Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Veokimaksu ebaseaduslikkus üllatab omavalitsusi
Viljandi linnamajandusameti peaspetsialisi Aleksander Müüri sõnul on linnas veoautode sissesõidulubade eest tasu võetud juba 5 aastat. "Kõikides bensiinijaamades ümber linna on müügil ühe korra sissesõiduload, 25 krooni tükk," ütles Müür. "Firmad, kellel on vaja pidevalt Viljandi kesklinnas sõita, saavad linnavalitsusest load kas kuuks, kvartaliks või aastaks hinnaga vastavalt 300, 800 või 2400 krooni."
Müür ei osanud öelda, kui palju koguneb aasta jooksul raha veoautode sissesõidulubade müügist, kuid sõnas, et see raha läheb teede korrashoiuks ja liikluskorralduseks. Sel aastal kulutab Viljandi tänavate korrashoiuks ja remondiks 14-15 krooni, järgmisel aastal alla 10 miljoni krooni.
"Ega me tegelikult ei taha suuri rekkasid siin linnas ka 25 krooniga näha, kasvõi sellepärast, et nad ei mahu kitsastele tänavatele manööverdama," rääkis Müür. "Kaupmehed ei ole küll selle maksu peale pahandanud, pigem pahandame meie, et kaubamasinaid on linnas liiga palju."
Kui aga sissesõidulubade müümine tunnistataksegi ebaseaduslikuks ning mis juhtub siis, kui raha lubade eest enam võtta ei tohi, ei osanud Müür öelda. "See, et me praegu raha võtame, pole ju mingi kiusu ajamine või rikastumine, me üritame lihtsalt asja kontrolli all hoida," sõnas ta.
Jõhvi linn saab kesklinna sissesõitu lubavate veoautode liiklemislubade müügist 45 000 krooni aastas. Jõhvi linnavalitsuse avalike suhete spetsialisti Lea Küngase sõnul läheb see raha linna eelarvesse ning seda kasutatakse teede korrashoiuks. "See on väike summa ning kulub peamiselt Jõhvi peamise sissesõidutänava liivatamiseks ja korrashoiuks," ütles Küngas. Üldse on sel aastal Jõhvis teede korrashoidmiseks eelarves ette nähtud 4,5 miljonit krooni.
Alates 2000. aastast võtab Jõhvi linnas veoautode sõitmist lubavate liiklemislubade eest tasu. Tasu suurus on praegu 50 krooni auto kohta kuus. Sarnaselt talitavad veel paljud Eesti linnad, samas rahandusministeerium on sellise maksu kehtestamise nimetanud ebaseaduslikuks. Nn veokimaksu seaduspärasust analüüsib praegu ka õiguskantsler, kes peaks oma sellekohase hinnangu andma paari nädala pärast.
"Kui sellest maksust laekuv raha läheb teede korrashoiuks, siis on maksu võtmine läbisõitvatelt veokitelt õige samm," ütles Eesti Linnade Liidu direktor Ain Kalmaru. Samas lisas ta, et veoautode liiklemilubade müük pole linnade liidus teemana üles kerkinud ning puudub ka ülevaade, kui paljud linnad sarnast maksu või tasu võtavad.
"Kui nüüd kuulutatakse omavalitsuste selline tasu võtmine ebaseaduslikuks, oleme me jälle paari aasta taguses ajas tagasi," sõnas Kalmaru. "Sisuliselt ei saagi kohalikud omavalitsused ühtki maksu kehtestada, sest see kuulutatakse kohe ebaseaduslikuks."
Rahandusministeeriumi eelmise nädala lõpus antud hinnangul küsivad linnad veoautodelt linna sõitmist lubavate liiklemislubade eest maksu ebaseaduslikult. "Kui tegemist on sisuliselt maksuga, siis selle kehtestamine on põhjendamatu ja vastuolus põhiseadusega, maksukorralduse seadusega ja kohalike maksude seadusega," ütles ministeeriumi maksupoliitika osakonna peaspetsialist Mari Kuusk.