Andres Kärssin • 17. detsember 2002 kell 22:00

Soome kaubaketid haarasid pealinna ostja

Uuringufirma Emor kasutas külastajate ostukoha-pühendumuse mõõtmiseks üle maailma käibivat uuringumetoodikat.

Emori suunajuhi Ülle Pärnoja sõnul saadakse vastav näitaja erinevate hoiakute kombinatsioonina - muu hulgas küsitakse klientidelt seda, kas ta külastab ostukohta, mis ta sest arvab, kas tal on põhjust kaupluse vahetamiseks. Kaupluste kaardistamisel saab võrrelda seda, kuidas on ostude tegemine muutunud erinevate aastate lõikes, millised on mainemuudatused, hinna ja kvaliteedi suhe ning hinnang kliendikaardile.

Uuringu kohaselt on Tallinna jaekaubandusturg on muutunud stabiilsemaks ? ostukohatüüpide külastajaskonna proportsioonid on eelmise aastaga võrreldes samaks jäänud ning kettide lõikes ei ole ostjaskonnas olulisi muutusi toimunud. ?Üllatuslikult on suutnud oma ostjaskonna säilitada turud ? järelikult ei ole elanike ostujõud kasvanud samas tempos kui kaupluste lisandumine kettidesse. Seetõttu võib ka järgneval aastal oodata pigem kaupluste omavahelise konkurentsi tihenemist üksteiselt klientide võitmisel,? tõdeb Pärnoja ülevaates.

Tallinnas on Prisma püsikliendid kõige enam pühendunud oma valitud kauplusele st Prismale, järgnevad Selver ning kaubamajad ? Stockmann ja Tallinna Kaubamaja. Nädala sees oste tegevate klientide seas on hoiakud väga positiivsed ka Säästumarketi suhtes. Rimi ja Konsumi klientide pühendumus on kõige madalam ehk teisisõnu neil on oht praegused kunded kaotada konkurentide tegevuse - allahindlused ja sooduspakkumised ? tõttu.

Tartu ülevaates märgib Emori projektijuht Katre Valgma, et kuigi linna ei ole aasta jooksul uusi jaeettevõtteid lisandunud, on muutunud ostjaskonna proportsioonid jaekaubandusturul varasemalt tegutsenud ostukohtade vahel ? oma positsiooni nii ostjaskonna hulga kui tarbijate hoiakute poolest Tartus on parandanud eelkõige Konsum, Maksimarket ja Säästumarket ning kaotajate rolli on seevastu jäänud Spari ja Astri jaekett. Lisaks viitavad uuringu autorid Tartus endiselt olulist osa mängivale Kesklinna turule.

?Pärnu jaekaubanduse seire peamise tulemusena selgus, et tugeva koha Pärnu jaekaubanduses on välja võidelnud Citymarket,? tõdeb Valgma. ?T-Marketil ja Säästumarketil on samuti kindel positsioon ? seda eriti madalama ostujõuga perede seas.?

Kliendi pühendumust veelgi lähemalt täpsustades osutab uuring sellele, et pühendunud tarbijad külastavad alati just ?oma? kauplust ning kalduvad ignoreerima konkurentide sooduskampaaniaid. Samuti vajavad pühendunud kliendid vähem veenmist kaupluse taaskülastamiseks.

Emori oktoobris toimunud küsitlusele vastas Tallinnas ja Harjumaal 1200 inimest, Tartus ja Tartumaal 450 ning Pärnu linnas 300 inimest. Küsitleti peres peamist sisseostude tegijat.

Timo Hämälä

Kesko Foods ASi juhtPrismal on olnud Tallinnas kaks aastat aega luua oma kliendibaas, see aeg on nüüd möödas. Citymarket alustas pealinnas tegevust oktoobris. Mis juhtub järgmisel aastal? Kaubanduses pole püsivaid eeliseid ? kliendid hääletavad jalgadega, lähevad sinna kus parem teenus, hinna ja kvaliteedi suhe ning kaubavalik.

Pärnus pole Citymarketi heas kohas midagi imelikku, meil pole seal tugevaid konkurente. Tartus käib vaikne löömine, igaüks tahab parem olla.

Liisi Jauho

Prisma Peremarket ASi juhtLoodame, et jätkame samas vaimus edasi. Me tegeleme suhteliselt stabiilse ja pikaajalise planeerimisega ning pole tegutsenud hüppeliselt. See on üks põhjus, miks kliendid püsivad ja meie strateegiat hindavad.

Turuseisu teistes linnades hinnata ei oska. Kas Prisma võtab Tartus üle maksimarketi? Seda teemat ma üldse ei kommenteeri.

Tarmo Punger

Tartu Tarbijate Kooperatiivi juhtKonsumi ja Astri positsiooni erinevus Tartus põhineb mitmel asjaolul ? Astri kaupluste kuuluvus on viimase 2,5 aastaga muutunud kaks korda. Kui Konsumis rakendatakse klientide sidumisprogrammi juba kolm aastat, siis Astris alles poolteist aastat. Uuel aastal lähevad Tartus kõik Astri kauplused puhtast ärikaalutlusest Konsumi märgi alla.

Tallinna ja Tartu Konsumi erinevuse taga on lokaalne juhtimine, Tallinnas on asjad teisiti korraldatud kui Tartus. Teiseks ? kaubamärk on küll sama ning enamus parameetreid ka, kuid kui Tartus vastavad Konsumid supermarketi kontseptsioonile, siis Tallinnas on nende hulgas ka lähikaupluseid.

Hetkel kuum