa Liidus tubakatoodete reklaamimine keelatud televisioonis. Kuid uus direktiiv lubab tubakatoodete reklaami kinokuulutustel, teeäärsetel reklaampostidel ja kaudselt näiteks samanimelistel toodetel, kuna seda ei käsitata riigipiire ületava reklaamina. Direktiiv jõustub kohe, kui see on ilmunud ELi ametlikus väljaandes. Liikmesriikidel tuleb oma seadused direktiiviga vastavusse viia hiljemalt 2005. aasta juuliks.
Euroopa Komisjoni tervishoiu- ja tarbijakaitsevolinik David Byrne nimetas seda otsust tubakatööstuse kirstunaelaks. ?Ainuüksi Euroopa Liidus tuleb tubakatööstusel iga aasta värvata endale pool miljonit uut suitsetajat, et korvata need, kes surevad enneaegselt suitsetamisega seotud haigustesse,? ütles EK volinik.
Tubakatööstus püüdis tulutult end kaitsta väitega, et nende reklaam ei ole mõeldud uute klientide värbamiseks, vaid suitsetajatele uute brändide tutvustamiseks. Osa analüütikuid on seisukohal, et tubakareklaami keelustamine rikub konkurentsi tubakafirmade vahel ? reklaamikeeld annab eelise tuntud tugeva kaubamärgiga tubakafirmadele, sest uutel konkurentidel on raskem tooteid tutvustada ja järelikult ka turule tulla.
Uue direktiivi vastu tegid väga tugevat lobitööd Saksamaa ja Suurbritannia, kuid neil ei õnnestunud piisavalt riike direktiivi blokeerimiseks leida. Saksamaa vastuseisu põhjuseks olid mõjukad ajakirjandusringkonnad, kellele tubakareklaam on suur sissetulekuallikas. Väidetavalt teenivad Saksa ajalehed ja ajakirjad tubakafirmade reklaamist kuni 780 miljonit krooni aastas. Saksa meedia, nagu kogu Lääne-Euroopa press, vaevleb praegu ajaloo suurimas reklaamikriisis, mistõttu reklaamitulude võimalik vähenemine ei ole talle vastuvõetav.
Paar aastat tagasi suutis Saksamaa ELi kohtus vastu võetud tubakareklaami keelamise otsuse Euroopa Komisjoni abil tühistada. Saksamaa tõestas tookord ära, et terviseküsimused vajavad ministrite nõukogu üksmeelset otsust. Ka seekord tahab Saksamaa asja ELi kohtusse anda, väites, et ELil ei ole voli riikides reklaami üle otsustada.
Financial Timesi teatel oli Briti tervishoiuminister Alan Milburn teinud kuluaarides kõva veenmistööd, et jätta populaarne Vormel 1 võidusõit keelu alt välja aasta kauemaks. Ta tõi põhjenduseks, et kuna Suurbritannias jõustub 2006. aasta oktoobris niigi spordivõistlustel tubakafirmade sponsorluse keelamise seadus, siis oleks otstarbekas need tähtajad ühendada.
Ministri sõnul oli see Suurbritannia ainus vastuargument, sest üldjuhul on britid alati toetanud mandrieurooplaste püüdlusi tubakareklaami keelustamisel.
Kuid Briti leht ei jäta mainimata, et viis aastat tagasi sai tööpartei Vormel 1 juhilt Bernie Ecclestone?ilt ligi 25 miljonit krooni toetust, kuid oli sunnitud selle tagasi andma.
Kahtlemata annab tubakareklaami ja sponsorluse keelustamine autovõistlustel tugevalt tunda, sest rahvusvahelise autospordiliidu FIA andmeil toetab tubakatööstus autosporti enam kui 5,48 miljardi krooniga. Järelikult tuleb Vormel 1 hakata otsima uusi sponsoreid.
Osa Euroopa Liidu riikides, nagu Soome ja Rootsi, kehtivad veelgi karmimad tubakareklaami keelustamise seadused. Soome minister Eva Biaudet ütles Brüsselis uue seaduse kommentaariks, et eelkõige on uus direktiiv suur samm edasi ülemaailmses tubakavastases võitluses. Euroopa Liit saab nüüd toetada maailma tervishoiuorganisatsiooni WHO, kus on koostamisel ülemaailmne raamleping suitsetamise vastu võitlemisel.