Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Alkoholikampaania kesklinna kioskis
Kui fotograafi silmanud kiosköör üritas müügikohta kiiresti sulgeda, siis eile käis reklaamikampaania täie hooga edasi. Reklaamitav hambaeliksiir Ulõbka (vene k. ? naeratus) seisis koos odekolonnidega, rahvasuus vaarika- ja sidrunimaitselisega, kioski esiküljel. Asukoht karastusjookide taga lisas kuuluvust jookide, mitte hügieeni- või parfümeeriatoodete hulka.
Alkoholi reklaamiv kiosk töötab R-Alko kaubamärgi all ja kuulub OÜ-le Amintor. R-Alko kioske tegutseb Tallinna kesklinnas kaks ja Nõmmel viis, lisaks omab ettevõte kauplusi ja kohvikut.
Amintori juhataja Marko Vahtra lükkab vestlust ajakirjanikuga edasi, põhjendades, et on parasjagu hõivatud. Hiljem, kuuldes jälle ajakirjanikust, katkestab kõned kibekähku.
Hambaeliksiiri Ulõbka maaletooja, OÜ Laminto juhataja Jüri Svintitski ei soovi lahja alkoholi müügi keelust tulenenud äri kasvust rääkida. Ta ütleb, et nemad hambaeliksiiri ja odekolonne ei müü ja soovitab helistada hiljem. ?Helistage kell kaks,? kordab Svintitski ka peale selgitusi, et ajakirjanik on selleks ajaks loo juba toimetajale edastanud.
Tänavakaubanduses müüdavatest markidest toob Laminto maale Dolina Aromatov sarja vaarikaaroomiga lõhnavett, odekolonni Troinoi ja hambaeliksiiri Ulõbka. Hambaeliksiir sisaldab 66 piiritust, ravimtaimeekstrakte ja sidrunhapet. Ühe etiketikujunduse paremas ülanurgas ilutseb sini-must-valge lipuke. Seesama kujundus, on äravahetamiseni sarnane hambaeliksiiri Leda etiketi kujundusega, mida toob kirjade järgi maale OÜ Acerra. Isegi sini-must-valge lipuke nurgas langeb kokku.
Krediidiinfo andmetel oli kaubanduse, toitlustamise, transpordi ja tootmisega tegeleva Laminto 2001. aasta netokäive 15,5 mln krooni ja puhaskasum 0,4 mln krooni. Ettevõttes töötas bilansipäeva seisuga 20 inimest. Jaemüügiga tegelev Amintor ei olnud äriregistrile 2001. aasta majandusaasta aruannet esitanud. 2000. aasta aruande järgi oli ettevõtte netokäive 19,6 mln ja puhaskasum 4,9 mln krooni. Ettevõttes töötas 9 inimest.
Tallinna kioskitest on valida rohkem kui kümne etiketikujundusega kanget alkoholi. Sügiskuude jooksul, mil lahjat alkoholi kioskid enam müüa ei tohi, on ca 60-protsendilise alkoholisisaldusega vaarika- ja sidrunilõhnavetele lisandunud mustsõstra- ja piparmündiveed. Ulõbkat ja Ledat degusteerinud inimesed väidavad, et ravimtaimeekstrakte sisaldavad hambaeliksiirid ei erine konjakitest millegi muu, kui kaubamärgi maine poolest.
Tallinna Ettevõtlusameti direktor Eero Kosk ütles, et linnavalitsus on hambaeliksiiri- ja odekolonnireklaami suhtes võimetu. Kuna seaduse järgi ei ole tegu alkohoolsete jookidega, tohib nii hambaeliksiiri kui ka odekolonni kioskites vabalt reklaamida.
?Kodanikuna saan ma probleemist suurepäraselt aru, kuid nii palju või nii vähe, kui probleemi on võimalik lahenda läbi kaubanduskorralduslike meetmete, on see riigivõimu ehk riigikogu kui seaduseandja ja vabariigi valitsuse kui määruseandja küsimus,? lisas Kosk.