• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Klementi uus hingamine

    Klementi uued juhid investeerimisfirmast Alta Capital Toomas Leis, Indrek Rahumaa ja Andres Rätsepp on ühist äri ajanud Cresco päevadest alates. Nüüd on noored mehed suure entusiasmiga asunud meie vana Klementit uueks muutma. Põhiliselt allhanget tegevast ja Baltikumi turule suunatud rõivakollektsioonidega firmast peab saama Põhjamaades tuntud kaubamärkidega rõivaste tootja. Eeldused selleks tekkisid 20 aasta pikkuse ajalooga Soome-Rootsi rõivatootja PTA Group Oy pankrotivara omandamisega selle aasta suvel. See, et tütarfirma omanikud pankrotis emafirmast kõik väärtusliku üle võtavad, juhtub harva. Eestis pole sellist teist näidet igal juhul rohkem võtta.
    Juuli lõpus omandas Alta Capital koos kaasinvestoritega 80 protsenti PTAle kuuluvatest Klementi aktsiaist. ?Miks me seda tegime? Aga seepärast, et nägime väga head võimalust seda investeeringut kasvatada,? küsib ja vastab Klementi vastne juhatuse esimees Toomas Leis. Ettevõtte ülestöötamiseks planeerivad omanikud 5-7 aastat, seejärel võib ka müük kõne alla tulla.
    Omandatud pankrotivara põhiväärtuse moodustasid Skandinaaviamaades sissetöötatud kaubamärgid. Ühele kodumaisele Klementi kaubamärgile lisandus viis rahvusvaheliselt tuntud märki: Skandinaavias hästi müüvad PTA ja Avenue ning Soomes tuntud Piretta, Mallimari ja MasterCoat. Klementi tulevik peaks Leisi sõnul põhiliselt toetuma Baltikumis Klementi ning Põhjamaades PTA ja Avenue kaubamärkidele. Kui siiani müüs ettevõte Klementi kaubamärgiga toodangut 20 poes Baltikumis, siis alates sellest sügisest on neile lisandunud kauplused Skandinaavias, mille arv peaks järgmiseks sügiseks kasvama 200ni. Uurimused näitavad, et Põhjamaades kulutavad naised oma rõivaste uuendamiseks aastas keskmiselt 550 eurot, Balti riikides aga üle viie korra vähem, teab Leis rääkida.
    Uutel omanikel õnnestus kolme kuuga välja töötada uus PTA kollektsioon ja värskendada ka kaubamärki, mis läheb praegu Rootsis ja Soomes uskumatult hästi, räägib nõukogu esimees Indrek Rahumaa. Uueneb ka meile tuntud Klementi kollektsioon, mis pole mõeldud küll nii trenditeadlikule tarbijale kui PTA, kuid on turvaliselt moekas, selgitab ta. ?Seda kaubamärki kandes ei jää naine teiste silmis kunagi naerualuseks,? väidab ta. Mantlite ja kostüümide kõrval hakkavad Klementi firmapoed senisest enam pakkuma ka kergemaid riideid ja kaup hakkab vahetuma märgatavalt tihedamini kui vaid kord hooajal. Tsükkel ideest raha kättesaamiseni peab suure osa kollektsioonide puhul lühenema 6-8 nädalani, plaanivad omanikud. Tehase poolel tahavad nad aga näha praeguse lihtsa õmbluse asemel täisteenuse osutamist. Mida kohapeal konkurentsivõimelise hinnaga teha ei suudeta, seda hakatakse näiteks Kaug-Idast, kus odav tööjõud, allhanke korras sisse ostma. Seega muutub Klementi omanike nägemust mööda allhankijast peatöövõtjaks. Tuleval aastal peaks juba pool ettevõtte toodangust leidma ostja Skandinaaviamaades.
    Kui enne tegi Klementi põhiliselt allhanget ja vähesel määral rõivakollektsioone Baltikumi turu tarvis, siis nüüd peab ettevõttest saama tugevate kaubamärkide tootja nii siinsele kui Skandinaavia nõudlikule turule. ?Tähtis pole, kus midagi tehakse, tähtis on õigele sihtgrupile suunatud tugev kaubamärk,? selgitab Leis põhilist erinevust varasema ja praeguse Klementi vahel. Kollektsioonid peaks täielikult välja vahetuma järgmisel sügisel.
    Tänaseks on Klementis vahetunud pea kogu tegevjuhtkond kauaaegse tippjuhi Madis Võõrasega eesotsas. Uut verd on toodud koguni välismaalt: disaini ja tootearendusega tegelevad eestlaste kõrval nüüd ka soomlased ja rootslased. Nõukogu esimehe Indrek Rahumaa sõnul oli uusi juhte vaja selleks, et ellu viia põhimõttelisi muudatusi. ?Aeg ja konkurents sundisid tagant,? leiab ta. Samas tundsid Alta Capitali mehed vajadust võtta endale suuremat vastutust partnerite ja väikeaktsionäride ees. Võõras jäi nõukogusse edasi. ?Pikka aega ühes ametis olnud juht lihtsalt ei märka enam kõiki puudusi ja tal on keeruline raskeid otsuseid teha,? selgitab Leis, kes enda sõnul lahkus omal ajal seetõttu ka Estonian Airi asepresidendi kohalt. Leisi hinnangul on Klementi siiani Baltika sabas sörkinud ja tootnud rõivaid ebamäärasele tarbijale.
    Pankroti käigus emafirmalt omandatud seadmed võimaldasid tootmist veelgi enam kaasajastada. Nüüd tuleb asuda kulusid kärpima. Leisi hinnangul on võimalik juba tuleval aastal vähendada Klementi kulutusi viiendiku võrra ja kasvatada käivet kaks korda. Selleks on plaanis loobuda ka Nõukogude ajast pärit kinnisvarast. Klementi hakkab pärast hoone müüki rentima sellest vaid 60 protsenti.
    Baltika juhatuse esimees Meelis Milder ütles, et pole konkurendi plaanidega tuttav ja ei saa seetõttu neid ka kommenteerida. ?See on ju väga hea, kui Eesti rõiva-ja moetööstusel järjest paremini läheb,? lausus ta. Milder ütles, et on Eesti rõivadisaini ja tootearenduse rahvusvahelise taseme üle uhke ja tahab loota, et head disainerid ei tööta üksnes talle alluvas ettevõttes. Ehkki Klementi ja Baltika turg osaliselt kattub, on Baltika mängumaa Milderi sõnul rohkem Ida- ja Kesk-Euroopas. ?Skandinaavias meil eriti suuri ambitsioone ei ole,? märkis ta. Baltika toodab naisterõivaste kõrval edukalt ka meestekollektsioone.
    Baltika juht lubas müügimahtudes edaspidigi Klementit edestada. Seda, et konkurent suudaks aastaga oma käive kahekordistada ta ei uskunud. ?See pole võimalik. Ehk on jutt kahest-kolmest aastast?? küsis ta. Juhtkonna väljavahetamine investoritest omanike vastu pole Milderi hinnnangul kuigi tavaline tegevusviis, mis ei tähenda aga tema sõnul, et see ei võiks edukaks osutuda.
    32aastane Toomas Leis sai avalikkusele tuntuks Estonian Air asepresidendina. Ta on töötanud hotellis Olümpia ja kuulub ka praegu Reval Hotelligrupi nõukogusse. Teise suure projektina tegeleb ta Alta Capitali raames ehitusmaterjale tootva firmaga Aeroc. Koos Tarmo Sumbergiga arendab Alta Capital Georg Otsa nimelist Spa-hotelli Kuressaares ning tegeleb veel mõne väiksema projektiga.
    Leisi sõnul olid nii Estonian Airi ja Klementi majad kui ka neis valitsev filosoofia tema tööle asudes suhteliselt sarnased. ?Mõlemal juhul oli minu ülesandeks firma suhted klientidega paika panna,? räägib ta. Lennufirmas ei teatud 1991. aastal, mis on marketing ja keegi ei osanud inglise keelt, meenutab nüüd Leis, kelle kõne on pikitud võõrkeelsetest terminitest.
    Praegu neelab Klementi kogu Leisi aja, nii et magamiseks jääb heal juhul 4-5 tundi päevas. Aga ta näeb siin võimalust eneseteostuseks: ?Mulle meeldivad need inimesed ja väljavaated, mis siin on,? lausub ta.
    Klementi naistekollektiivis võeti justkui moeajakirja kaanelt välja astunud noor mees üllatavalt hästi vastu. Kui keegi ka võõrastas, siis ei näidanud ta seda välja. ?Mulle tundub, et enamik inimesi ootas muudatusi,? lausub Leis ise. Naisi ta ei karda, sest ka hotellis oli tal ligi 200 õrnemast soost alluvat, nüüd on neid vaid kolm korda rohkem.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Tegelikult oleme me eriolukorras – käitugem siis vastavalt
Meile on jäetud praeguses koroonakriisis suhteliselt palju vabadust, kuid kui me sellega paremini ümber käima ei hakka, siis võib-olla mitte lõpmatuseni, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Meile on jäetud praeguses koroonakriisis suhteliselt palju vabadust, kuid kui me sellega paremini ümber käima ei hakka, siis võib-olla mitte lõpmatuseni, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Dow Jones lõpetas nädala ajaloolise tipptulemusega
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis täna 0,21% ja sulgus 35 677,02 punktil, mis on ajaloo kõrgeim tulemus.
Dow Jonesi tööstuskeskmine tõusis täna 0,21% ja sulgus 35 677,02 punktil, mis on ajaloo kõrgeim tulemus.
Reklaamimüügi TOPi võitja: olime valmis suuremaks kukkumiseks
Äripäeva reklaamimüügi TOPi võitis Postimees Grupp, mille müügidirektori Taavi Lätti sõnul oldi eelmisel aastal valmis suuremaks kukkumiseks, kuna reklaamimüük sai koroonakriisist tugevalt pihta.
Äripäeva reklaamimüügi TOPi võitis Postimees Grupp, mille müügidirektori Taavi Lätti sõnul oldi eelmisel aastal valmis suuremaks kukkumiseks, kuna reklaamimüük sai koroonakriisist tugevalt pihta.
Fotod: varju hoidnud ERIALi niiditõmbajad astusid kohtu ette
Kohe algab Hoiu-laenuühistuga ERIAL seotud isikute kriminaalasjas esimene sisuline arutelu.
Kohe algab Hoiu-laenuühistuga ERIAL seotud isikute kriminaalasjas esimene sisuline arutelu.