Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autodisain muutub sportlikuks
Renault üllatas aasta alguses avalikkust ja konkurente kahe revolutsioonilise autoga viimaste aastate jooksul. Kui kujundamise käigus näeb nii mõnigi uue põlvkonna rahvaauto väga eriline välja, siis tavaliselt kaob suur osa sellest arendustöö käigus. Avantime ja Vel Satis on aga esimesed ülijulge disainiga autod. Kui teised autotootjad lubasid, siis Renault oli esimene, kes futudisainiga sõidukid seeriatootmisse tõi.
Üheksandast eluaastast autosid paberile pannud noor Eesti autodisainer Björn Koop leiab, et Avantime ning Vel Satis on igati uuenduslikud ning omapärased ja huvitavad. Kusjuures julge ei ole mitte vaid välisdisain, vaid ka sisekujundus. Maksimumhinnaga auto sisemust katab nahk, juhile näitab kiirust ja muid auto kohta käivaid andmeid digitaalne ekraan ja palju muud.
Ehkki Volkswagen taastab oma vana hipibussi, mille väliskujundus näitab samuti tulevikusuunda, Koop sellest suurt midagi ei arva, sest kadunud on vana bussi algne idee, kus kere algab ratastest ning ?ninaosa? sõidukil pole. Samuti on uuenedes omapära kaotanud uus Beetle. Ent uuestisünnist on Koobi arvates kasu saanud Mini, esialgse idee järgi moodustasid selle auto kaks eri suuruses kasti üksteise vastu asetatuna. ?Disainist vana Mini puhul küll suurt rääkida ei saa,? leiab ta, uue kujundus on aga tema arvates puhas.
Ameerikas möödunud aastal hoogustunud retrobuumist sündinud PT Cruiser ei avaldanud Koobile samuti suurt muljet. ?See paistab silma võib-olla maksimaalselt aasta, siis kaob,? räägib Koop ebaameerikalikult kõrge tagaosaga autost. Samas märgib ta, et vana sidumine uuega on autot disainides õnnestunud uue 7. seeria BMW puhul.
Tänaval liikuvaid sõidukeid takseerides märgib Koop, et tema jaoks on autol rohkem kui ainult praktiline väärtus. ?See on pigem skulptuur ning võiks olla atraktiivsem,? sõnab ta. Märkimist vääriva disainiga on Koobi arvates veel BMW Z4, mida ta kirjeldab kui tõeliselt puhast, esteetilist ja sportlikku sõidukit. Samuti on omas klassis teistest üle Citroen C3 oma painduvate küljeakendega, mille algupära on võetud DSilt ja C2-lt. ?Haruldane juhus, mil väikeauto mõjub disainielemendi ja praktilise autona, samas on natuke luksuslikki,? leiab ta. Keskautodest toob ilmselt uued jooned autodisaini Peugeot 407, sest selle esiaken on pikalt ees ja A-piilari juurde on lisatud klaas, mis on tavaliselt kasutusel mahtuniversaalidel.
?Päris väikeautodest on kõige innovaatilisem Smart,? arvab Koop. Tema sõnul tulevad uued Smarti mudelid ilmselt Swatchi põhimõttel: võimalikult uudne, võimalikult lihtne.
Tulevikuautot näeb Koop vaimusilmas kui inimese elukvaliteedi näitajat. ?Toimub jagunemine kahte gruppi: ühte jäävad masstootmise autod, teise eksklusiivsemad ning mitte igaühele kättesaadavad sõidukid,? arvab ta.