Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Soomes näeb logistika tulevikulahendusi
Lisaks tavalistele transpordilahendustele toimivad Soomes Eestis vähetuntud erilahendused, mis teevad logistikateenuste kasutamise mugavamaks nii tarbijatele kui tootjatele.
Kui Eestis võtavad näiteks poed kauba vastu hommikuti või õhtuti ning tihti isegi keset tööpäeva, siis Soome Kiitolinja toimetab saadetised kohale öösel või varahommikul. Kauba kohaletoimetamisel ei ole tihti kauba saaja saadetist vastu võtmas, sest kaubaruumi võtmed on usaldatud logistikafirma autojuhile. "Tavatöö välisel ajal logistikat korraldades saavad näiteks kaubandusettevõtted paremini päevast tööaega müügitegevuseks kasutada ega pea klientide nähes kaupade liigutamisega nii palju tegelema," rääkis Kiitolinja süsteemi üks väljatöötaja Schenker Express OY tootejuht Seppo Kari. Ligi 400 Soome ettevõtet on Kiitolinja autojuhtidele oma laoruumide võtmed usaldanud ning öine laialiveosüsteem toimib.
Lisaks ettevõtjatele veab Kiitolinja kaupu ka tootjalt otse erakliendile. Näiteks kuuluvad selliste veoste alla suuremõõtmelised kodumajapidamismasinad. Kui eraisikust tarbija esitab tellimuse, siis jõuab tellitud seade tema poolt määratud adressaadini üle Soome ööpäeva jooksul. Lisaks võib tellija valida teavitamisviisi saadetise laekumisest kas SMSi, e-maili või e-kirja teel. Seppo Kari sõnul on käesoleval aastal saadetud ligi 50 000 sellesisulist SMSi. Juhul, kui tarbija soovib soetada näiteks uut külmkappi, ei pea ta selleks poodi minema ega muretsema transpordi organiseerimise pärast. Ta tellib lihtsalt Kiitolinjalt väljavalitud toote kojutoomisteenuse. Vajadusel hoolitseb logistikafirma ka kliendi vana seadme utiliseerimise eest.
Kiitolinja kliendid saavad tellitud saadetiste staatuseid ja liikumist kaubakoodi alusel internetis jälgida. Kaup muutub jälitatavaks hetkest kui see tootjalt logistika-ahelasse siseneb.
Kaupu laialivedavad bussid on varustatud triipkoodilugejatega, mis töötavad üle GSM võrgu, saates info saadetise staatusest reaalajas firma keskarvutisse. Info sisaldab märkusi, kas kaup on üle antud, saajat ei olnud kohal või sisenes kohaletoimetaja kliendi võtme abil töökohta ja toimetas saadetise kohale. Kaubabussi spetsiaalvarustus, kuhu kuulub arvutiekraan, triipkoodilugeja ning auto GSM telefon, maksab ligi 2000 EUR.
Lisaks saadetiste kojutoimetamise teenusele on Soome turul veel kogumispunktipõhine Express teenus, mis konkureerib kullerfirmade teenustega. Selles süsteemis tellib klient kauba tavaliselt kataloogist ning valib omale sobivaima järeleminekukoha üle Soome paiknevast 400 R-Kioskist. Soovitud R-Kioskini jõuab tellimus ööpäeva jooksul ning seda kasutatakse väiksemahulisemate ja madalama hinnaga saadetiste puhul. Soomlased ei pea enam saadetise kättesaamiseks postkontorisse minema, vaid saavad saadetised lähimast R-Kioskist üles korjata. Sellise süsteemiga käib näiteks Ellose kataloogist kauba tellimine. Möödunud aastal liikus sel teel kliendini miljon kuni 99 kilogrammist pakki.
Express-süsteem on Soomes kasutusel olnud kolm aastat. Kari sõnul on mõeldud ka ühinemisele Rootsi analoogse süsteemiga, mis on seal kasutusel juba ligi 10 aastat.