• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Toimiva internetilahenduseni jõuab koostöö abil

    Internetiäris toimib tihti 80:20 reegel: kaheksal juhul kümnest ei jõuta püstitatud eesmärgini. Toon välja mõned kogemustest lähtuvad soovitused internetilahenduste tellijatele. Kõige kindlam viis ebaõnnestuda on alustada valest otsast. Vaatamata rohkele materjalile ei kujuta mitmed ettevõtted ette, millest tuleks internetilahenduse loomist alustada. Asja arutatakse juhatuses, küsitakse nõu omanikelt, konsulteeritakse sõpradega. Nii jõutakse huvitavate ja näiliselt argumenteeritud seisukohtadeni, mis enesele pidevalt korrates täielikult ratsionaliseeritakse. Üldjuhul puudutavad nn pädevad järeldused klientide soove, kavatsusi ja eelistusi. Isekeskis jõutakse põhjaliku teadlikkuseni sellest, mida kliendid ettevõtte internetikeskkonnalt ootavad. Ahela nõrgaks lüliks on see, et tihti võõrdutakse täielikult reaalsusest. Alustama peab avatud suhtlemisest oma klientidega, ainult nii on võimalik teada saada, mida nad soovivad ning milleks nad on valmis.
    Mitmel lähedalt nähtud Eesti ettevõttel on tihti hägus ettekujutus sellest, kes nad on. Eelduseks mis tahes toimiva internetilahenduse tellimisel on arusaam sellest, mis on konkreetse ettevõtte olemus, eesmärgid ja identiteet. Internetilahendus on osa ettevõtte ärisüsteemist ning teadmata üldist konteksti ei ole võimalik jõuda toimiva tulemuseni. Erinevalt mitmetest välisfirmadest tundub Eesti ettevõtete suutmatus ühtse turundusliini loomise osas esialgu tõsise teadlikkuse probleemina, kuid see on tihti ehteestimaalaslik lähenemine ? kui mu konkurendil pole sellest eriti kasu, siis ei hakka ka mina vahendeid raiskama. Ennast hästi tundmata ei ole võimalik teada, milline peaks olema firma internetilahendus.
    Esimese sammuna tuleb internetilahenduse tellimisprotsessis selgeks teha, mis on internetilahenduse eesmärk osana ettevõtte üldisest ärisüsteemist. Ka see tegevus pole kerge ja alati teostatav. Tuleb endale tunnistada, mis on firma töötajate kompetentsid. Üldjuhul ei saa IT-inimesest ärieksperti, kui talle selline visiitkaart trükkida, ettevõtte andmebaaside haldur ei pruugi osutuda programmeerijaks, kujundaja veebidisaineriks jne. Sageli planeeritakse kohe suurt ja võimast süsteemi, mille teostamine osutub üle jõu käivaks või juurutamisel võimatuks. Tegelikult tuleks läheneda probleemile samm-sammult koos valdkonna ekspertidega. Selge ja ausa oskuste ja ebapädevuse tunnistamise alusel tuleb leida ka partnerid, kes kataksid vajalikud kompetentsid.
    Järgmise sammuna on vaja aru saada, kui palju tahetakse internetilahenduse loomisesse panustada. Investeerimisotsuste langetamisel eksitakse tihti konkreetsete mahtude fikseerimata jätmisega või pehmetele kriteeriumitele tuginemisega.
    Üldlevinud on ettevõtte töötajate aja arvestamata jätmine tellimisprotsessis ning tihti peetakse loomulikuks töötajate lisatööd ja motivatsiooni ning nn internetiteadlikkuse kiiret kasvu lahenduse teostusprotsessi käivitumisel. Teatud osas selline kasv tekib, kuid enamasti pika perioodi jooksul. Juhtkond peab aru saama, et internetilahenduse loomisel on arvestatav osa ka töötajatel tellija juures ning on vajalik nende aja ja tasu eelarvestamine. Parimal juhul suudab ettevõte enda juures moodustada nn kuuma grupi inimestest, kes on asjast reaalselt huvitatud, omavad piisavat kompetentsi ja ressursse lahenduse teostajaga suhtlemiseks.
    Kui ettevõte on jõudnud partneri valikuni, tuleb seda teha kogu eelnevat infot arvesse võttes. Kuna oma olemuselt on internetilahendused väga erinevad, on raske anda üheseid soovitusi. Eesmärke ei saavutata harilikult siis, kui lahendus tellitakse firmalt, kellele selliste lahenduste teostamine ei ole põhitegevuseks. Küsimus on efektiivsuses ja selles, milliste projektidega on teostaja harjunud tegelema. Veebilahenduste tellimisel on kvaliteedi tagatiseks teostaja kuulumine digitaalmeedia agentuuride liitu (EDMAL).
    Olles leidnud potentsiaalse partneri, tunneb tellija tihti hirmu, et väikeste asjade eest soovitakse saada palju raha. Samuti ollakse veendunud, et täitja eesmärgiks on siduda tellija enesega võimalikult pikaks perioodiks ning uuristada seeläbi regulaarselt tellija bilanssi augukesi. Täitja silmis paistab asi vastupidine: tellija näeb tõsist vaeva, et tõestada, kui lihtne tegelikult midagi teha on. Levinud väljenditeks on seejuures copy-paste, eelmised tööd, tellija kompetents jms. Nii aga toimivate tulemusteni ei jõuta. Tellija peab rääkima ausalt oma tegelikest eesmärkidest ja klientidest. Täitja peab enne pakkumise tegemist projekti läbi mõtlema ning selle mahtu võimalikult reaalselt hindama. Iga ettevõtte taga on inimesed ja toimiva lahenduseni jõudmiseks peavad õiged inimesed avatult suhtlema.
    Aeg-ajalt arvatakse naiivselt, et partner täidab kõik tellija soovid. See võib nii olla, kuid ainult eelarve arvestatava suurenemise korral. Liiga varajane lepingu sõlmimine on sageli kindlaks ebaõnnestumise põhjuseks. Tihti ei jõuta enne lepingu allkirjastamist selgusele projekti tegelikus mahus ja puudub ettekujutus kogukuludest. Leping ning selle juurde kuuluvad dokumendid määravad lahenduse mahu ning see on koht, kus piirid paika pannakse. Abstraktselt koostatud spetsifikatsioon või selle puudumine garanteerib hilisemad probleemid ja liigse aja- ning energiakulu projektivälistele diskussioonidele. Kindlasti on mõtet kuulata ka lahenduse pakkuja soovitusi ning võtta arvesse teiste firmade näiteid.
    Internetilahenduste teostajad on kasumit taotlevad organisatsioonid, mille ärihuvides on täita oma kohustusi ja mitte teha tasuta tööd. Tellija võib tülli minna ka korrektse lahendusepakkujaga, kui esialgselt fikseeritud nõudmised sisaldasid endas vähem, kui tellija ette kujutas.
    Tellimisprotsess eeldab suhtlemist ning parima tulemuse saavutamiseks on oluline ka tellijapoolsete isikute (nn kuum grupp) aktiivsus. Reeglina ületatakse kõik tähtajad ning teostajad ei tunnista ennast selles süüdi, harva on üheselt süüdi ka tellija. Vaenuliku alatooniga üksteise tegevusest nõrkuste ja ebatäpsuste otsimine ei vii tavaliselt paremate tulemusteni. Enamasti on tegemist osasüüga, mille lahendaks parem suhtlemine. Soovitada saab vaid võimalikult efektiivset suhtlemist ja rollidest kinnipidamist.
    Paljudel ettevõtetel õnnestub leida endale hea partner ja luua toimiv internetilahendus. Asju tuleb lihtsalt võtta samm-sammult ning mitte üritada muuta tervet internetimaastikku. Kuulata tuleks neid, kes teavad, millest nad räägivad, ning vältida liigset eneseteadlikkust. Järjest enam tellijaid on võimelised eristama isehakanud tegijaid professionaalset teenust pakkuvatest internetiettevõtetest. Tajutakse oma aja hinda ning mõistetakse, et väiksema projektieelarve puhul võib puududa mitmeid klienditeenindustasemeid. Enne lõpliku otsuse langetamist veendutakse, et teostaja kontoris toimub reaalne tegevus legaalse tarkvaraga.
    Autor: Villu Parvet
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Allan Kool: ärikinnisvara hinnatõus tuleb järsk, 20–30 protsenti
Ärikinnisvara hinnatõus võtab elupindadele järele, seda nii uusarenduste kui üürihindade puhul, kirjutab Restate’i nõukogu liige Allan Kool.
Ärikinnisvara hinnatõus võtab elupindadele järele, seda nii uusarenduste kui üürihindade puhul, kirjutab Restate’i nõukogu liige Allan Kool.
Goldman Sachsi tulemused panid aktsia tõusma
Goldman Sachs teatas reedel, et suutis kolmandas kvartalis kasumit pea 70 protsenti kasvatada, ületades sellega suurelt ootusi. Üleüldiselt on USA pankade jaoks kolmas kvartal olnud väga tugev, vahendab Reuters.
Goldman Sachs teatas reedel, et suutis kolmandas kvartalis kasumit pea 70 protsenti kasvatada, ületades sellega suurelt ootusi. Üleüldiselt on USA pankade jaoks kolmas kvartal olnud väga tugev, vahendab Reuters.
Arco Vara juht loodab Enefitist kiiret kasumit
Kinnisvaraarendaja Arco Vara tegevjuht Miko-Ove Niinemäe tõdes, et osales väikeses mahus Enefit Greeni IPO-l, kuid neljakordne ülemärkimine tuli talle vaatamata soodsatele oludele üllatusena. Niinemäe näeb, et investorite arvu kasv on kasulik kõigile.
Kinnisvaraarendaja Arco Vara tegevjuht Miko-Ove Niinemäe tõdes, et osales väikeses mahus Enefit Greeni IPO-l, kuid neljakordne ülemärkimine tuli talle vaatamata soodsatele oludele üllatusena. Niinemäe näeb, et investorite arvu kasv on kasulik kõigile.
Laulja Lauri Liiv: loodan, et enam kunagi ei pea suvaliselt valitud korteriomanikud kohtus kogu maja eest vastutama
Laulja Lauri Liiv kommenteeris Äripäeva Korteriühistute erilehes oma 2016. aastal saavutatud kohtuvõitu, kus ta seljatas temalt üle 100 000 euro korteriühistu laenu nõudnud suurpanga.
Laulja Lauri Liiv kommenteeris Äripäeva Korteriühistute erilehes oma 2016. aastal saavutatud kohtuvõitu, kus ta seljatas temalt üle 100 000 euro korteriühistu laenu nõudnud suurpanga.