Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
TIR-süsteemi jätkumine Venemaal on ajutine vaherahu
Tüli Rahvusvahelise Maanteetranspordi Liidu, TIR-süsteemi tagava kindlustusseltsi ja teiselt poolt Vene riigivõimude vahel puhkes nimelt saamata tollimaksude pinnal. Vene tollikomitee on suunanud maksunõudeid, mis on tekkinud salakaubaveost TIR-märkmike katte all, TIR-süsteemi tagava kindlustusseltsi vastu. Selle asemel tulnuks maanteetranspordi liidu arvates välja selgitada petturid, kes TIR-märkmikke on kasutanud salakaubaveoks Venemaale ja jätnud Vene riigile tollimaksud maksmata.
Salakaubavedu on soosinud Vene maksusüsteem, mis seab näiteks elektroonikakaupade tollimaksuks 70 kauba väärtusest.
Eesti vedajatele tähendanuks TIR-süsteemi peatumine alates 24. detsembrist Vene piiril ummikus ootamist. Läbida tulnuks märksa aeganõudvam Vene nn siseriiklik tollivormistus ning piirist sihtpunkti tulnuks liikuda miilitsakonvoi saatel, kes pidanuks kindlustama, et kaup kuhugi "vasakule" ei liiguks.
"Praegusel hetkel jõuti küll kokkuleppele, aga vaevalt et Vene riik midagi kingib," märkis Lauri Lusti ning seostas kompromissi jõulude ajaga. Kähmlus jätkub tõenäoliselt uue hooga pärast uue aasta algust.
ERAA püüab praegu ühendust saada ka Sveitsiga, et teada saada, mis rahvusvahelises maanteetranspordi liidus toimub.
Rahvusvaheline kaubaveokokkulepe ehk nn TIR-süsteem rajaneb nõudmistel, et kaupu peab vedama kindlates, atesteeritud veokites ning riskimaksud peavad teekonna vältel olema kaetud rahvusvaheliselt kehtiva garantiiga. Samuti peab kaubaga olema kaasas rahvusvaheliselt tunnustatud TIR-märkmik, mis on võetud kasutusele lähteriigis ja mida kasutatakse kontrolldokumendina lähte-, transiit- ja sihtriigis.