Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kunst ja raha pole vastandid

    Esiteks peaksin ühelt poolt tänama Äripäeva selle eest, et minu Postimehe artiklist valiti tsitaat, teisalt peaksin hoiatama selle kontekstist välja rebitud lause vääriti mõistmise eest, kuna muud meediakanalid on seda samuti võimendanud (vt ÄP ärilause 17.12).
    Kõik sai alguse sellest, et Kunstimuuseumi näitusel ?Kapital?, kus on eksponeeritud viimase seitsme aasta jooksul Kultuurkapitali rahade eest ostetud teosed, on väljas võrdlused: Kulka on toetanud selle aja jooksul muuseumi oste kolme miljoni krooni eest. See on sama raha, mille eest saaks osta 9 cm2 Van Goghi maalist, saata terve Riigikogu 20 päevaks Taisse, palju saaksid Narva elanikud endale saapataldu!, võiks osta 752 tonni kartuleid jne. Minu järeldus oli, et ühe eesti kunstniku taiese hind oleks sel juhul kolm tonni kartuleid. Väärtõlgenduse oht on selles, et näete, üks juhtivaid kunstikriitikuid, rektor ise ütles, kui tühine on see meie kunst, mille tarvis tahetakse veel kallist muuseumi ehitada. Tegelikult juhtis nii Laimre kui mina tähelepanu sellele, kui vähe väärtustatakse Eestis kunsti ja kunstniku tööd, seda nii riigi kui potentsiaalsete ostjate poolt.
    Kõik sellised konverteeritavused on muidugi ohtlikud, sest võiks ju ka küsida, mitu tonni saaks Neeme Järvi või Arvo Pärdi eest. Tõsi, jalgpallurid on selge kaup, me teame palju maksab David Beckham ja palju Mart Poom või Andres Oper. Nimetaksin seda orjakauplemise või gladiaatorluse viimaseks vaatuseks. Veidi leebem on kunstimaailmas leviv kaubandus, kus galeristid ja kunstikaupmehed on sisuliselt muutnud kunstnikud oma orjadeks: sina toodad nii ja nii palju, mina otsustan, kas sind üldse müüa või kuhu ja kui kallilt. Olen nõus, et kultuur on samuti kaup, mis on konverteeritav rahasse või selle mistahes ekvivalenti, kas või kartulitesse: ostan vähetuntud kunstniku maali, ootan tema kuulsust ja müün kallimalt maha, või lihtsam variant: annad graafilise lehe, saad koti Jõgeva kollast. Kardan, et niimoodi jõuaksime naturaalmajandusse. Laimre võrdlused olid tegelikult paroodia Eestis levivale mentaliteedile, kus kõiki vaimseid väärtusi mõõdetakse rahas. Toon näite: mul on kodus Ilmar Malini omal ajal kingitud abstraktne maal. Minu mõned kunstikauged külalised vaatavad seda ja kehitavad õlgu: ?Mis jama see on, miks te selle üles riputasite?? Kui aga ütlen, et ameeriklased on mulle selle eest pakkunud 100 000 krooni, vaatavad nad sellele hoopis teise pilguga ja nõuavad selgitusi. Sama on üldse igasuguse haridusega. Teadmisi hakatakse siis hindama, kui televaataja näeb ülipopulaarses telemängus, et nii võib isegi miljoni võita.
    Kunsti allesjäämiseks on kaks teed: kas toetab seda riik või erasektor. Siin võime rääkida kahest mudelist, üks on ameerikalik, teine euroopalik. Nii uskumatu kui see mõnele meie ärimehele ka ei tunduks, on Ameerikas alati kõige moodsamat kunsti toetanud sponsorid, mitte riik. New Yorgi Moodsa Kunsti Muuseum rajati 1929. aastal 8. novembril, juba kümme päeva pärast börsikrahhi kolme mõjuka miljardäriproua miss Lillie P. Blissi, mrs Cornelius J. Sullivani ja mrs Rockefelleri rahaga. Guggenheimi muuseum on samuti perekonnapoolt, kelle nimi ütleb juba iseenesest kõik. 1949. rajas Ameerika Veneetsia biennaali paviljoni samuti erakapital, riik kui konservatiivne institutsioon ei tahtnud midagi teada abstraktsest kunstist.
    Teine on euroopalik mudel, kus kõik on vastupidi - siin toetab uut ja sõltumatut kunsti just riik oma muuseumide ja kunsthalledega, mida kerkib nagu seeni pärast vihma. Isegi soome maksumaksjatel polnud kahju nüüdseks ülipopulaarseks saanud moodsa kunsti muuseumi Kiasma peale raisata mitu korda suuremat raha kui läheb meie uue kunstimuuseumi rajamiseks. Vene tuntuim maailmakunstnik Ilja Kabakov ei teegi enam tegemist galeriidega, vaid ainult riiklike institutsioonidega.
    Kuidas on aga lood Eestis? Karta on, et siin ei toeta kunsti ei riik ega sponsorid, kuna kogu ühiskonnas valitseb kaasaegse kunsti suhtes kunstivõhiklikkus, et mitte öelda -vaenulikkus. Tõsi, midagi on muutumas: oksjonitel tõusevad Köleri, Adamsoni ja pallaslaste hinnad, otsaga on jõutud juba Elmar Kitseni, kuid oma kaasaegsete kunstnike vastu huvi ei tunta, kui mitte arvestada edumeelsete pankade mõningast initsiatiivi (samas sulges Hansapank äsja oma galerii). Omamoodi paradoks on seegi, et ärimaailm tahab endale ehitada moodsaid hooneid (mitte juugendvillasid), sisustada neid meie parimate disainerite mööbliga (mitte antiikse mööbliga), kuid huvitub endiselt sajanditagusest maalikunstist.
    Kokku võtteks ei tahaks mingit kiilu lüüa äri- ja kunstiilma vahele, pigem kutsuks üles koostööle.
    Autor: Ants Juske
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Investeeringud, kus võib peituda uus Nvidia
Nvidia, gigant kiibitootjate seas, on tõusnud viimase viie aastaga enam kui 1800 protsenti. Analüütikud soovitavad uue raketi otsimisel vaadata turuväärtuselt pigem väiksemate ettevõtete suunas.
Nvidia, gigant kiibitootjate seas, on tõusnud viimase viie aastaga enam kui 1800 protsenti. Analüütikud soovitavad uue raketi otsimisel vaadata turuväärtuselt pigem väiksemate ettevõtete suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Riik võtab tänavu 150 miljonit eurot dividende
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Eesti üks rikkamaid naisi avas Tallinna kesklinnas uue äri
Endine Moskva ametniku abikaasa ja Eesti üks rikkamaid naisi Tatjana Rose (varem Liksutova) vabanes oma restoraniärist ja avas uue ettevõtmise otse Gianni restorani kõrval.
Endine Moskva ametniku abikaasa ja Eesti üks rikkamaid naisi Tatjana Rose (varem Liksutova) vabanes oma restoraniärist ja avas uue ettevõtmise otse Gianni restorani kõrval.